3606
Sök

Hur ska tändhattarna sitta? Opel Rekord GLS 2.2i

20 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Hade ett tidigare problem med att bilen inte startade osv och nu har bilen stått ett tag.
Så dog min polares Saab exakt som min bil och det visade sig vara Fördelarlocket och Rotorn som var slitna. (Tur för mig som tänkte skita i Opeln)

Nu till problemet. Min polare hade lite bråttom när han tog ut alla tändkablar så hur ska dom sitta på min Opel?
Bilen startar nu men den knackar kan det bero på att han satt dem fel?
Mvh
Senast redigerat av tfallkvist (11 juni 2008)


Moderator+
1 081 Inlägg
11 juni 2008
#2
1 3 4 2 är tändföljden på dom allra flesta raka fyror, så bara att pilla dit dom så.

Vem jag?

143 Inlägg
1 688 Inlägg
11 juni 2008
#4
Ska du spränga motorn? big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

143 Inlägg
11 juni 2008
#5
1-3-4-2 moturs är det på min iaf:9


20 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#6
Losgard skrev:
Ska du spränga motorn? big_smile

Ja! Jag tänkte göra det! hahaha big_smile

Redbull skrev:
1 3 4 2 är tändföljden på dom allra flesta raka fyror, så bara att pilla dit dom så.

Jo så långt vet jag. Ska dom sitta medurs eller moturs från markeringen? (Inte så haj på bilar du vet) big_smile

Einar89 skrev:
1-3-4-2 moturs är det på min iaf:9

Ok. samma på Opeln då antagligen? :o
Senast redigerat av tfallkvist (11 juni 2008)


143 Inlägg
11 juni 2008
#7
Har ingen aning om jag ska vara ärlig, fråga på opel sport club kanske?


283 Inlägg
12 juni 2008
#8
ta bort fördelarlocket o kör på startmotorn o se vilket håll rotorn rör sej åt, åt de hållet ska kablarna sitta 1-3-4-2smile

...

BTLulle
12 juni 2008
#9
Då du har lös locket så kolla på kanten på fördelaren där borde det vara ett streck, där ska 1ans cylinder sitta. Men går bilen så är det 2 cyllar som är fel. Tändföljden är som skrivits 1-3-4-2 Och man behöver inte gå in på opel sport club och kolla om man redan fått flera rätta svar sad

MVH Peter


Sök