Man borde ju kunna låta dem spela djupare än 6,5 eftersom de är större. Bäst är väl i så fall om diskanten är separat som tex Digital Design men de flesta 6x9 är koaxialelement. Jag tycker att det ska gå bra, ljudkvaliten brukar nog vara bättre med separat diskant än koaxial enligt de flesta.
Koaxial är inge vidare i synnerlighet inte som framsystem. Kör 3-vägs system, eller 2 st riktigt bra system kitt... Vill du ha bas och har utrymme så kan du köra 8" bas nånstans under handsfacket. Brukar göra susen, vill du göra det enkelt så köp en billig 8" aktiv sub, dem brukar kunna göra sin uppgift rätt bra.
Du kanske inte får riktigt bra ljudbild, men jag tror det är bättre än 6x9.
vad tycker ni ska ett par 6*9or vara i framsystemen?? eller vilken storlek ska man köra med för att på bästa bas /diskant blandat??
Nja, sätta 6x9 fram tycker jag inte låter så bra. Jag gillar inte alls dessa högtalare då de i regel låter mycke sämre än tex. 2-vägs kitt i 6½" gör. Oftast så har 6x9" väldigt snåla och dåliga (knappt att man kan kalla dem) filter. Finns vissa som har lite mera påkostad sådana, men för det mesta ej lika bra som ett 2/3 vägs kitt i samma prisklass.
Skaffa dej ett vettigt 2/3 vägs kitt så kommer det förmodligen låta bättre ljudmässigt och du får bättre drag i dessa.(förmodar att du skall driva det med sep. slutsteg)
Nåt som kan vara bra att tänka på är dels platsen för lådan och sen hur man ska få dem att sitta fast! En högtalare måste sitta helt stumt för att kunna spela bra, och en 6 *9 i brädan eller dörren är verkligen inte att rekommendera! Håller med de tidigare inläggen om 6.5" kit system. 6.5an i dörren och sen diskanten i A-stolpen. Skulle rekomendera www.nardik.se , de har bra produkter och en väldigt bra guide i hur man får bra ljud. Bra regler att gå efter när man bygger billjud är: 1. Köp så få komponenter som möjligt 2. Satsa mkt pengar på framsystem, ex kitsystem 3. Gå inte efter effekt utan hur det kmr att låta, ett system med 4*30WRMS låter oftast mkt bättre än ett med 8*300WRMS. Lägg pengarna på välljud istället för effekt
Är det nåt annat ni undrar är det bara o kontakta mej:D