3319
Sök

Bilen hackar "klunkar" när man släpper och börja gasa igen?

Dann3
10 juni 2008
Trådstartare
#1
Fenomenet är i alla växlarna och det "klunkar" till när man släpper gasen och skall börja gasa igen. Smäller typ och det kommer bakifrån bilen?

Riktigt störigt att köra då det låter hela tiden för det blir ju så varje gång man skall växla och släppa gasen osv.

Jag uppfattar det som att det är något glapp där bak i någonting?

Bilen har en S14a diff för dme som undrar och den har ju inte gått så långt men den har nog tagit stryk misstänker jag. Hörde runt lite med andra och dem misstänker Bussningarna bak kan vara kassa?
Och jag misstänketr nog de med då bilen är rätt trimmad och har inte bytt bussningar på den heller så kan säkert mycket möjligt vara dem som behövs bytas?

Någon som har någon erfarenhet av detta?

Kan säga att bilen det handlar om är en Nissan 200sx s13

/danne

Dann3
10 juni 2008
Trådstartare
#2
sveaochedith skrev:
hål i avgasröret?

Nej fö fan

alseryd skrev:
Jag tror att din bil flödar på bensin!!!
Eller tändningen!!!
Mvh Eva.

nej ingenting med det
Senast redigerat av Dann3 (10 juni 2008)

325 Inlägg
10 juni 2008
#3
bakvagns bussningarna skulle ja råda dig att byta, vanligt fenomen på s13 detta  smile


40 Inlägg
10 juni 2008
#4
elmer skrev:
bakvagns bussningarna skulle ja råda dig att byta, vanligt fenomen på s13 detta  smile

nog de mest troliga felet tongue


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
10 juni 2008
#5
Bakvagns bussningarna har ingenting att göra med motorns gång..

Som jag ser det, så har du problem med spridarna eller så har din tändning tagit semester. Om inte så har du formulerat problemet konstigt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Herr
1 722 Inlägg
10 juni 2008
#6
Har samma problem med min=) men jag kör endå! får byta när det rasar! hör av dej fall du lyckas hitta problemet!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

4 001 Inlägg
10 juni 2008
#7
bakvagnsbussningar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

118 Inlägg
10 juni 2008
#8
knutkors kardan ? om det smäller när du kopplar ur o släpper upp osv.. ?

392 Inlägg
10 juni 2008
#9
LeNNy_ skrev:
knutkors kardan ? om det smäller när du kopplar ur o släpper upp osv.. ?

Det skulle vara min gissning också. Är precis lika fenomen på min Bmw, och jag skulle tippa på att det är det som är slut på min...
Klunkar som fan som sagt när man gasar till en gång, och lika när man trampar ner kopplingen lite för häftigt(inte när man SMYGER ner den....)

Aja, hoppas du kommer på det iaf.
Senast redigerat av Orange_Dragon (10 juni 2008)

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

561 Inlägg
10 juni 2008
#10
Han har inget problem med motorn ju, det är ju klonk i bakvagnen som han frågar om här


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
10 juni 2008
#11
BALAN skrev:
Han har inget problem med motorn ju, det är ju klonk i bakvagnen som han frågar om här

Men om det poffar så har det inget att göra med bakvagnen, jag har aldrig hört en bakvagn som poffar vid gassläpp. Har du ?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
10 juni 2008
#12
Siarnaq skrev:
BALAN skrev:
Han har inget problem med motorn ju, det är ju klonk i bakvagnen som han frågar om här

Men om det poffar så har det inget att göra med bakvagnen, jag har aldrig hört en bakvagn som poffar vid gassläpp. Har du ?

var står det poffar?


118 Inlägg
10 juni 2008
#13
Orange_Dragon skrev:
LeNNy_ skrev:
knutkors kardan ? om det smäller när du kopplar ur o släpper upp osv.. ?

Det skulle vara min gissning också. Är precis lika fenomen på min Bmw, och jag skulle tippa på att det är det som är slut på min...
Klunkar som fan som sagt när man gasar till en gång, och lika när man trampar ner kopplingen lite för häftigt(inte när man SMYGER ner den....)

Aja, hoppas du kommer på det iaf.

jo hade de på 740n.. stämmer precis med fenomenett

Dann3
10 juni 2008
Trådstartare
#14
Såg att kanske redan dem va bytta på bilen?

En bild:

http://i28.tinypic.com/2lbgpcg.jpg

Ser dem ut så?, Och sitter dem där dem såkallade bakvagnsbussningarna?

Enligt faktan heter dem "Subframe Align and Lock kit"

Om dem redan är bytta så vet jag inte vad det är som orsakar klunkandet yikes

/danne
Senast redigerat av Dann3 (11 juni 2008)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
25 juni 2008
#15
De klunkar för ig åxå fast jag har framhjulsdrivet asså från fram då  kan de vara driv knutarna som e slut lr nått?

Dann3
29 juni 2008
Trådstartare
#16
"Glappet" handlar om spelet mellan kronhjul (cirkelformade drevet) och pinjongen (trubbig pinne med kuggar runtom-ser ut som en glasstrut).
För att reducera glappet måste hela diffen flyttas i sidled med hjälp av shims.

Var köper man dessa schims? Är de dyra?
Senast redigerat av Dann3 (29 juni 2008)

4 001 Inlägg
30 juni 2008
#17
Dann3 skrev:
"Glappet" handlar om spelet mellan kronhjul (cirkelformade drevet) och pinjongen (trubbig pinne med kuggar runtom-ser ut som en glasstrut).
För att reducera glappet måste hela diffen flyttas i sidled med hjälp av shims.

Var köper man dessa schims? Är de dyra?

Hur mycket glapp är det? det ska vara lite glapp

Ifall du har för mycket glapp där så ska man inte som lekman schimsa upp det, eftersom du har glapp kan kronhjul/pinjong tagit stryk så jag rekommenderar dig att ta kontakt med någon som jobbar med bakaxlar

Edit: här är en som kan hjälpa dig www.videbilservice.se
Senast redigerat av kolvas (30 juni 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök