3761
Sök

etanol o bensin??

varmförzinkare
64 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
#1
nån som vet hur det går att blanda etanol med bensin ??
vad som händer med motorn ,om det funkar bra ??om man tar ca 25% etanol o 75% bensin
eller nått ?? nån som provat ??

mm så äre börje

2 751 Inlägg
17 juni 2008
#2
Jag har blandat E85 med 95Oktan 30/70 och det funkar bra, man känner att bilen går lite piggare, men inget märkvärdigt annars än att man har mer soppa i tanken... Hade det i Golfen..

Who Djaa bless no man curse

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juni 2008
#4
Rättvik Power skrev:
nån som vet hur det går att blanda etanol med bensin ??

Mja...

om vi bortser från motorn i fråga och tittar på att blanda i bensin i E85 så är det inte självklart i sig.

Etanol funkar inte ihop med PIM som finns i bensin, så efter div problem med igensatta bränslefilter mm så försvann PIM från bensinen man har i E85.  blandar man i vanlig bensin som innehåller PIM så är man tillbaka på ruta 1 igen.

Jag har härjat runt en hel del i frågan men ingen vill svara rakt ut. Sekab skyller på bensinbolagen, bensinbolagen blir arga på sekab som skyller på dem. Vidare kontakt med sekab så mjuknar de och erkänner att de vet om problembilden osv...   

Iom i princip alla E85bilar är "flex" så är det ju av allas intresse att det går att blanda Vanlig benin med E85, Sekab har gjort ändringar på E85 och jag antar fler ändringar kommer vart det lider.

Men man skall inte bli förvånad om motorn blir full av rött klegg, eller bränslepumpen sätter igen med mikrosopiska träfiber som fäller ut.

Detta är en insugskanal som är belagd av rött klet och en svart massa. Färgämne?!(som sekab efter på tyckningar dragit ner till hälften) PIB? (som fäller ut i bensin)   who knows...

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/Copy%20of%2020080606430.jpg
Senast redigerat av torpis (17 juni 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

157 Inlägg
17 juni 2008
#5
men nuförtiden är det 5% etanol i all bensin.


Glidarn
408 Inlägg
17 juni 2008
#6
kör 60/40 i opeln å det funkar kanon..

(obrut)

Fetast i stan !!
991 Inlägg
17 juni 2008
#7
Kör med typ 55% etanol och 45% bensin i min 745 och det funkar problemfritt smile

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

69 Inlägg
17 juni 2008
#8
hur det är med ovan nämnda PIM och PIB vet jag inte och jag uttalar mig inte om det.

jag har en bmw 318i just nu och har även testat att blanda E85 i t.ex. en Audi 80 1.8S (B3), Golf Mk2 GTI 8v och en VW Typ 1. alla har svarat på samma sätt, d.v.s att dom blir en aning tröttare med E85 i tanken.
jag har inte riktigt mätt upp det heller men jag tycker att bilen dricker en aning mer med E85 i tanken också, men det också bero på att man behöver trycka lite mer på gasen för att kompensera "tröttheten" i motorn.

men det jag rekommenderar för dig/er som vill köra på någon häxblandning i tanken eller ren E85 är att om ni har en förgasar-motor så bestyckar ni den så den ger 20-30% mer soppa. och om ni har en insprutare får ni programmera om programvaran så att den stämmer med E85.
dom säger att det krävs ca 20-30% mer bränsle med ren E85 på en sugmotor och ca 30-40% på ren E85 med en turbo-motor.
dessa siffror är inga exakta utan det beror helt och hållet på motorn, hur pass bra skick den är i mm, mm. det är mer rikt-siffror som man bör tänka på.
E85 förbränns inte på samma sätt som bensin.
och vill man köra någon blandning i tanken så anser jag att man ska hellre blanda E85 med någon finare bensin än 95 oktanig, d.v.s hellre köra på 98 oktan eller vad som passar bilen bäst.

men har man en "gammal häck" som man inte är så värst rädd om så kan man ju experimentera sig fram till vad som ger bäst resultat och är bäst för plånboken smile

1 217 Inlägg
17 juni 2008
#9
jag kör på ren e85 i min gamle saab med förgasare.. enda jag är tvungen till är att ha lite choke konstant för att feta upp blandningen lite..


69 Inlägg
17 juni 2008
#10
Ksj skrev:
jag kör på ren e85 i min gamle saab med förgasare.. enda jag är tvungen till är att ha lite choke konstant för att feta upp blandningen lite..

därför man bestyckar om förgasaren så den ger lite mer bensin. inte så värst ekonomiskt att köra med choke hela tiden wink
ett munstycke brukar inte kosta mer än ca 30-40:- smile

191 Inlägg
17 juni 2008
#11
ja kör 60/40 i min bmw å de e inga problem alls, vet många andra som gör de oxå å dom har inte heller nå problem


1 217 Inlägg
17 juni 2008
#12
philleHBG skrev:
Ksj skrev:
jag kör på ren e85 i min gamle saab med förgasare.. enda jag är tvungen till är att ha lite choke konstant för att feta upp blandningen lite..

därför man bestyckar om förgasaren så den ger lite mer bensin. inte så värst ekonomiskt att köra med choke hela tiden wink
ett munstycke brukar inte kosta mer än ca 30-40:- smile

Jo visst, men jag är lite för lat för det.. och visst, när den gamle h-motorn blivit varm behövs ingen choke.. fast då ligger tomgången på ca 300rpm så det är ingen höjdare vid rödljusena


1 232 Inlägg
17 juni 2008
#13
men om man har kört på 95 oktanig bensin hela tiden och sen byter av till e85 blir det nån skillnad?vad kan hända elr måste man blanda?

Entreprenör
1 784 Inlägg
18 juni 2008
#14
Varför ska ni köra på e-85 då.?? finns ingen ekonomi i de alla fall.kanske finns andra orsaker?

187 Inlägg
18 juni 2008
#15
mrbuggy skrev:
Varför ska ni köra på e-85 då.?? finns ingen ekonomi i de alla fall.kanske finns andra orsaker?

om vi säger att din bil drar 1L/milen med vanlig bensin.
Så drar den om du ska göra det rätt ca 1.3L e85


så på 10 mil innebär det detta:

10 x 1L x 14kr= 140kr?

10 x 1,3 x 8,29 = ca 107kr?

kort sagt du sparar ~3.7kr milen på att åka e85, ett plus är ju att du har 104 oktan i e85 smile

om du trycker mycket och hårt på gasen skulle jag starkt rekommendera att byta spridare och anpassa soppatrycket så du får rätt flöde med etanolen, annars går motorn snålt

Entreprenör
1 784 Inlägg
18 juni 2008
#16
GolfIIIVr6 skrev:
mrbuggy skrev:
Varför ska ni köra på e-85 då.?? finns ingen ekonomi i de alla fall.kanske finns andra orsaker?

om vi säger att din bil drar 1L/milen med vanlig bensin.
Så drar den om du ska göra det rätt ca 1.3L e85


så på 10 mil innebär det detta:

10 x 1L x 14kr= 140kr?

10 x 1,3 x 8,29 = ca 107kr?

kort sagt du sparar ~3.7kr milen på att åka e85, ett plus är ju att du har 104 oktan i e85 smile

om du trycker mycket och hårt på gasen skulle jag starkt rekommendera att byta spridare och anpassa soppatrycket så du får rätt flöde med etanolen, annars går motorn snålt

jag kan ju bara referera till min cheva van. å de kan ja påstå utan å ljuga att den blev dyrare att köra e-85. blandat 50/50 då. med original regulator.

4 001 Inlägg
18 juni 2008
#17
detta måste vara tråd nr. 110002587936 om att köra sin bil på E85

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
18 juni 2008
#18
mrbuggy skrev:
Varför ska ni köra på e-85 då.?? finns ingen ekonomi i de alla fall.kanske finns andra orsaker?

Det beror ju på vad du har för bil och vad du ska använda den till...

Ska du köra exempelvis dragracing, så tjänar du på det. Många kör på racebränslen, som är svindyra. Etanol kostar ca 10kr/litern. Racebränslen kostar upp emot 40-50kr/litern om jag inte minns fel.
Dessutom är det ett litet stick i ögat på folk att man kör på etanol... smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Entreprenör
1 784 Inlägg
18 juni 2008
#19
Ja just de.om man ska ha de till racesoppa. men de va väl inte fallet här kanske..rent privat finns de ju ingen ekonomi i de..inte för mej alla fall..big_smile

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
18 juni 2008
#20
mrbuggy skrev:
Ja just de.om man ska ha de till racesoppa. men de va väl inte fallet här kanske..rent privat finns de ju ingen ekonomi i de..inte för mej alla fall..big_smile

Ja, men sen skrev du också att du kör en Cheva med endast större regulator och 50/50 etanol/bensin.
Om du istället konverterar den så att den endast går på etanol, och kör med de rätta komponenterna, så ska du se att du tjänar på det. Din går ju på hälften bensin fortfarande, vilket betyder att du itne kan göra en uträkning på hur mycket du tjänar..

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.


Sök