3618
Sök

Bredbandslambda - funkar hur?

657 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
#1
Hur fungerar en bredbandslambda?

Har en nybyggd strokad motor som fått sig större spridare och LMM, ställbart kamdrev och ställbar BTR (bränsletrycksregulator)

Om jag kopplar in en bredbandslambda och kör igång motorn, visar den då om den går magert/fett och isåfall är det bara att sänka/höja BTR:en - har jag fattat rätt eller är jag helt ute å cyklar?

Detta är enbart grundat i egna teorier under ngn sömnlös natt


(och hur vet lambdan att motorn får tillräckligt med bränsle vid trimmad motor - kanske inte spelar ngn roll???)

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

12 086 Inlägg
16 juni 2008
#2
En bredbandslambda gör samma som en vanlig lambda, men den är mkt lättare att läsa av.

Den ger ifrån sig en spänningssignal (på samma sätt som smalbandslambda) som sedan en mätare gör om till soppa/luftförhållande, det som är intressant vid mätningen. Optimal förbränning sker med bensin vid 14.7:1 luft/soppa, maximal prestanda och smörjning sker vid 12-13:1

Lambdan tar reda på hur mkt syre det finns i avgaserna och kan därigenom avgöra förbränningen i motorn.

1 661 Inlägg
16 juni 2008
#3
JapMax skrev:
En bredbandslambda gör samma som en vanlig lambda, men den är mkt lättare att läsa av.

Den ger ifrån sig en spänningssignal (på samma sätt som smalbandslambda) som sedan en mätare gör om till soppa/luftförhållande, det som är intressant vid mätningen. Optimal förbränning sker med bensin vid 14.7:1 luft/soppa, maximal prestanda och smörjning sker vid 12-13:1

Lambdan tar reda på hur mkt syre det finns i avgaserna och kan därigenom avgöra förbränningen i motorn.

Optimal förbränning ur effekt och miljösynpunkt är 14.7 till 1 alltså Lambda 1.0. Man måste ligga mellan 0.97-1.03 vid besiktning har jag för mig. Att ha bränsle underskott är det du inte vill ha så fetta på för mkt i början.

12 086 Inlägg
16 juni 2008
#4
Hardjim skrev:
JapMax skrev:
En bredbandslambda gör samma som en vanlig lambda, men den är mkt lättare att läsa av.

Den ger ifrån sig en spänningssignal (på samma sätt som smalbandslambda) som sedan en mätare gör om till soppa/luftförhållande, det som är intressant vid mätningen. Optimal förbränning sker med bensin vid 14.7:1 luft/soppa, maximal prestanda och smörjning sker vid 12-13:1

Lambdan tar reda på hur mkt syre det finns i avgaserna och kan därigenom avgöra förbränningen i motorn.

Optimal förbränning ur effekt och miljösynpunkt är 14.7 till 1 alltså Lambda 1.0. Man måste ligga mellan 0.97-1.03 vid besiktning har jag för mig. Att ha bränsle underskott är det du inte vill ha så fetta på för mkt i början.

Optimal förbränning sker vid 14.7:1, men mest effekt får du vid en fetare blandning!
Annars stämmer det som du skriver att det är bättre att fetta på från början och sedan snåla ner den till rätt värden. Lamda 1 står för 1 volt, och vad besiktningen säger och vad din trimmade motor behöver är två helt olika saker. tongue

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 juni 2008
#5
Alex_halvordsson skrev:
(och hur vet lambdan att motorn får tillräckligt med bränsle vid trimmad motor - kanske inte spelar ngn roll???)

Lambdan vet inte det, lambdan visar bara dig hur mycket den får, den gör ingenting åt det.  Det är upp till dig att mappa motorn så den får rätt förhållanden hela tiden.

kör du förgasare så sker det mekaniskt, kör du insprut så sköter en dator mängden bränsle.  Det är ju naturligtvis enkalre att få datorn att göra rätt i alla lägen än att få förgasaren att funka helt 100.

Besiktningen tittar bara på tomgång vid noll last, samt förhöjd tomgång ~2500-3000rpm.  då justerar man sin motor mot lambda 1.03 vid de områdena så är det inga bekymmer.  Ofta lägger man sig på lambda 1 även under låglast som motorvägsåka och lätta accelerationer för att få bränsleekonomi i det hela och fetar på till 0.82 vid högre last.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

657 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
#6
Kör k-jet sprut. En tidig (dålig) variant av insprut så det finns ingen dator som sköter det åt mig och ingen förgasare att pilla på...

men nu har jag lite kött på benen.


Sen vad de säger hos SBP skiter ju jag i - varför åka till dem? smile

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

4 001 Inlägg
4 juli 2008
#7
Om man har t.ex ett Hestec sprut så kan man ju enkelt få fram lambda värde det hållet, varför ska man då ha en bredbandslambda?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

188 Inlägg
5 juli 2008
#8
kolvas skrev:
Om man har t.ex ett Hestec sprut så kan man ju enkelt få fram lambda värde det hållet, varför ska man då ha en bredbandslambda?

För att man INTE har ett Hestec sprut utan åker med K-jet.......

Ibland så kikar man istället på AFR "olika sätt att mäta typ samma sak på så du vet ifall du ser andra värden än runt 1, då kan du se ca 12.5 vid höga varv... ca 14 på tomgång"

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu

6 Inlägg
6 juli 2008
#9
Vad var det där BTR?

Nattarbetare
173 Inlägg
6 juli 2008
#10
en sån där bredbands lamda kan som tillexempel jag koppla den till min bil som den är eller måste jag ändra något på bilen. bilen är en audi s6 -96 4,2

Att styla en volvo är som att sminka en gris

Örebroare i exil
970 Inlägg
6 juli 2008
#11
JapMax skrev:
Lamda 1 står för 1 volt

Hmm lambdan jobbar väl mellan 0,1-0,9 volt där 0,45 volt är lambda 1, eller har jag fel?

Skillnaden mellan en bredbandslambda och en språnglambda är väl egentligen att strömstyrkan ökar mer linjärt hos bblambdan vilken gör att man kan mäta lambdan över ett bredare område (därav namnet bredbandslambda(?) ), till skillnad från språnglambdan som har en mer språngliknande spänningsökning.

Skyller på total sömnbrist det senaste dygnet om det skulle visa sig att jag har skrivit helt galet smile
Senast redigerat av _Kekke_ (6 juli 2008)

Hej FRA!

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
6 juli 2008
#12
Pann-eldaren skrev:
Vad var det där BTR?

Står för BränsleTrycksRegulator

- Time Attack -

188 Inlägg
19 juli 2008
#13
Konka skrev:
en sån där bredbands lamda kan som tillexempel jag koppla den till min bil som den är eller måste jag ändra något på bilen. bilen är en audi s6 -96 4,2

Du bör nog fixa ett uttag till, för tar du bort någon av dina org lamda så lär den väl inte gå som den ska...

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu

761 Inlägg
19 juli 2008
#14
Hardjim skrev:
JapMax skrev:
En bredbandslambda gör samma som en vanlig lambda, men den är mkt lättare att läsa av.

Den ger ifrån sig en spänningssignal (på samma sätt som smalbandslambda) som sedan en mätare gör om till soppa/luftförhållande, det som är intressant vid mätningen. Optimal förbränning sker med bensin vid 14.7:1 luft/soppa, maximal prestanda och smörjning sker vid 12-13:1

Lambdan tar reda på hur mkt syre det finns i avgaserna och kan därigenom avgöra förbränningen i motorn.

Optimal förbränning ur effekt och miljösynpunkt är 14.7 till 1 alltså Lambda 1.0. Man måste ligga mellan 0.97-1.03 vid besiktning har jag för mig. Att ha bränsle underskott är det du inte vill ha så fetta på för mkt i början.

Nja, en liten rättelse, bäst förbränning för effekt får du under lambda 1.0. Men renast förbränning har du vid lambda 1.00..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

8 Inlägg
22 juli 2008
#15
För en besindriven sugmotor ligger maxeffekt beroende på motor mellan 13-12 AFR och
turbomotor  12,5-11,5 AFR  i  teorin så är allt syre  förbränt vid 14,7kg luft och 1kg bränsle. om man tittar på en graf som simulera så kan den sträcka sig mellan 14 <->15,3 AFR  då har den 1,2volt max och 0,05volt min

Bredbandslamdan mäter från fri luft som är 20,9 % syre normaltfall. sen när det kommer bränsle med så börjar den och mäter upp mot 70:1 AFR
70kg luft och 1kg bränsle och ner mot 6:1 AFR 
Andas du på den så kommer den att vissa din syremängd i utandningsluften i %

de kan ge precision i tusen delar blixt snabbt tex.0,978volt och noggranhet på 0,00488volt beroende på instrumentet
Bredbandslamdda är snabb nog att mäta varje avgaspuls 

Blandningsförhållanden för olika bränslen  och är lambda 1
Bensin               14,7
LPG  Gasol        15,5
Metanol              6,4
Etanol                  9,0
CNG naturgas    17,2
Diesel                14,6

lambdasonden sitter på bilar för miljöns skull så katalysatorn kan jobba effektivt


Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
22 juli 2008
#16
nu lånar jag tråden och hoppas att det är okej...
vart kan man köpa en universal bredbandslamda?? kom gärna med olika förslag så man kan gämföra..


8 Inlägg
22 juli 2008
#17
http://www.hqtec.se/
de har en värsting nu som loggar map, varvtal och obd 2 scanner


blacken
22 juli 2008
#18
Alex_halvordsson skrev:
Kör k-jet sprut. En tidig (dålig) variant av insprut så det finns ingen dator som sköter det åt mig och ingen förgasare att pilla på...

men nu har jag lite kött på benen.


Sen vad de säger hos SBP skiter ju jag i - varför åka till dem? smile

K Jetronic är ju mekaniskt sprut, var sitter Lambda sonden på en sådan??

188 Inlägg
22 juli 2008
#19
blacken skrev:
Alex_halvordsson skrev:
Kör k-jet sprut. En tidig (dålig) variant av insprut så det finns ingen dator som sköter det åt mig och ingen förgasare att pilla på...

men nu har jag lite kött på benen.


Sen vad de säger hos SBP skiter ju jag i - varför åka till dem? smile

K Jetronic är ju mekaniskt sprut, var sitter Lambda sonden på en sådan??

Finns ingen Lamda på K-jet...

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu

1 397 Inlägg
8 december 2009
#20
tänkte på placering av bredbandslambdan. Jag har en v6 motor. ska bredbandslambdan sittan efter alla cylindrar eller kan man placera den så den bara sitter på 3 utav dom? hoppas ni fattar smile



Sök