2534
Sök

Knack i motorn - igen

10 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
#1
Hej

Gör ett nytt försök för att se om någon (betydligt mer kunnig än mig, som inte kan något om bilar) har någon idé om vad det kan vara för fel på vår bil.

Har en Passat -95 som knackar någonstans ifrån vid acceleration.

Det låter som mest när man kör mellan 50-80 km/h, ju fortare man kör, desto snabbare låter knackningarna. Uppåt en 90 km/h så upphör ljudet, kanske för att knackningarna går så fort då att det blir ett ihållande ljud som vi inte hör?

Den har låtit så här ganska länge nu, kan den vara något som är på väg att rasa tro?
Ska oxå tillägga att den inte alltid knackar, men väldigt ofta.

Någon som har ett bra svar?!
*help*

1 311 Inlägg
17 juni 2008
#2
Är det knack ifrån motorn vi pratar om? gjort nån service eller renovering av motorn eller dyligt nyligen?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

blacken
17 juni 2008
#3
Vevlagren?

10 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
#4
Låter som att det kommer från motorn, eller någonstans underifrån där framme.

Bilen köpte vi i höstas, lät inte då, men kom strax därefter. Dom sa inget om det på besiktningen som vi gjorde förra veckan.

1 703 Inlägg
17 juni 2008
#5
Ett vanligt sätt att lyssna på vevlagren är att stå still och gasa med huven öppen. lyssna efter skrammel/knackningar vid 2-4k rpm.


10 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
#6
Tackar!
Ska prova det. En dum fråga bara, vad är 2-4k rpm? hmm

2 644 Inlägg
17 juni 2008
#7
DU ska varva 2000-4000 allså.. smile

Bara en dum fråga , du har kollat oljan va ?

Johan Lindgren

10 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
#8
Ok, tack smile är som sagt inte så hemma på det här med motorer och bilar.

Min sambo (han kan inte heller så mycket om motorer) fyller på olja var och varannan vecka tycker jag.
Men vad vi har hört så är det inte så ovanligt på gamla bilar som gått mycket (över 30000 mil).

blacken
17 juni 2008
#9
Siggis skrev:
Ok, tack smile är som sagt inte så hemma på det här med motorer och bilar.

Min sambo (han kan inte heller så mycket om motorer) fyller på olja var och varannan vecka tycker jag.
Men vad vi har hört så är det inte så ovanligt på gamla bilar som gått mycket (över 30000 mil).
Det är "lite" mycket det. Vid normal körning så ska man inte behöva fylla på så ofta, kanske en gång mellan oljebytena. Även om den har gått långt..

10 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
#10
Ok. Det var någon verkstad som sa att det inte är ovanligt att man behöver fylla på olja ungefär var 100:ade mil. På en bil med så många mil bakom sig alltså.

Men kan inte påstå att jag tycker att vi hör knackandet mindre när oljan är nypåfylld.

4 001 Inlägg
17 juni 2008
#11
kolla vad det är för olja ni häller på, den kanske är för tunn, jag tror inte att det är vevlagrena  för dom hade gett upp för länge sedan, man ska vara glad om man kommer 50mil när vevlagrena börjat låta.

ps. min bil har gått över 75.000 mil och jag häller på 2-5 dl olja på 1500 mil.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

blacken
17 juni 2008
#12
Prova med en 20-50 olja och se om det blir bättre.
Annars så kan detta vara ett alternativ  http://www.rvs.se/

10 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
#13
Ska framföra detta med oljan till min sambo, låter ju som ett bra (och lätt) alternativ att prova.

Tack för infon!

75000 mil...då ligger vi i lä....smile

Racer
233 Inlägg
17 juni 2008
#14
Följer knackandet varvet på motorn? bara att ställa bilan på neutralen o gasa o lyssna... o vart kommer ljudet ifrån? "tips" håll för öronen lättare att höra vart ljudet kommer ifrån. om ljudet kommer ifrån ventilkopan så är det nog till 90% ventiltryckarna som knackar "tickar"

Mvh. mathias


10 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
#15
Hmm...
Det där är säkert ett jättebra tips, men för mig som är glad att jag kan öppna motorhuven så är ord som ventilkopa och ventiltryckare, eller var dom sitter, rena grekiskan. smile

Ljudet ökar i takt med att vi gasar ja, börjar att låta runt 30-40 km/h och ökar sedan i takt med att man accelererar. Sen upphör det uppåt en 90 km/h. Men det kanske är så att knackningarna går så fort då istället, att det flyter ihop med alla andra motorljud?

Men ska absolut prova att gasa o lyssna och försöka lokalisera vart ljudet kommer ifrån. Vi har inte gjort det, bara hört det inifrån bilen.

Är ventiltryckarna något man kan byta ut, skruva åt eller göra något åt? Farligt?

736 Inlägg
17 juni 2008
#16
Om det bara låter då man kör och inte när man står stilla och gasar är det ju sannolikt inte i motorn utan kanske någon broms eller hjullager eller någonstans i kraftöverföringen.


10 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
#17
Ska prova att lyssna med bilen stillastående så fort vi kan.

12 bästa maskin mek -08
12 Inlägg
17 juni 2008
#18
inte för att va taskig men e det inte bättre att köra till en verkstad och låta de lyssna och de fixa de än att ni ska försöka leta upp de om ni inte är hemma på att skruva och fixa de själv??  =S


10 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
#19
Kan du ha rätt i. Men varför lägga 1000-lappar på något som man kanske kan fixa själv? Är ju värt ett försök i alla fall, eller? wink

445 Inlägg
3 september 2008
#20
det kan vara tändkablarna också, jag hade samma problem i min Vw polo, den knackade som en slutkörd dieselbil.

fast det vanligaste är väl oljan.



Sök