2416
Sök

Hur vet man när man ska växla?

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
#1
Hur vet man när man ska växla? det var frågan jag fick av tjejen för en stund sen. hon har inget körkort och är inte bil intresserad överhuvudtaget.

Men vad skulle ni säga?
Jag kom fan inte fram till nånting alls.


Avstängd
914 Inlägg
19 juni 2008
#2
När ventilerna kanckar på huven, DÅ ska man växla wink

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

Avstängd
914 Inlägg
19 juni 2008
#3
Knackar*

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

3 235 Inlägg
19 juni 2008
#4
När nålen på varvräknaren närmar sig det röda området...


DFFL
9 020 Inlägg
19 juni 2008
#5
Lite då och då. big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
19 juni 2008
#6
Minst 95% av alla bilar efter -95 lär ju ha varvräknare, så när nålen står alldeles innan det rödmarkerade: ACTIONSHIFT! big_smile Ifall man ska köra "snällt" så kan man väl växla när man vill, 3000 varv funkar kanske? eller tillochmed 2500? Eller 2000? Allt funkar, personlig preferens, vilken bil man har, etc. etc.

Så svara: "Titta på när jag kör, på varvräknaren" så kör du som en galning och redline:ar varje gång, perfekt big_smile

"When innovation meets passion!"

12 086 Inlägg
19 juni 2008
#7
När de känns bra, lär henne att växla så tidigt som möjligt.
Runt 2-2.5 tusen varv på en vanlig motor.

Är hon helt ointresserad av bilar vill hon säkert bara ta sig fram, så lär henne köra lugnt o fint ! smile

Wankel
1 080 Inlägg
19 juni 2008
#8
JapMax skrev:
När de känns bra, lär henne att växla så tidigt som möjligt.
Runt 2-2.5 tusen varv på en vanlig motor.

Är hon helt ointresserad av bilar vill hon säkert bara ta sig fram, så lär henne köra lugnt o fint ! smile
va i...man behöver ju inte överdriva, sånt man blir så jävla less på i trafiken haha
4000rpm räcker väl ändå för att köra lugnt tongue

MDS Västerås

8 877 Inlägg
19 juni 2008
#10
Om inte annat så borde man ju höra när det är dags att slänga i en ny polett.
Vet man inte som körkortsägare när man ska växla..ja då kanske man ska överväga att överlåta körande åt någon annan.

Fotograf på tierpidag.se

neckwomen_88
19 juni 2008
#11
Tycker att du ska lära henne metod 1 och 2, där 1 representerar den ekonomiska och miljövänliga varianten med växling vid 2 000- 2 500 rpm samt variant 2 med växling strax innan rött ^^

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
19 juni 2008
#12
Men... Runt 3000 är väl ingen ovanlighet om man ska ut på nån lite större väg. Sen inne i stan kan man väl smyga i en växel högre vid 2000...
Men lär henne inte att stirra på varvräknaren.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
19 juni 2008
#13
Varv är ingenting att vara rädd för. 3k är lagom men lär henne lyssna efter när hon ska växla istället för att slaviskt gå efter varvet.

Anpassa körandet efter situationen så ska det nog gå fint. Annars är automat en annan lösning

Rock'n Roll

375 Inlägg
19 juni 2008
#14
Beror ju helt på situation. Alltså hur snabbt man måste eller vill öka farten. låga varv= långsammare men mer ekonomiskt. Höga varv kan du nog räkna ut wink
beror ju även på hur motorstark bil det är.


Japan Quality
670 Inlägg
19 juni 2008
#15
Bra du skrev som du gjorde, annars hade jag frågat hur gammal du är. Det hörs på motorvarvet när det är lagom att växla. Ligga o segdra på hög växel är ju inte bra heller. Speciellt inte om det är lite motlut.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

12 086 Inlägg
19 juni 2008
#16
StiFf skrev:
JapMax skrev:
När de känns bra, lär henne att växla så tidigt som möjligt.
Runt 2-2.5 tusen varv på en vanlig motor.

Är hon helt ointresserad av bilar vill hon säkert bara ta sig fram, så lär henne köra lugnt o fint ! smile
va i...man behöver ju inte överdriva, sånt man blir så jävla less på i trafiken haha
4000rpm räcker väl ändå för att köra lugnt tongue
Säger han med wankel.. =P
Skulle jag varva 4K med min Bmw hade den varit uppe i 50 innan jag hinner blinka wink

När jag kör min Maxda 1.6 lr Ford 2.0 varvar jag ca 2-3. Helt lagom för normal körning.
Ligger man o stressar i centrala sthlm så förstår jag att man kanske inte kan slappna av vid 2000 varv smile

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
19 juni 2008
#17
Jag upplever att min bil behöver mer gas än min förra bil som var på halva motorstyrkan...är det normalt? Jag får dock inte ihop det... Jag växlar nog alltid olika.... vanligast tror jag är runt 2500-3000 varv.


2 072 Inlägg
19 juni 2008
#18
köp automatare big_smile växlar sj.. lätt för henne slipper hon tänka big_smile

Sandzoo i da house

204 Inlägg
19 juni 2008
#19
LuCiiifer skrev:
Hur vet man när man ska växla? det var frågan jag fick av tjejen för en stund sen. hon har inget körkort och är inte bil intresserad överhuvudtaget.

Men vad skulle ni säga?
Jag kom fan inte fram till nånting alls.
Det vet man. Och vet man inte det så ska man inte ha något körkort. Hon får ta och köra automatare XD


Tyskstuk.se
630 Inlägg
19 juni 2008
#20
Jag tycker det är lagom att växla när hastihetsmätaren har slutat röra sig uppåt.



Sök