2158
Sök

vilket material är bäst att bygga en baslåda i?

6 851 Inlägg
23 juni 2008
#21
Mido__ skrev:
TT-Avant skrev:
ZZ_Street_Style skrev:
Du ska använda MDF. Vi bygger i 18-22 mm för att materialet inte ska svikta...
Skruva och limma ihop låda. Sen tätar du den med i alla skarvar in ifrån låda med Wyrth limmar och tätar tror jag det heter.  Snåla inte med skruv och lim. Eller så lägger du glasfiber på insidan om du ändå ska plasta... men var nogran så att du lägger det plant så att du inte förstör liters volymen i lådan.. // Johan www.zzstreetstyle.se
Va ska det vara nödvändigt med mycke skruv för..täta skarvar med vanligt trälim funkar oxå kalas,antagligen billigare med.
Trälim spricker ju så lätt det e ju värdelöst och använda. massvis med skruv o silikon e det bästa
Hehe...nä,trälim sprisker inte så himla lätt..
Silikon är inte bra då det innehåller ättika som är frätande.
Massa skruv, Vet inte va det ska vara bra för då de inte kommer göra någon direkt nytta eter att limmet har torkat. Sitter inte lådan ihop utan skruv så har du haft för lite lim, eller så har du inte pressat ihop delarna tillräckligt hårt.


127 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#22
det blev 22mm spånskiva iallafall. och skren nog ltie fel med bygga låda.. utan ja bygger en ny hatthyla där jag ska sätta slutsteg och 6*9 så bygger jag lådor under 6*9. för blev rekomenderad det av någon om jag skulle ha båda baslåda och 6*9 så skulle dom vara i lådor vilket jag e nästan klar med nu och imorgon bär det av att köpa pioneer 6*9 högtalare:D ska lägga in lite bilder när det är färdigt:D tack för massa svar iallfall. spånskiva trälim och skruv blev det:D

2 Inlägg
2 juli 2008
#23
Rickard-v skrev:
playwood o plyfa är nog det sämsta du kan bygga i.
Och varför skulle det vara på detta viset? För egen del skulle jag aldrig bygga något annat än plywoodlådor, eller möjligen då plywood och plast. Plywood är både styvare och lättare än MDF, samt även mindre hälsovådligt t.ex.

Är ju ny vad gäller billjud, så vad som gäller är inte något jag är särskilt bekant med, men är det inte regel att man stagar även baslådor i bilar? En tumregel i vissa "vanlig" hifi-kretsar är ju att ostagade ytor inte bör överstiga ca 10 cm, eller kanske upp till 15 cm om man är mindre strikt. Detta med tanke på kommentaren "Vi bygger i 18-22 mm för att materialet inte ska svikta..."

2 Inlägg
2 juli 2008
#24
Decibel skrev:
Min åsikt ang. skruv är att skruven sätter man dit enbart för att skivorna inte ska glida isär medan limmet torkar, det som håller ihop lådan ska vara limmet.
Det är därför man bör/kan köpa sig en kexmaskin, fungerar även utmärkt om man vill sätta ihop sina lådbitar med 45 graders skarvar istället för 90 graders. Då behövs inga skruv alls.

Vidare så kan man ju om man vill ha böjda lådor, använda sig av 6-8 mm plywoodskivor i flera skikt. Fungerar ju även med tjockare skivor också, men då kan man bli tvungen att rilla skivorna själv med en cirkelsåg, men det fungerar. Det finns även s.k. böjplyfa och färdigrillad MDF för de som gillar detta material.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
2 juli 2008
#25
spånskivor suger lättare åt sig fukt och är inte lika täta samt mer spröda som MDF.
plyfa funkar, dock inte det bästa så då bör du kompletera med att plasta insidan för att vara säker att den är tät.

eller om du verkligen vill ha det tätt och stumt tar du och använder BETONG smile

en del HIFI företag har sina högtalare i betong, dock så vill man nog inte flytta så ofta om man har dem tongue



Sök