3865
Sök

Motor som har stått länge (Vad ska man göra)

415 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
Hej jag ska åka och köpa mig en Cortina De Luxe från 1967 på lördag. Den har inte startats på cirka 16 år. Och kopplingen har "tjärvat fast". Men motorn gick runt iaf. Och det är rosthål i tanken och golvet.
Men rosten är lätt att fixa.
Men vad ska jag göra med motorn?
Kan man skvätta i lite diesel olja med vanlig miniral olja och det tätar? eller måste jag skruva ner HELA motorn innan man vågar starta den?
Och hur fixar jag kopplingen? Den är hydralisk och jag vet ingenting om kopplingar tyvärr.

Men med mycket vilja ska jag ha den rullandes till power meet hoppas jag

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 juni 2008
Börja med att tömma förgasaren och anslut en flaska med en slang fylld med bensin... Gammal bensin är ingen höjdare att försöka starta på!
Kika över oljan så det inte är vatten i!
Ta en kik i fördelaren och spruta i något fuktdrivande om det ser vettigt ut.
Ta ett kompprov, visar det jämt och fint så skulle jag prova att starta upp den!

Var berädd med ett antal batterier och startkablar...

Kopplingen är ju ingen brådska med, kan gå att vrida loss med startmotorn, frikopplad och växel i...

INGA VÅDLIGA FÄRDER UTAN BROMSAR! När du väl fått igång den så kör inte en meter innan du gått över bromsarna runt om. Ny vätska är att rekommendera!

Tänk på att det finns en anledning till att den ställdes av, troligtvis var det något som var trasigt redan innan...
Senast redigerat av bumpe (12 juni 2008)

415 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
Ta ett kompprov? hehe ja det blir svårt eftersom jag inte har tillgång till sådana verktyg. Men jag ska prova med "ny" bensin big_smile Och Oljan? vad ska jag göra med den? ska jag prova med lite diesel olja blandat med miniral olja för att täta dom gammla packningarna med? Alltså jag vill bara att bilen ska rulla och så.
Och hur fixar jag kopplingen då?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 juni 2008
Malkurrag skrev:
Ta ett kompprov? hehe ja det blir svårt eftersom jag inte har tillgång till sådana verktyg. Men jag ska prova med "ny" bensin big_smile Och Oljan? vad ska jag göra med den? ska jag prova med lite diesel olja blandat med miniral olja för att täta dom gammla packningarna med? Alltså jag vill bara att bilen ska rulla och så.
Och hur fixar jag kopplingen då?

Kostar ca 100 kr på feltema för en kompprovare.
Kolla nivån och så det inte är vatten i. När du väl fått igång den så kan du tappa ur oljan och se hur den ser ut. Är det mkt klumpar och jox i så kan du skölja motorn med diesel och billig skitolja ett tag. Byta filter med vid varje byte! Läcker det så läcker det. Inget som går att göra något åt mer än att byta det som läcker!

Får du loss kopplingen så den frikopplar så sliter den snart in sig igen...

INTE GLÖMMA BROMSARNA!

415 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
Jag tror det ska vara trummor på dom där. Klart jag kollar bromsarna innan jag åker big_smile
Närmsta Biltema ligger i uppsala :S.
Men om jag får fart på motorn ska jag låta den stå och gå i någon timme innan man "kör" den? För jag tänker på att om det finns rost i kolvhusen så kanske den skärihop? eller spottar motorn ut det? *förutsatt att bromsarna är kollade wink*

blacken
12 juni 2008
Rengör knasarn/na, tappa ur all olja, byt till fräsh gärna en " billig" lite tunnare, om du misstänker att det är "gravrost" i burkarna, skruva ur stiften och spraya in "rikligt" med 5.56 eller dyl. ta av ventilkåpan och dra runt spisen för hand en antal gånger, typ en massa tills den går lätt, kolla att alla ventiler "hänger med" så att säga, om inte försök att smörja upp dom så att dom rör sig som dom ska. gå även över fördelaren, smörj den invändigt, kolla att tändförställningen jobbar som den ska..

Skulle nog även renovera hela bromssystemet. Efter så pass många år så är det mesta där i helt rökt, typ alla packningar, och gummin och belägg. Även loppen i alla broms cylindrar är nog angripna av rost..
Senast redigerat av blacken (12 juni 2008)

1 688 Inlägg
13 juni 2008
LindgrenRacing skrev:
http://www.blocket.se/vi/16573181.htm?ca=9_s Är de pärlan eller ?

Dendär va grym iaf!
Senast godkända besiktning:  1987-11-16 big_smile
Antal ägare:  2

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

415 Inlägg
13 juni 2008
Trådstartare
LindgrenRacing skrev:
http://www.blocket.se/vi/16573181.htm?ca=9_s Är de pärlan eller ?

Jo den är det som jag köpt

Sök