Först ska du använda dig av en bra kallavfettning som skall ligga på i cirka 5-15min beroende på hur skitig bilen är, därefter lägger du en alkalisk avfettning (exempelvis HD Grön), även den ska ligga i cirka 10min. Därefter spolar du av bilen med högtryckstvätt och kikar sedan över bilen, känn på lacken om det fortfarande är kvar smuts. Då lägger du på alkalisk avfettning igen svampar hela bilen (givetvis ska du ha bilschampo på svampen). Var nogrann! Därefter spolar du av, är den fortfarande sträv skall du använda en viss typ av grön eller grå lera som du ska dra längst bilen med lite schampo på.
Sen vill jag reda ut det här med att era avfettningar skulle löst bort lackskyddet, då beror det till största del på att förarbetet (poleringen) som då är dåligt gjord, då får inte lackskyddet någon som helst betydelse egentligen eftersom det inte får något fäste. Sedan kan alla ha blandade åsikter om vilka medel som är bra eller inte. Silver Seal och Silver One har varit bra produkter, men det har kommit mycket bättre produkter nu och de har inte skett någon förändring från Smartabs sida. Därför, kosta gärna på att lägga R2000 på bilen, det håller betydligt mycket bättre än något annat medel du hört talas om!
Sedan gäller det att underhålla bilen, även om du lackskyddat den. Ju mer du tar hand om själva lacken, ju längre håller det. Ett annat bra tips är att använda sig utav ett vax som du kan använda dig utav när du tvättar bilen, ett så kallat "Wax it wet", dock EJ turtle wax eller liknande billighetsmärken. Kosta istället på att köpa någonting från Lahega eller Smartab. Det håller bättre i längden + att ditt lackskydd håller bättre!