2127
Sök

vilket material är bäst att bygga en baslåda i?

127 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
#1
vilket material är bäst att bygga en låda i? playwood eller plyfa eller hur det nu stavas:P ???

424 Inlägg
22 juni 2008
#2
Drjohndeere skrev:
vilket material är bäst att bygga en låda i? playwood eller plyfa eller hur det nu stavas:P ???
Jag skulle rösta på mdf om du vill ha fina kanter

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

2 665 Inlägg
22 juni 2008
#3
playwood o plyfa är nog det sämsta du kan bygga i.

MDF brukar sägas vara det bästa, men är tungt o stabilt. Spånskiva brukar gå lika bra, inte lika stadigt o snyggt men med matta på så spelar det ingen roll. O det är lättare än mdf.

Men nuförtiden är det många som plastar lådor för att kunna följa formerna på små konstiga utrymmen.
O det blir lätt o stabilt om man gör det rätt.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

6 851 Inlägg
22 juni 2008
#4
Rickard-v skrev:
playwood o plyfa är nog det sämsta du kan bygga i.
Nja..massonit är nog det sämsta..haha


202 Inlägg
22 juni 2008
#5
TT-Avant skrev:
Rickard-v skrev:
playwood o plyfa är nog det sämsta du kan bygga i.
Nja..massonit är nog det sämsta..haha
Balsaträ är nog sämre.

2 665 Inlägg
22 juni 2008
#6
haha ok det finns ännu sämre!!!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

399 Inlägg
22 juni 2008
#7
33mm plyfa med plast på insidan ska du se blir nog ganska stadigt det också


2 665 Inlägg
22 juni 2008
#8
Inte om limningen mellan alla skikt lossnar av basvibrationerna. Sedan har du ju blandat in flera material när du säger plast. Du menar att plyfa är så dålig att du måste plasta insidan???

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

399 Inlägg
22 juni 2008
#9
Plasta för extra täthet? Som de stora pojkarna gör wink

Ja det finns väl en risk... men plyfa har använts med gott resultat ändå


Bil byggare/Företagare
71 Inlägg
22 juni 2008
#10
Du ska använda MDF. Vi bygger i 18-22 mm för att materialet inte ska svikta...
Skruva och limma ihop låda. Sen tätar du den med i alla skarvar in ifrån låda med Wyrth limmar och tätar tror jag det heter.  Snåla inte med skruv och lim. Eller så lägger du glasfiber på insidan om du ändå ska plasta... men var nogran så att du lägger det plant så att du inte förstör liters volymen i lådan.. // Johan www.zzstreetstyle.se

/ Johan Nilsson
www.zzstreetstyle.se

6 851 Inlägg
22 juni 2008
#11
ZZ_Street_Style skrev:
Du ska använda MDF. Vi bygger i 18-22 mm för att materialet inte ska svikta...
Skruva och limma ihop låda. Sen tätar du den med i alla skarvar in ifrån låda med Wyrth limmar och tätar tror jag det heter.  Snåla inte med skruv och lim. Eller så lägger du glasfiber på insidan om du ändå ska plasta... men var nogran så att du lägger det plant så att du inte förstör liters volymen i lådan.. // Johan www.zzstreetstyle.se
Va ska det vara nödvändigt med mycke skruv för..täta skarvar med vanligt trälim funkar oxå kalas,antagligen billigare med.


9 Inlägg
22 juni 2008
#12
TT-Avant skrev:
ZZ_Street_Style skrev:
Du ska använda MDF. Vi bygger i 18-22 mm för att materialet inte ska svikta...
Skruva och limma ihop låda. Sen tätar du den med i alla skarvar in ifrån låda med Wyrth limmar och tätar tror jag det heter.  Snåla inte med skruv och lim. Eller så lägger du glasfiber på insidan om du ändå ska plasta... men var nogran så att du lägger det plant så att du inte förstör liters volymen i lådan.. // Johan www.zzstreetstyle.se
Va ska det vara nödvändigt med mycke skruv för..täta skarvar med vanligt trälim funkar oxå kalas,antagligen billigare med.
men om du vill ha en stabil låda som håller för stora basar så e de nog bättre att ta för mycket skruv än för lite.....
Senast redigerat av rockforddoffen (22 juni 2008)

284 Inlägg
22 juni 2008
#13
bygg med  19mm mdf lr 22mm spånskiva


414 Inlägg
23 juni 2008
#14
jag byggde min härliga låda av spånskiva . funkar utmärkt

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

6 851 Inlägg
23 juni 2008
#15
rockforddoffen skrev:
TT-Avant skrev:
ZZ_Street_Style skrev:
Du ska använda MDF. Vi bygger i 18-22 mm för att materialet inte ska svikta...
Skruva och limma ihop låda. Sen tätar du den med i alla skarvar in ifrån låda med Wyrth limmar och tätar tror jag det heter.  Snåla inte med skruv och lim. Eller så lägger du glasfiber på insidan om du ändå ska plasta... men var nogran så att du lägger det plant så att du inte förstör liters volymen i lådan.. // Johan www.zzstreetstyle.se
Va ska det vara nödvändigt med mycke skruv för..täta skarvar med vanligt trälim funkar oxå kalas,antagligen billigare med.
men om du vill ha en stabil låda som håller för stora basar så e de nog bättre att ta för mycket skruv än för lite.....
Dock är det ju så att limmar man på "rätt" sätt så ska limmet ha en högra hållfastgihet än vad MDFen själv har.


276 Inlägg
23 juni 2008
#16
TT-Avant skrev:
ZZ_Street_Style skrev:
Du ska använda MDF. Vi bygger i 18-22 mm för att materialet inte ska svikta...
Skruva och limma ihop låda. Sen tätar du den med i alla skarvar in ifrån låda med Wyrth limmar och tätar tror jag det heter.  Snåla inte med skruv och lim. Eller så lägger du glasfiber på insidan om du ändå ska plasta... men var nogran så att du lägger det plant så att du inte förstör liters volymen i lådan.. // Johan www.zzstreetstyle.se
Va ska det vara nödvändigt med mycke skruv för..täta skarvar med vanligt trälim funkar oxå kalas,antagligen billigare med.
Trälim spricker ju så lätt det e ju värdelöst och använda. massvis med skruv o silikon e det bästa


www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
23 juni 2008
#17
Jag kör med spån eller mdf, men kan ju säga att det finns många högtalarlådar på nattklubbar och i stora PA riggar som e byggt med sk. Finsk björkplyfa och dom e inte plastade, spacklade eller silikonade....lite lim och skruv...o då snackar vi 2x18" i lådorna...sen huruvida man anser att det är små element eller inte...det e upp till var och en...he he he

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

2 911 Inlägg
23 juni 2008
#18
Plyfa funkar faktiskt riktigt okej att bygga i, de som hört vår Focus håller nog med. Vi kör med 22mm Plyfa där med 65mm baffel och för ögonblicket DD 9912;a.

Annars gillar jag spån just för att det inte är så tungt, lite stag i MDF och baffel i MDF blir rätt okej.
Men så fort jag vill ha detaljer, t.ex. avrundning eller liknande kör jag MDF.

Min åsikt ang. skruv är att skruven sätter man dit enbart för att skivorna inte ska glida isär medan limmet torkar, det som håller ihop lådan ska vara limmet.
Men, det är som sagt bara min ideologi när vi bygger lådor wink

399 Inlägg
23 juni 2008
#19
Är ingen lådbyggarguru på ngt vis alls, aldrig byggt en i hela mitt liv men...

Det känns som att en himla massa skruv skulle försämra styrkan, typ som för många lås på en ytterdörr, gör hela konstruktionen svagare trots att det känns säkrare


tokfrans
982 Inlägg
23 juni 2008
#20
Rickard-v skrev:
playwood o plyfa är nog det sämsta du kan bygga i.

MDF brukar sägas vara det bästa, men är tungt o stabilt. Spånskiva brukar gå lika bra, inte lika stadigt o snyggt men med matta på så spelar det ingen roll. O det är lättare än mdf.

Men nuförtiden är det många som plastar lådor för att kunna följa formerna på små konstiga utrymmen.
O det blir lätt o stabilt om man gör det rätt.
jag annser att formplyfa är bland de absolut bästa man kan bygga i.  men kostar därefter oxå.. 1000kr skivan för 22mm.. tur att man får de gratis wink

dom "stora" gossarna använder enligt en mycket duktig norrbagge just formplyfa för att det är så jäkla stabilt smile



Sök