hur det är med ovan nämnda PIM och PIB vet jag inte och jag uttalar mig inte om det.
jag har en bmw 318i just nu och har även testat att blanda E85 i t.ex. en Audi 80 1.8S (B3), Golf Mk2 GTI 8v och en VW Typ 1. alla har svarat på samma sätt, d.v.s att dom blir en aning tröttare med E85 i tanken.
jag har inte riktigt mätt upp det heller men jag tycker att bilen dricker en aning mer med E85 i tanken också, men det också bero på att man behöver trycka lite mer på gasen för att kompensera "tröttheten" i motorn.
men det jag rekommenderar för dig/er som vill köra på någon häxblandning i tanken eller ren E85 är att om ni har en förgasar-motor så bestyckar ni den så den ger 20-30% mer soppa. och om ni har en insprutare får ni programmera om programvaran så att den stämmer med E85.
dom säger att det krävs ca 20-30% mer bränsle med ren E85 på en sugmotor och ca 30-40% på ren E85 med en turbo-motor.
dessa siffror är inga exakta utan det beror helt och hållet på motorn, hur pass bra skick den är i mm, mm. det är mer rikt-siffror som man bör tänka på.
E85 förbränns inte på samma sätt som bensin.
och vill man köra någon blandning i tanken så anser jag att man ska hellre blanda E85 med någon finare bensin än 95 oktanig, d.v.s hellre köra på 98 oktan eller vad som passar bilen bäst.
men har man en "gammal häck" som man inte är så värst rädd om så kan man ju experimentera sig fram till vad som ger bäst resultat och är bäst för plånboken