2537
Sök

Hur vet man när man ska växla?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 juni 2008
#21
Jag har växlat vid 3000rpm nu i tre månader eller nått (efter motorrenoveringen, varva = big no-no) och det är inga problem direkt, kan tom busa om jag vill det men inte lika mycket som vid riktiga varvningar såklart tongue

Ekonomisk körning = växla vid 2-3K rpm.

Mer aktiv körning = växla vid 3-4,5K rpm.

Riktig hårdkörning = 100 rpm innan varvstoppet tongue

EDIT: Om någon vill veta så är förresten topphastigheten på min bil 130KM/H. 3000rpm i femman = 130KM/H tongue

Träligt som faen, tur att man ska göra första oljebytet nästa vecka så man kan börja varva igen big_smile
Senast redigerat av TBOC_Razor (19 juni 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
19 juni 2008
#22
Det ska vara som med en volvo med långspak och slutkörd låda ,växeln åker ur när man varvat klart bara och peta i nästa

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

Muttley
19 juni 2008
#23
ja ungefär vid 11 tusen varv är lagom smile

3 182 Inlägg
19 juni 2008
#24
när tjejen din tycker att det går för söligt ok motorn låter illa.

41 Inlägg
19 juni 2008
#25
Står i "teoriboken" att om man skall köra ekonomiskt skall man växla lite under 3k varv har jag för mig smile

Muttley
19 juni 2008
#26
MrteN skrev:
Står i "teoriboken" att om man skall köra ekonomiskt skall man växla lite under 3k varv har jag för mig smile

är de de nya böckerna de står så i ? stod inte i min, man ska växla när motorn orkar driva och helst hoppa över en växel alltid.

41 Inlägg
19 juni 2008
#27
Skulle inte förvåna mig om det var så att min lärare sa så till mig heller. Minnet sviker ibland.

Annars så om du har en digital räknare på din bil som mäter förbrukningen per mil, så kika skillnaden mellan att ligga precis under och liten bit över, den är faktiskt rätt drastisk, vi snåla människor provade det på en 206a en gång cool
Senast redigerat av MrteN (19 juni 2008)

Muttley
19 juni 2008
#28
MrteN skrev:
Skulle inte förvåna mig om det var så att min lärare sa så till mig heller. Minnet sviker ibland.

Annars så om du har en digital räknare på din bil som mäter förbrukningen per mil, så kika skillnaden mellan att ligga precis under och liten bit över, den är faktiskt rätt drastisk, vi snåla människor provade det på en 206a en gång cool

men jag ligger alltid på farthållare på bilen så de är snålt smile

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
19 juni 2008
#29
tkd_rille skrev:
MrteN skrev:
Skulle inte förvåna mig om det var så att min lärare sa så till mig heller. Minnet sviker ibland.

Annars så om du har en digital räknare på din bil som mäter förbrukningen per mil, så kika skillnaden mellan att ligga precis under och liten bit över, den är faktiskt rätt drastisk, vi snåla människor provade det på en 206a en gång cool

men jag ligger alltid på farthållare på bilen så de är snålt smile

Farthållare ökar snarare bränsleförbrukningen.

Allt för den där jävla hatten!

Muttley
19 juni 2008
#30
THEBADGUY skrev:
tkd_rille skrev:
MrteN skrev:
Skulle inte förvåna mig om det var så att min lärare sa så till mig heller. Minnet sviker ibland.

Annars så om du har en digital räknare på din bil som mäter förbrukningen per mil, så kika skillnaden mellan att ligga precis under och liten bit över, den är faktiskt rätt drastisk, vi snåla människor provade det på en 206a en gång cool

men jag ligger alltid på farthållare på bilen så de är snålt smile

Farthållare ökar snarare bränsleförbrukningen.

helvete heller den minskar min förbrukning något sjukt mycket.

- De är jag de.
354 Inlägg
19 juni 2008
#31
Lär henne att växla vid 2,5k rpm någonstans. Steg 2 kan ju vara att lära henne att lyssna när motorn är uppe i varv och man behöver lägga i en högre växel (vilket jag alltid gör). Så hon slipper stirra på varvräknaren menar jag..

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
19 juni 2008
#32
tkd_rille skrev:
THEBADGUY skrev:
tkd_rille skrev:

men jag ligger alltid på farthållare på bilen så de är snålt smile

Farthållare ökar snarare bränsleförbrukningen.

helvete heller den minskar min förbrukning något sjukt mycket.

Knappast. Kommer du te x i en backe, så KÄMPAR bilen för att hålla farten uppe. Vilket resulterar i ökad förbrukning.

Allt för den där jävla hatten!

oo=00=oo
374 Inlägg
19 juni 2008
#33
när det låter bam-bam-bam-bam utav att bilen ligger på varvstoppet, då håller du kvar högerfoten i cirka fem sekunder, sen slaskar du i nästa växel.

Freude am fahren!

2 079 Inlägg
19 juni 2008
#34
msjuan skrev:
när det låter bam-bam-bam-bam utav att bilen ligger på varvstoppet, då håller du kvar högerfoten i cirka fem sekunder, sen slaskar du i nästa växel.

word!!! så gör alltid jag iallafall, hört att det är det mest ekonomiska

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

4 586 Inlägg
19 juni 2008
#35
är man inte speciellt gasglad så borde man välja när bilen inte går fortare på växelen man åker på


1 024 Inlägg
19 juni 2008
#36
soft körning 5000 varv ; ) om det inte ligger ett lama framför


Smack that ass!!
2 953 Inlägg
19 juni 2008
#37
själv brukar jag växla när efter jag tryckt ner kopplingen....fast rekomenderar starkt de msjuan skrev

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

58 Inlägg
19 juni 2008
#38
xorox_88 skrev:
själv brukar jag växla när efter jag tryckt ner kopplingen....fast rekomenderar starkt de msjuan skrev

Haha (Y) underbart svar big_smile

Eken :lol:

116 Inlägg
19 juni 2008
#39
THEBADGUY skrev:
tkd_rille skrev:
THEBADGUY skrev:

Farthållare ökar snarare bränsleförbrukningen.

helvete heller den minskar min förbrukning något sjukt mycket.

Knappast. Kommer du te x i en backe, så KÄMPAR bilen för att hålla farten uppe. Vilket resulterar i ökad förbrukning.

vet du inget uttala dej heller inte idiot

Frippe

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
19 juni 2008
#40
Frippe1 skrev:
THEBADGUY skrev:
tkd_rille skrev:
helvete heller den minskar min förbrukning något sjukt mycket.

Knappast. Kommer du te x i en backe, så KÄMPAR bilen för att hålla farten uppe. Vilket resulterar i ökad förbrukning.

vet du inget uttala dej heller inte idiot

Mycket bra mot argument. Varför inte försöka motbevisa mig istället....?

http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/tek … e38283.ece

Tillräckligt med bevis?

Jag citerar:

"I uppförsbackar bibehåller farthållaren bilens fart genom att trycka ner gaspedalen och ökar då bränsleåtgången. Detta kompenseras inte av den minskade åtgången i nedförsbackarna, då gasen lättas. "
Senast redigerat av THEBADGUY (19 juni 2008)

Allt för den där jävla hatten!


Sök