3454
Sök

Vad är det för något som tickar i en saab 9-3 (1999)

116 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Hörde lite idag när jag stod och kylde turbon att man hör något lågt tickande ljud och det hör man bara när man sitter inne i bilen. Undrar vad detta kan vara men det är inte alltid kommer bara lite ibland och aldrig när man kör bara på tomgång.  är det så själva drivremmen ska låta för har en aning att det kan vara den men antar att den är bytt efter Ful servicen när jag köpte den för en månad sen.

det jag gjort på den är satt ditt öppen dump och luftfilter. Om det kan vara något som slår emot där men det antar jag inte iaf.
Senast redigerat av Adamski (22 juni 2008)

Japan Quality
670 Inlägg
22 juni 2008
Adamski skrev:
Hörde lite idag när jag stod och kylde turbon att man hör något lågt tickande ljud och det hör man bara när man sitter inne i bilen. Undrar vad detta kan vara men det är inte alltid kommer bara lite ibland och aldrig när man kör bara på tomgång.  är det så själva drivremmen ska låta för har en aning att det kan vara den men antar att den är bytt efter Fulservicen när jag köpte den för en månad sen.

Kan kanske vara någon värmesköld för katten hmm

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

116 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
har du haft problem med det på din bil eller låter det så?

OEM <3
6 957 Inlägg
22 juni 2008
Oljenivå?

Edit: såg inte att hade skrivit att de lät mer i bilen, lyft upp å kryp under å känn?
Senast redigerat av Bjork (22 juni 2008)

OEM <3

Better than God \o/
1 883 Inlägg
22 juni 2008
Det är ju en nästan 10 år gammal bil så det är inte ovanligt att det kan låta lite. Kan vara en remskiva, multiremmen, en lös värmeplåt, en ventillyftare, balanskedjan osv osv

När det tickar mycket och ljudligt kan det vara dax att kolla upp det.  smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

116 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
aa oljan byte dem när jag hämtade bilen för en månad sen ungefär .. Men det kanske är så farligt vad vet jag men alltid bra att veta vad det kan vara.

vilket kan utgöra ett tickande ljud ? om man bara skulle gissa och bortse från att det låter mer inne från?

116 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
MrTurbo skrev:
Det är ju en nästan 10 år gammal bil så det är inte ovanligt att det kan låta lite. Kan vara en remskiva, multiremmen, en lös värmeplåt, en ventillyftare, balanskedjan osv osv

När det tickar mycket och ljudligt kan det vara dax att kolla upp det.  smile

Aa det är väll bara ringa Holmgrens isf har jue iaf 3 månaders garanti om man säger så om det skulle hända något.

Och från motorn hör jag inget av det ljudet jag hör när jag sitter i motorn så antar isf det ligger lite längre bak från motorn och dess delar.

116 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
tankurluftningsventilen Kan det vara det? hörde att det skulle vara normalt att den tickade när bilen arbetar är det så?

1 688 Inlägg
22 juni 2008
Sitt inne i bilen och lyssna om det inte kommer från där knapparna för sätesvärmen är. Det sitter en temp-givare med fläkt där som kan ticka/knarra när den blir gammal. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

116 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Losgard skrev:
Sitt inne i bilen och lyssna om det inte kommer från där knapparna för sätesvärmen är. Det sitter en temp-givare med fläkt där som kan ticka/knarra när den blir gammal. smile

aa ifs för det låter bara innefrån bilen och det låter son fläkt med för den delen och det hörs inget från motorn.

Pro installer I.C.E
248 Inlägg
22 juni 2008
kolla denna länken,hade samma problem med den gamla 9-3

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … highlight=
Senast redigerat av Fastcars (22 juni 2008)

Billjud och montering samt övriga biltillbehör http://www.waletrading.se
Återförsäljare för Kenwood, Dls, Fusion, Mtx, Alpine, Axton, Rödek, Crunch
Amega, Jl Audio, HiFonics, Spectron,Renegade, Autostudio, Em-Phaser, mm

116 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Tjaa . Har hört lite noggrannare nu och man hör det på vänster sida av fläkten inne från och lite längre in mot framrutan...

Och ute från så hörde jag från plåten ungefär där vänstra blikisen sitter där innefårn hörs det och inte inne från motorrummet ..

Japan Quality
670 Inlägg
23 juni 2008
Adamski skrev:
har du haft problem med det på din bil eller låter det så?

Om det är mig du menar så har jag inga problem med det smile Ja det kan ticka från värmeskölden för att den blir så varm.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

Sök