3389
Sök

Varför spelar basen baklänges/ på fel håll?

733 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
Hallå.

Ett litet problem... Jag och en kompis byggde en baslåda som först var sluten som vi sedan konverterade till portad.... Den spelade "normalt" i sluten låda men sen när vi gjorde den portad så ser slaget helt annorlunda ut...precis som den slår innåt... varför gör den det?
Basen är en gammal B-52 15" med en talspole. Lådorna är slutna och på ca 40 liter st... men den som är portad har en 4" port som sitter utanför lådan istället för i lådan...

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

30 Inlägg
18 juni 2008
thulle1 skrev:
Hallå.

Ett litet problem... Jag och en kompis byggde en baslåda som först var sluten som vi sedan konverterade till portad.... Den spelade "normalt" i sluten låda men sen när vi gjorde den portad så ser slaget helt annorlunda ut...precis som den slår innåt... varför gör den det?
Basen är en gammal B-52 15" med en talspole. Lådorna är slutna och på ca 40 liter st... men den som är portad har en 4" port som sitter utanför lådan istället för i lådan...

M.v.h. Emil

Kolla så att ni satt plus och minus kabeln rätt.

Svindåre
1 433 Inlägg
18 juni 2008
OM den slår innåt så har ni troligtvis satt fel på plus och minus på basen smile

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

338 Inlägg
18 juni 2008
Du kanske har fasvänt basen, byt på plus och minus.

733 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
men hallå... lådorna är ju en och samma låda... det enda vi har gjort som skillnad är satt dit en port... vi har inte rört kablarna.... täpper vi igen porten på lådan så slår basen normalt... men är den portad så slår den på fel håll och distorsionen är extremt hög när den är portad...

M.v.h. Emil

338 Inlägg
18 juni 2008
Då kanske du har helt fel parametrar och basen inte kan spela i utrymmet den har. Så låt det vara som det var innan eller bygg en helt ny låda med korrekta mått.

733 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
mm men jävligt konstigt att dne slår bakåt...

M.v.h. Emil

21 761 Inlägg
18 juni 2008
Är lådans totala volym på 40 liter?
Hur långt är röret?

733 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
total volym är på pyttelite mer än 40 liter... röret är 22 cm långt M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

21 761 Inlägg
18 juni 2008
Avstämningen borde hamna runt 45-47 Hz eller däromkring, inte så märkvärdigt hög avstämning alltså. Ifall avstämning och lådvolym misstämmer med basens parametrar så bottnar den nog ganska lätt men borde ju ändå slå lika mycket åt båda hållen tycker jag. Skumt.

Verkar inte gå att få tag på parametrar till själva baselementen, hittar bara färdiga lådor av olika slag. Kör slutet, antagligen är basen gjord för sån låda.

672 Inlägg
18 juni 2008
thulle1 skrev:
men hallå... lådorna är ju en och samma låda... det enda vi har gjort som skillnad är satt dit en port... vi har inte rört kablarna.... täpper vi igen porten på lådan så slår basen normalt... men är den portad så slår den på fel håll och distorsionen är extremt hög när den är portad...

Ni har alltså inte lossat kablarna ifrån slutsteget när ni tog upp hålet för porten?  Låter märkligt å gör den modden i skuffen hehe...

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

733 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
smiler skrev:
thulle1 skrev:

Ni har alltså inte lossat kablarna ifrån slutsteget när ni tog upp hålet för porten?  Låter märkligt å gör den modden i skuffen hehe...

nej inte en enda kabel har vi lossat... sågade ut hålet och skruvade dit porten bara ju... och förresten vad har det med saken att gör om vi lossat på kablarna? jag har ju skrivit att när jag spelar med porten så slår basen på fel håll men när jag täpper igen porten så att den blir sluten så slår den normalt... alltså rör vi ente kablarna då ens när vi bara täpper för porten....
M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

497 Inlägg
18 juni 2008
det är inter på som mitt slutsteg att man kan ändra phasen?
ifall att så testa det

497 Inlägg
18 juni 2008
eller nnu bättre vi testar med mitt:P

164 Inlägg
18 juni 2008
Har du ställbar fas på slutsteget så prova att vrida på den, det kommer lösa problemet!

Att det blir mycket distorition beror väl på att det blir så mycket mindre motstånd (ingen luft att komprimera) för basen att den slår igenom lättare? Ni får rätta mig om jag har fel.

Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded

1 727 Inlägg
18 juni 2008
thulle1 skrev:
Hallå.

M.v.h. Emil

Det kanske var så att du inte "såg" felet när du hade sluten låda, eftersom membranet rör sig tightare då.
Och iom basreflexen får samma membran större rörelse vid motsvarande effekt.

Ljudmässigt kan det bli fasfel om man inte har membran och rörmynning i samma plan.

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

733 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
kablarna är inte fel kopplade plus att vi spelar för jävelen med samma inställningar i både portad låda och sluten låda..... jag vill ha en förklaring till varför basen ändrar håll så fort den spelar portat? samma inställningar på steget med de olika testerna inet är annorlunda förutom att basen spelar portat istället

M.v.h. Emil

1 400 Inlägg
19 juni 2008
thulle1 skrev:
kablarna är inte fel kopplade plus att vi spelar för jävelen med samma inställningar i både portad låda och sluten låda..... jag vill ha en förklaring till varför basen ändrar håll så fort den spelar portat? samma inställningar på steget med de olika testerna inet är annorlunda förutom att basen spelar portat istället

Fel lådvolym. Basarna får för lite mottryck.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

336 Inlägg
19 juni 2008
e55boy skrev:
Har du ställbar fas på slutsteget så prova att vrida på den, det kommer lösa problemet!

Att det blir mycket distorition beror väl på att det blir så mycket mindre motstånd (ingen luft att komprimera) för basen att den slår igenom lättare? Ni får rätta mig om jag har fel.

då kommer du ju tvinga isönder basen smile

//
Roe

BilstereoNörd
576 Inlägg
19 juni 2008
Ja den högtalaren är nog bara slapp i upphängningen den har svårt att centrera sig i basreflex, så att den ramlar innanför sitt centrum och slår bara innåt för att den centrerar fel och orkar inte slå utåt mer en liten bit... därför låter det även skit...

Kort sagt den är för slapp och orkar inte spela korrekt i en basreflex pga centreringsproblem...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Sök