2704
Sök

megasquirt på impreza???

19 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
#1
Hejs..
någon som vet hur megasquirt fungerar i en gammal impreza gt -97??


// Niklas

1 741 Inlägg
10 juni 2008
#2
funkar garanterat bra men jag skulle satsat på ett vems istället smile

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 juni 2008
#3
Känns lite väl budget att inte köra sekventiell insprutning på en så pass fin motor ändå. Visst det är enkelt för den som kopplar in sprutet, men sen är det roliga slut typ.


Jag är borstskämmd med Nira, MS känns som att knacka kod i DOS i jämförelse.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

denkz
323 Inlägg
11 juni 2008
#4
megasquirt ? låter som en p-film


Bärs!
3 456 Inlägg
11 juni 2008
#5
VLN skrev:
megasquirt ? låter som en p-film

lol

Garaget.org peakade 2008.

19 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#6
tecman skrev:
funkar garanterat bra men jag skulle satsat på ett vems istället smile

Är det bättre??
kolla lite på det, men är ju helt grön på det här, wink

19 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#7
torpis skrev:
Känns lite väl budget att inte köra sekventiell insprutning på en så pass fin motor ändå. Visst det är enkelt för den som kopplar in sprutet, men sen är det roliga slut typ.


Jag är borstskämmd med Nira, MS känns som att knacka kod i DOS i jämförelse.

är det svårt att få det att fungera??


nira kostar ju 4 ggr mera wink

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 juni 2008
#8
knasson skrev:
torpis skrev:
Känns lite väl budget att inte köra sekventiell insprutning på en så pass fin motor ändå. Visst det är enkelt för den som kopplar in sprutet, men sen är det roliga slut typ.


Jag är borstskämmd med Nira, MS känns som att knacka kod i DOS i jämförelse.

är det svårt att få det att fungera??


nira kostar ju 4 ggr mera wink

Du behöver mycket mer data för att få det att lira.  I Nira har du wizards för det mesta.  hittar du inte data på en spridares flöde vid olika spänning så kan du kanske inte använda de billiga för 300kr/st utan måste köpa några dyra med riktig flödesdata...   att vara dumsnål kommer ofta tillbaka. (Därmed inte sagt att du är varesig dum eller snål)

Så ja det är svåare att få det att fungera än vad Nira är. (MS och VEMS anväder samma programvara.)

Visst nira har fler kablar att koppla, men det är ju en engångsgrej, mappa gör man ju varje dag mest hela tiden smile


MSboxen kommer med en "startmapp" som skall fugnera på många motorer, men dan har en del att önska om man säger så.

Bränsletid på 31ms var inställt.   Kan tillägga att en R-spridare på 465cc behöver en bränsletid på 5ms, dvs du får över 6ggr så mycket soppa som du behöver + choke.  Kör man dessutom lite tuffare spridare så blir det snabbt 20ggr för mycket soppa.  Det är inte världens roligaste att skruva ut tändstiften massa gånger innan man hittar sätt ställe att skruva ner soppan på.

För all det så beror en sådan sak på att jag inte kan MS, men å andra sidan så startade min bil med Nira på första försöket och stod där och puttrade på 875rpm tomgång...  och då kunde jag inget om Nira heller...
Senast redigerat av torpis (11 juni 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

19 Inlägg
13 juni 2008
Trådstartare
#9
Nira är ju mera avanserat och fungerar ju onekligen bra,
ms har jag kollat lite mera på nu och det finns ju mycket potenta bilar som kör med det,
Det låter som många oxå har lite problem med ms..
Vill ju ha ett sprut som fungerar bra när man åker och handlar samtidigt som det ska fungera bra när man vill gasa lite..

220 Inlägg
13 juni 2008
#10
Megasquirt funkar ju bra när man ställt in allt rätt. man kan ju oxå ha 2 st bränsle mappar om man vill. en för race och en för vanlig körning om man vill smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 juni 2008
#11
Ser man det rent allmänt med att de nyare MS har mer fuktioner osv och jämför priset med de äldre versionerna blir pirsskillnaden mindre... Vems är som nira föst dyrare. Med tanke på att båda använder samma mjukvara så är funktionen den samma!

torpis skrev:
MSboxen kommer med en "startmapp" som skall fugnera på många motorer, men dan har en del att önska om man säger så.

Fast MT har en wizard för insprutningstider som man lätt överför till grundmappen... Tar kanske 2-3 minuter extra innan uppstart och då är den hyfsat rätt...
760turbo skrev:
Megasquirt funkar ju bra när man ställt in allt rätt. man kan ju oxå ha 2 st bränsle mappar om man vill. en för race och en för vanlig körning om man vill smile

Beoende på vilken version av ms man har. Är bara 3.0 som har det vad jag vet...
Senast redigerat av bumpe (13 juni 2008)


19 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
#12
Blir nog ett MS, kostar ju ca 3000:- plus lite tillbehör,
Måste plugga lite ser jag, fattar knappt vad ni skriver winkwinkwink

Men skulle MS vara struligt så får jag byta till häftigare namn på sprutet..

Vad behövs för att få bort lmm??
är ju ett standard fel på imprezor att den lägger ner, min har gjort det men på någe sätt så fick jag igång den , men nu drar den soppa som aldrig förr sad
Senast redigerat av knasson (15 juni 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juni 2008
#13
knasson skrev:
Blir nog ett MS, kostar ju ca 3000:- plus lite tillbehör,
Måste plugga lite ser jag, fattar knappt vad ni skriver winkwinkwink

Men skulle MS vara struligt så får jag byta till häftigare namn på sprutet..

Vad behövs för att få bort lmm??
är ju ett standard fel på imprezor att den lägger ner, min har gjort det men på någe sätt så fick jag igång den , men nu drar den soppa som aldrig förr sad

Du märkte det ju själv... plugga mer.   I all välmening så måste du veta grunderna för att lyckas.

Läs på om olika sprut, ladda ner deras mjukvaror och lekrunt lite med dem. 

Et eftermarknadssprut använder (oftast) bara en mapsensor + lufttempmätare för att avgöra luftmassan.  i MS finns mapsensor redan inbyggt så. 

och framför allt leta upp nån kompis som kan mappa MS, annars tar det tvärstopp direkt. Kostar att lämna iväg till firmor. Det kommeri tne funka på första försöket och en firma kostar 1000kr/timme felsökning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

19 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
#14
torpis skrev:
knasson skrev:
Blir nog ett MS, kostar ju ca 3000:- plus lite tillbehör,
Måste plugga lite ser jag, fattar knappt vad ni skriver winkwinkwink

Men skulle MS vara struligt så får jag byta till häftigare namn på sprutet..

Vad behövs för att få bort lmm??
är ju ett standard fel på imprezor att den lägger ner, min har gjort det men på någe sätt så fick jag igång den , men nu drar den soppa som aldrig förr sad

Du märkte det ju själv... plugga mer.   I all välmening så måste du veta grunderna för att lyckas.

Läs på om olika sprut, ladda ner deras mjukvaror och lekrunt lite med dem. 

Et eftermarknadssprut använder (oftast) bara en mapsensor + lufttempmätare för att avgöra luftmassan.  i MS finns mapsensor redan inbyggt så. 

och framför allt leta upp nån kompis som kan mappa MS, annars tar det tvärstopp direkt. Kostar att lämna iväg till firmor. Det kommeri tne funka på första försöket och en firma kostar 1000kr/timme felsökning.

Ja det blir lite kvälls läsning smile ..

Så i korta drag så behövs ett MS v3,0 och en lufttempgivare ??

Har lite känningar på folk som kan mappa så det blir nog inga problem, Vill inte börja själv då blir det nog dyrare än att skicka in bilen på firma.. haha wink

220 Inlägg
15 juni 2008
#15
lufttemps givare, lamdasond. dom givarna som behövs. vattentemp behöver du bara om du ska köra med kallstart. sen får du läsa på lite som sagt smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juni 2008
#16
Tja,   du har en motor och ett sprut löst.   Motorn behöver gnista + soppa, sprutet behöver veta lite saker för att kunan räkna ut hur mycket soppa som behövs och när gnistan skall komma.

Sprutet vill veta var på varvet motorn är(vevaxelgivare), i vilken takt motorn är(kamaxelgivare) hur mycket du gasar(spjällägesgivare) hur mycket luft du får in(mapsensor), lufttemp(MAT givare) hur varm motorn är (för choke mm)

sen måste sprutet kunna ge dig soppa (spridare), ge dig gnista (lämpligt tändsystem) samt styra bränslepumpar, fläktar mm.

Kan du använda några originaldelar till sprutet? exempelvis spjällägesgivare, lufttemp, vattentemp mm?  Kan du använda delar av originalsprutet för att styra fläktar och bränslepump?  vad säger originalsprutet om du hakar på MS på samam tempgivare?  Lirar dina tändspolar för sig själva eller behöver du bygga nytt tändsystem?  tomgång?

Startar originalsprutet soppapumpen om inte det får vevaxelsignal? kan man dela vevaxelsignalen till två sprut samtidigt?

Alltså det är så jäkla mycket att hålla koll på för varje bilmodell så det är inte sant.

I min bil har jag gjort följande:

separat matning till soppapumpar.
extra tempgivare (så original behåller sin givare och styr fläktar samt visar motortemp på instrumentpanelen)
extra map/mat-sensor
splittar vevaxelsignal till båda spruten (så AC, farthålalre mm fungerar)
tändspolar med inbyggt drivsteg från S60R.
större spridare med förkopplingsmotstånd.
bredbandslambda för att kontrollera soppamängd.
signal från nira till original varvräknare.
ombyggd motorlampa så besiktningen inte ger 2:a på urskruvad lampa.


Du behöver fixa samma saker fast på ett sätt som passar just din bil.

Det är inte för inte som exempelvis Autotech tar 200.000kr för det trimsteget som jag har och du lurar på att bygga.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

19 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#17
mmm...

det är mycket att tänka på, tongue
men ska börja med att läsa på lite..
Men ett haltech e6x??
är det ett lättsamt sprut eller är det svårt??
(har hittat ett för ca 7-8000-)

turboabstinens
442 Inlägg
22 juni 2008
#18
Klart det är lite bökigt, men någon gång måste man ju lära sig, eller hur?

Bumpe: Vems och Nira är helt olika saker, och nira är dyrare än vems. Vems är däremot liknande megasquirt!

ocertifierad klåpmekare

Meister
6 763 Inlägg
22 juni 2008
#19
torpis skrev:
Tja,   du har en motor och ett sprut löst.   Motorn behöver gnista + soppa, sprutet behöver veta lite saker för att kunan räkna ut hur mycket soppa som behövs och när gnistan skall komma.

Sprutet vill veta var på varvet motorn är(vevaxelgivare), i vilken takt motorn är(kamaxelgivare) hur mycket du gasar(spjällägesgivare) hur mycket luft du får in(mapsensor), lufttemp(MAT givare) hur varm motorn är (för choke mm)

sen måste sprutet kunna ge dig soppa (spridare), ge dig gnista (lämpligt tändsystem) samt styra bränslepumpar, fläktar mm.

Kan du använda några originaldelar till sprutet? exempelvis spjällägesgivare, lufttemp, vattentemp mm?  Kan du använda delar av originalsprutet för att styra fläktar och bränslepump?  vad säger originalsprutet om du hakar på MS på samam tempgivare?  Lirar dina tändspolar för sig själva eller behöver du bygga nytt tändsystem?  tomgång?

Startar originalsprutet soppapumpen om inte det får vevaxelsignal? kan man dela vevaxelsignalen till två sprut samtidigt?

Alltså det är så jäkla mycket att hålla koll på för varje bilmodell så det är inte sant.

I min bil har jag gjort följande:

separat matning till soppapumpar.
extra tempgivare (så original behåller sin givare och styr fläktar samt visar motortemp på instrumentpanelen)
extra map/mat-sensor
splittar vevaxelsignal till båda spruten (så AC, farthålalre mm fungerar)
tändspolar med inbyggt drivsteg från S60R.
större spridare med förkopplingsmotstånd.
bredbandslambda för att kontrollera soppamängd.
signal från nira till original varvräknare.
ombyggd motorlampa så besiktningen inte ger 2:a på urskruvad lampa.


Du behöver fixa samma saker fast på ett sätt som passar just din bil.

Det är inte för inte som exempelvis Autotech tar 200.000kr för det trimsteget som jag har och du lurar på att bygga.

200k för 426hk?! Tur att man inte skruvar volvo lol


Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juni 2008
#20
camaro67 skrev:
200k för 426hk?! Tur att man inte skruvar volvo lol

hehe  jo, men jämfört me vilken annan 1.8l motor som helst så är det ingen speciell summa.

jag skrattar lika högt åt en V8 som behöver kompressor för att nå 80hk/liter.

två olika världar som ej går att jämföra smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök