2870
Sök

megasquirt på impreza???

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juni 2008
knasson skrev:
mmm...

det är mycket att tänka på, tongue
men ska börja med att läsa på lite..
Men ett haltech e6x??
är det ett lättsamt sprut eller är det svårt??
(har hittat ett för ca 7-8000-)

Om vi säger såhär,  alla sprut utför sin uppgift ganska bra att styra motorn. Det som skiler är i regel hur programvaran ser ut på datorn och hur användarvänlig den är.  En mappning på firma kostar i regionen 10000kr.

Så väljer du ett sprut som någon i byn kan så slipper du betala 10000kr för mappning varje gång du byter någon del.

Så kan kalle i din by Nira så är det ett bättre val än Haltech även om det kostar dubbel så mycket.  Är du med? smile

Mappning är inte bara att hitta effekten utan till 95% att bilen skall gå ryckfritt, inte dra mer än 0.8 på motorvägen, inte få laddtryckpeakar, skall starta även om det är -15 grader ute mm mm  sådant mappar ingen av firmorna åt dig utan det får du fixa själv, det är då det är billigare att lkala förmågan pillar åt dig än att hyra en mappare från firman för 1000kr/timme.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

528 Inlägg
22 juni 2008
Det här är väl delvis OT på den här tråden - men finns det bra böcker som tar upp sådana här frågor mer tekniskt? DVS, insprutningssystem etc?   Det finns väl som oftast minst två sätt att angripa ett problem - antingen kastar man sig över det och försöker bäst man kan själv   - eller så försöker man läsa sig till hur det bör fungera.  Så frågan är - om man vill läsa sig till lite mer grundläggande kunskap kring styrsystem, hur motorn fungerar, spridare  -  vart bör man leta då? Jag tror säkert de flesta av er kör modell 1. dvs, kastat sig in och försökt bäst det går - men någon av er har säkert plöjt igenom böcker också..  smile
ifall ngn svarar så vore det ytterst snällt om ni kunde skicka ett meddelande till mig om det, för jag vetifan om jag kommer se det annars. haha. 

vore tacksam för svar!
Senast redigerat av Rensvinf (22 juni 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juni 2008
Rensvinf skrev:
Det här är väl delvis OT på den här tråden - men finns det bra böcker som tar upp sådana här frågor mer tekniskt? DVS, insprutningssystem etc?   Det finns väl som oftast minst två sätt att angripa ett problem - antingen kastar man sig över det och försöker bäst man kan själv   - eller så försöker man läsa sig till hur det bör fungera.  Så frågan är - om man vill läsa sig till lite mer grundläggande kunskap kring styrsystem, hur motorn fungerar, spridare  -  vart bör man leta då? Jag tror säkert de flesta av er kör modell 1. dvs, kastat sig in och försökt bäst det går - men någon av er har säkert plöjt igenom böcker också..  smile
ifall ngn svarar så vore det ytterst snällt om ni kunde skicka ett meddelande till mig om det, för jag vetifan om jag kommer se det annars. haha. 

vore tacksam för svar!

För din del så är www.x40nordic.com ett ypperligt ställe där mycket finns samlat, man lär sig med tiden vilka profiler som brukar säga vettiga saker, sökning efter deras inlägg på olika forum ger ofta mycket bra svar.  i dagsläget är forumen way bättre än gammla böcker, även om haynes ibland är bra att tjuvkika i.
Senast redigerat av torpis (22 juni 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök