3550
Sök

JT-Tuning.se

509 Inlägg
22 juni 2008
#21
brorsan körde på ett helsats från jt och efter typ 2-3 år så va hela skiten sönderrostat!

133 Inlägg
22 juni 2008
#22
Andy_88 skrev:
Xuri skrev:
kör 3 tums JT från snurran å bak...perfa passform... Låter gött å rostar inte

kör du med sport eller std katt? funderar på om man ska ta en med sportkatt som ingår, men vet inte, vart sitter lambda uttaget? på downpipen eller katten?  .... är de lambda på en 940 från -97 förresten?

Lambdan är på DP:n .... jag har Helsystem med sportkatt och 1 dämpare. låter rätt gött. Fast om ja fick välja i efterhand nu så skulle ja nog tagit 2 dämpare. smile Men det är en smaksak.

940ltt

128 Inlägg
23 juni 2008
#23
Lånar tråden lite!

Jag funderar på att köpa JT 3" hela vägen från turbon (ska använda orginalkatt)


Men jag vet inte om jag ska välja en eller två dämpare. Många säger att man självklart ska välja en eftersom det blir ett grymt skönt ljud och andra säger att jag ska välja två dämpare för det är på tok för högt ljud att köra långt med, med en dämpare.


Vilket kan man rätta sig efter? Är det verkligen öronbedövande att köra några mil (med en dämpare?)
Skiljer det jätte mycket på ljudet från en till två dämpare?

Jag vill ju ha högt sportigt ljud (med fräck turbosång som det står). Diskret sportsound låter så tyst hmm Men självklart vill jag inte få ont i huvudet efter kört några mil..... Vad tycker ni?



Måste också fråga... en del som monterat 3" Jt hela vägen från turbon, har sagt att de haft problem med en skruv/mutter på downpipen, någonstans bakom turbon. Att det är trångt att komma till eller något. Kan man underlätta det på något sätt isåfall?

Tack på förhand
Mvh,Jens


Filkörning?
852 Inlägg
23 juni 2008
#24
jocket4 skrev:
Har 3tums från katten som är inhandlat från JT.. passar nästan perfekt på min, den vibrerar lite på en värmeplåt dock, någon annan som har en 93aero 01 som har samma problem? Plåten som den vibrerar på är den som sitter där man fäster extrafästet som man fick med...

JA! det har jag också >.< ska dock försöka fixa det asap... fast jag tror att det är en värmeskyddsplåt precis vid bakaxelkröken som skakar.


Filkörning?
852 Inlägg
23 juni 2008
#25
Jens_940 skrev:
Lånar tråden lite!

Jag funderar på att köpa JT 3" hela vägen från turbon (ska använda orginalkatt)


Men jag vet inte om jag ska välja en eller två dämpare. Många säger att man självklart ska välja en eftersom det blir ett grymt skönt ljud och andra säger att jag ska välja två dämpare för det är på tok för högt ljud att köra långt med, med en dämpare.


Vilket kan man rätta sig efter? Är det verkligen öronbedövande att köra några mil (med en dämpare?)
Skiljer det jätte mycket på ljudet från en till två dämpare?

Jag vill ju ha högt sportigt ljud (med fräck turbosång som det står). Diskret sportsound låter så tyst hmm Men självklart vill jag inte få ont i huvudet efter kört några mil..... Vad tycker ni?



Måste också fråga... en del som monterat 3" Jt hela vägen från turbon, har sagt att de haft problem med en skruv/mutter på downpipen, någonstans bakom turbon. Att det är trångt att komma till eller något. Kan man underlätta det på något sätt isåfall?

Tack på förhand
Mvh,Jens

jag kör med 2 dämpare och jag e helnöjd smile

låter rejsigt när man gasar på men man hör det bara lite granna när man kör motorväg tex.


128 Inlägg
23 juni 2008
#26
Portal skrev:
Jens_940 skrev:
Lånar tråden lite!

Jag funderar på att köpa JT 3" hela vägen från turbon (ska använda orginalkatt)


Men jag vet inte om jag ska välja en eller två dämpare. Många säger att man självklart ska välja en eftersom det blir ett grymt skönt ljud och andra säger att jag ska välja två dämpare för det är på tok för högt ljud att köra långt med, med en dämpare.


Vilket kan man rätta sig efter? Är det verkligen öronbedövande att köra några mil (med en dämpare?)
Skiljer det jätte mycket på ljudet från en till två dämpare?

Jag vill ju ha högt sportigt ljud (med fräck turbosång som det står). Diskret sportsound låter så tyst hmm Men självklart vill jag inte få ont i huvudet efter kört några mil..... Vad tycker ni?



Måste också fråga... en del som monterat 3" Jt hela vägen från turbon, har sagt att de haft problem med en skruv/mutter på downpipen, någonstans bakom turbon. Att det är trångt att komma till eller något. Kan man underlätta det på något sätt isåfall?

Tack på förhand
Mvh,Jens

jag kör med 2 dämpare och jag e helnöjd smile

låter rejsigt när man gasar på men man hör det bara lite granna när man kör motorväg tex.

Någon annan som har något att säga, som hjälper mig bestämma ? smile


189 Inlägg
23 juni 2008
#27
Portal skrev:
jocket4 skrev:
Har 3tums från katten som är inhandlat från JT.. passar nästan perfekt på min, den vibrerar lite på en värmeplåt dock, någon annan som har en 93aero 01 som har samma problem? Plåten som den vibrerar på är den som sitter där man fäster extrafästet som man fick med...

JA! det har jag också >.< ska dock försöka fixa det asap... fast jag tror att det är en värmeskyddsplåt precis vid bakaxelkröken som skakar.

Kikade lite på min idag och det verkar som ena fästet som håller upp värmeplåten har rostat sönder, sen ligger klämman som sitter vid extrafästet på ena värmeplåten, så jag får väl försöka böja bort plåten eller kapa den tongue


Saabvilde!
1 708 Inlägg
23 juni 2008
#28
Har 3" JT på SAABen, inget att klaga på, verkar ha suttit i många år nu, och det är i fint skick, och najs passform!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

755 Inlägg
23 juni 2008
#29
köpte min 3" down pipe därifrån inga problem alls men jag var uppe och hämtade den. för jag behövde den samma dag.. hur trevliga som helst.. kör med 3" hela vägen på min 40 turbo och en dämpare låter helt okej sa inget på bes heller trots att jag varken har lamda eller katt.. vilket jag ska ha igentligen

196 Inlägg
24 juni 2008
#30
jag kör med ett hel system från JT med 2 dämpare och extractorrör.. fasiken va gött det låter.. men värdelöst att åka långt med...


Saab
344 Inlägg
24 juni 2008
#31
ska man ha en eller två dämpare? ska köpa ett nu i sommar. funderar på om man ska ha en eller två.
låter mer när den går från turbon va? wink

låter det alldeles föör mkt med en?  vill ju att de ska låta, men låter det hyffsat mkt med två med ? .tongue

OEM <3
6 957 Inlägg
24 juni 2008
#32
Kör sj med 1 dämpare, låter illgött å e inte störande vare sig på landsväg eller i stan.
Trampar man till ja då lovar ja att min ryter gött tongue

Ta 1, kör du med 2 kommer du ångra dig tongue Tro mig!

OEM <3

Saab
344 Inlägg
24 juni 2008
#33
inga problem att sätta dit en extra dämpare efteråt eller?

420 Inlägg
28 oktober 2009
#34
Kör på denna tråden lika väl då det är onödigt att göra en ny tråd.


Har kollat på på just JT's 3" från kat. Nu är då detta med 1 eller 2 dämpare. Hur låter det med två dämpare? Hört att det kan låta förjäkligt med 1 dämpare i långa sträckor, stämmer detta?

Och om man kör på två dämpare, blir det fortfarande det goa sportiga ljudet? Även om man står still från det att man drar på.

Avgassystemet ska sitta på en Saab 900 2.0T.
Senast redigerat av Jimmy18 (28 oktober 2009)

Svensk Mästare Bassrace 129,9
111 Inlägg
30 oktober 2009
#35
Jt startades av en bekant till han som startade Ray-metallfabrik! (simons sportsystem) å vad jag förstått jobbar dom en del tillsammans! dom aluminiserade rören rostar faktiskt!.. ska man ha ett något bättre alternativ kallas dom crome-stål iaf från simons! men servicen på JT verkar bra många kompisar som köpt där iom att det ligger här i krokarna!


OEM <3
6 957 Inlägg
30 oktober 2009
#36
Diabolo skrev:
Jimmy18 skrev:
Kör på denna tråden lika väl då det är onödigt att göra en ny tråd.


Har kollat på på just JT's 3" från kat. Nu är då detta med 1 eller 2 dämpare. Hur låter det med två dämpare? Hört att det kan låta förjäkligt med 1 dämpare i långa sträckor, stämmer detta?

Och om man kör på två dämpare, blir det fortfarande det goa sportiga ljudet? Även om man står still från det att man drar på.

Avgassystemet ska sitta på en Saab 900 2.0T.

Har 2 dämpare på min. Blir som ett dovt muller på tomgång för att sedan leva om betydligt mer när man gasar på. Tog 2 för att min är en bruksbil, dvs jag vill kunna åka 40-50 mil utan öronkåpor big_smile

Har du åkt med JT´s 3" med 1 dämpare menar du då eller? tongue

Jag hade 1 dämpare på og9-3 Aero och det funka kalas att ligga i 90-120km/h utan att bli döv.
Kompisen (med likadan bil) köpte med 2 och det vart ju tystare men inte extremt + att jag kan lova
råare ljud med 1 dämpare.

Köp systemet med 1 dämpare, orkar du inte med ljudet..ja då köper du den dämparen som är till satsen för dubbla dämpare, är ju ett rakt rör på 1 dämpssystemet och är lätt att byta ifall att man ledsnar.

OEM <3

420 Inlägg
31 oktober 2009
#37
Bjork skrev:
Diabolo skrev:
Jimmy18 skrev:
Kör på denna tråden lika väl då det är onödigt att göra en ny tråd.


Har kollat på på just JT's 3" från kat. Nu är då detta med 1 eller 2 dämpare. Hur låter det med två dämpare? Hört att det kan låta förjäkligt med 1 dämpare i långa sträckor, stämmer detta?

Och om man kör på två dämpare, blir det fortfarande det goa sportiga ljudet? Även om man står still från det att man drar på.

Avgassystemet ska sitta på en Saab 900 2.0T.

Har 2 dämpare på min. Blir som ett dovt muller på tomgång för att sedan leva om betydligt mer när man gasar på. Tog 2 för att min är en bruksbil, dvs jag vill kunna åka 40-50 mil utan öronkåpor big_smile

Har du åkt med JT´s 3" med 1 dämpare menar du då eller? tongue

Jag hade 1 dämpare på og9-3 Aero och det funka kalas att ligga i 90-120km/h utan att bli döv.
Kompisen (med likadan bil) köpte med 2 och det vart ju tystare men inte extremt + att jag kan lova
råare ljud med 1 dämpare.

Köp systemet med 1 dämpare, orkar du inte med ljudet..ja då köper du den dämparen som är till satsen för dubbla dämpare, är ju ett rakt rör på 1 dämpssystemet och är lätt att byta ifall att man ledsnar.

Hade hört lite blandade versioner.

Men jag har beställt med 1 dämpare nu, får hoppas att jag blir nöjd cool

OEM <3
6 957 Inlägg
1 november 2009
#38
Jimmy18 skrev:
Bjork skrev:
Diabolo skrev:

Har 2 dämpare på min. Blir som ett dovt muller på tomgång för att sedan leva om betydligt mer när man gasar på. Tog 2 för att min är en bruksbil, dvs jag vill kunna åka 40-50 mil utan öronkåpor big_smile

Har du åkt med JT´s 3" med 1 dämpare menar du då eller? tongue

Jag hade 1 dämpare på og9-3 Aero och det funka kalas att ligga i 90-120km/h utan att bli döv.
Kompisen (med likadan bil) köpte med 2 och det vart ju tystare men inte extremt + att jag kan lova
råare ljud med 1 dämpare.

Köp systemet med 1 dämpare, orkar du inte med ljudet..ja då köper du den dämparen som är till satsen för dubbla dämpare, är ju ett rakt rör på 1 dämpssystemet och är lätt att byta ifall att man ledsnar.

Hade hört lite blandade versioner.

Men jag har beställt med 1 dämpare nu, får hoppas att jag blir nöjd cool

Hjäpte grannen igår (Timsan) att smacka på ett 3" JT med 1 dämpare, när vi var ute och åkte efteråt
så insåg jag att det är fan inte mkt ljud för att vara så lite ljuddämpning big_smile

OEM <3


Sök