3507
Sök

Mitt slutsteg la av under spelning(hög volym)

168 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#1
Dunkade på rätt ordenligt idag när jag körde till jobbet.

Inte så jag maxade helt men det var nog inte långt ifrån. rätt bra tryck.

Helt plötsligt märker jag basen försvann typ.

Det låter likadant med en liten switch jag har framme i kupen att stänga av slutsteget med.

Slutsteget driver baslåda+2 st 6:9or baktill och stereon driver 2 mindre högtalare fram

Bygget är gjort av föregående ägare och jag har lite svårt få tag i honom just nu.

Anyway, Vid min switch har jag även en liten lampa som lyser när slutsteget är igång och tvärtom då.

Grejen var den släcktes inte först fast det var helt dött bak ifrån bilen. Men senare släcktes hela lampan med.

Jag var bak till och kikade men slutsteg är helt dött inte en lampa lyser.

jag är väldigt rookie på detta med slutsteg och hoppas lösningen ligger i en trasig säkring eller likn. tror fan säkringarna på steget var 100A?!

Tacksam för hjälp i felsöket.

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

35 Inlägg
11 juni 2008
#2
kollat så alla kablar sitter som dom ska??

Varför kallas det rusningstid, när ingenting rör på sig?

168 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#3
madis skrev:
kollat så alla kablar sitter som dom ska??

Hittar inga fel hittils. dock är det ju ett extremt myller av sladdar hit och dit till kondensator å annat. men ska ut med örnblicken och kika igen,

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

35 Inlägg
11 juni 2008
#4
ja, kolla alla fästen så t.ex inte jordkabeln lossnat

Varför kallas det rusningstid, när ingenting rör på sig?

168 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#5
Alla sladdar sitter som berget.

säkringen sitter lite krokigt dock. och helt )"#))# omöjlig lossa.

Känns lite som den som gått för man dundra på. men jag är ingen elektriker roll

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

35 Inlägg
11 juni 2008
#6
tror du borde se om den gått, men en 100A säkring är ju rätt stabil så den borde inge ge vika för att du vrider upp lite!!

Varför kallas det rusningstid, när ingenting rör på sig?

168 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#7
Undrar lite över varför "switch-lighten" funkade ett tag trots ljudet var dött som om slutsteget var igång men inte levererade ljud. men sen är lampan helt död vilket visar att steget inte är igång heller.

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

35 Inlägg
11 juni 2008
#8
ja det är lite märkligt fast jag är ingen elektiker så det finns säkert nån förklaring, ingen sladd som lossnat vid switchen?? typ remoten är väl den du kopplat dit lr är jag fel ute??

Varför kallas det rusningstid, när ingenting rör på sig?

168 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#9
sjukt svårt kolla det. för switchen sitter vid instrumentpanelen i ett ledigt fack jämnte värmestolarnas knappar. dvs underifrån.

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

35 Inlägg
11 juni 2008
#10
okej...skulle nog kanske kunnat lossna därifrån men märkligt att lampan lyste:S

Varför kallas det rusningstid, när ingenting rör på sig?

168 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#11
rädd jag kortslöt ngt när jag började kolla alla sladdar :S

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

35 Inlägg
11 juni 2008
#12
aj fan dags att ta fram multimetern och mäta vart du har ström då.

Varför kallas det rusningstid, när ingenting rör på sig?

168 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#13
första jag ska göra är 100igt kolla jordningen(arbetar just nu óm än ensam på jobbet)

Samt ta fram reservsäkringen när jag kommer hem.

slutsteget är helt dött inte en lampa lyser. ingenting

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

956 Inlägg
11 juni 2008
#14
Kolla ifall det är remote kabel som sluta funka, ta och sätt en kabel ifrån stegets plus till remote ingången och se om det går igång.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

yrkeschaufför
709 Inlägg
11 juni 2008
#15
jag kan be dej att kolla på en bil elektronik firma om du inte har tillräckliga kunskaper själv om kretsar och motstond mm. men är du 100% säker på att du har rätta kablarna .. för ström är exakt som vatten läker det någon stanch så förlorar du en massa ström till steg vilket kan innebära att du oxå kan bränna ditt steg. det kan räcka att en kabel inte är tillräckligt fast satt. mvh jocke hoppas du får till det

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

168 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#16
luunggan skrev:
Kolla ifall det är remote kabel som sluta funka, ta och sätt en kabel ifrån stegets plus till remote ingången och se om det går igång.

förklara lite närmare vad remote ingång är? är som sagt nyfödd inom ämnet steg

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

168 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#17
Antar jag kan svänga inom Karla bil el specialisten i stan och be dem dra några ström kollar så jag inte förstör mer än jag räddar cool tack för tipsen iaf. ska genast ut och börja kolla

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

168 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#18
ok varit ute kollat. hittade remote ingången men har ingan sladd till övers kika lampa med. alla sladdar sitter som dem skall.

men jag har en liten svart dosa som det står

"subwoofer crossover network "AX-100" på. från den går det en rosa och en svart sladd. den rosa sitter tillsammans med en blå i remote ingången.

En svart sladd sitter även i "subwoofer crossover network" och den hänger löst med koppar som om den trillat loss från ngt. samtidigt ligger det en grå sladd helt ledig med virad koppad också.

Dem ihop gjorde inte så det fungerade dock. Nu är jag helt ställd men lärt mig lite ingångar iaf lolmad
Senast redigerat av hasse83 (11 juni 2008)

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

2 452 Inlägg
11 juni 2008
#19
kan vara så att du har bränt basen och då gör den så att den kortsluter protectoion inget fungerar...ta bort kabeln från basen så att det inte finns nått där...lukta på basen om det luktar bränt

döden kommer tillbaka

168 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#20
turbodeath skrev:
kan vara så att du har bränt basen och då gör den så att den kortsluter protectoion inget fungerar...ta bort kabeln från basen så att det inte finns nått där...lukta på basen om det luktar bränt

ska ge mig ut kika. är det så jag kan bränt mina 6:9or också btw?

Kan tilläggas det var BRA bas dunk vid tillfället det la av.

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.


Sök