3627
Sök

Hur kollar man upp om bilen ÄR chippad? Gäller audi s4 2.2 TQ -92

123 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
#1
Tänkte höra med er, hur kollar man upp om bilen är chippad? (bilen i fråga)

Står ju att den ska ha kring 270-80hk med chipp, tyckte att den kändes lite väl slö för hk antalet.

Vikt på denna bil?

Lättrimmad?

Hur är drivningen uppdelad på den?


123 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#2
Ingen som vet hur man kollar om den är chippad eller inte?

Laddar 1.1bar just nu, hur mycket kan man vrida upp laddtrycket när den är chippad?

Hur mycket törst man vrida upp med org. uppsättning?


735 Inlägg
23 juni 2008
#3
1.1 bar låter som en chippad bil. Har själv gasat mot en S4 biturbo med 330n som skulle ha 280 kusar med chip och kan säga att den blev rejält efter i motorvägsfart. Och då vill jag inte påstå att 330n känns särskillt snabb heller med sina 230 hk... Väger 1700-1800kg en S4 och det tappas ju en hel del effekt i 4wd också!

Här har du prestanda på en S4 som ska ha över 300hk, inget fartmonster direkt! Väger 1700+ förare, dvs en tjänstevikt på ca 1770kg

http://www.einszweidrei.de/audi/smss4revo1992-1.htm

Körv
3 535 Inlägg
23 juni 2008
#4
har en del kräm i min S4 också.. Men ändå så kunde en Audi A4 1.8T hänga efter mig hyffsat igår i buskörning. Han har visserligen chippat sin bil rejält.. Men det är som sagt fyrhjulsdriften som drar ner. Han hade inte en chans i starter. Men i rullande start så var han svåråkt så att säga smile

Men måste säga att S4 är en FANTASTISK bil. Till salu också..

Just det, min peakar 1.5 bar.

Truckdriving Man

1 002 Inlägg
23 juni 2008
#5
RomyMontana skrev:
Ingen som vet hur man kollar om den är chippad eller inte?

Laddar 1.1bar just nu, hur mycket kan man vrida upp laddtrycket när den är chippad?

Hur mycket törst man vrida upp med org. uppsättning?

laddar den så mycket så är den trimmad. kolla om de finns papper på om den är chippad. kolla så de inte e nått mygel pys-trim..

kan även sitta nått typ klistermärke motsvarande på boxen..

...

123 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#6
Hur mycket kan man vrida upp laddtrycket utan att grejer ska börja gå söndeR?


1 002 Inlägg
23 juni 2008
#7
du ska inte "vrida" upp laddet alls.. köp ett chip istället.!!

...

47 Inlägg
23 juni 2008
#8
En orginal manuell laddar 0,9 men har en overboost funktion som gör att den laddar 1,1 under en begränsad period (ca 12 sek). En chipad med ett "snällt" chip brukar ladda runt 1,25-1,3.


123 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#9
Men är det någon som vet hur man kollar upp om den är chippad eller inte?


1 688 Inlägg
23 juni 2008
#10
Öppna boxen och kolla om chipet är bytt, hur svårt kan det vara........

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 002 Inlägg
23 juni 2008
#11
är det din bil eller är det en bil du funderar på att köpa.?

...

123 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#12
dahboy skrev:
är det din bil eller är det en bil du funderar på att köpa.?

En bil jag funderar på att köpa.

Hur ser man att det inte är orig. chipp?


1 002 Inlägg
23 juni 2008
#13
RomyMontana skrev:
dahboy skrev:
är det din bil eller är det en bil du funderar på att köpa.?

En bil jag funderar på att köpa.

jag skulle aldrig köpa en bil som jag inte vet va det är för grejer i den, och om de inte finns papper på vad som gjorts..

...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 juni 2008
#14
RomyMontana skrev:
Hur ser man att det inte är orig. chipp?

Man går in med datorn och kollar vad det står...


123 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#15
bumpe skrev:
RomyMontana skrev:
Hur ser man att det inte är orig. chipp?

Man går in med datorn och kollar vad det står...

Orkar du säga hur man kollar det/vad det är för nr på originalchipp, eller ska man behöva dra ur dig det?


1 867 Inlägg
24 juni 2008
#16
btw. nån som har screenshot eller utskrift ur vag-com där originalchipet faktiskt sitter monterat?

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

2 911 Inlägg
24 juni 2008
#17
Koop skrev:
btw. nån som har screenshot eller utskrift ur vag-com där originalchipet faktiskt sitter monterat?

Kan väl fixa, vad vill du se ?

2 911 Inlägg
24 juni 2008
#18
RomyMontana skrev:
Men är det någon som vet hur man kollar upp om den är chippad eller inte?

Öppna boxen, titta in mellan korten.
Sitter det socklar med lösa kretsar på = troligen chippat.
Är kretsarna fortfarande lödda så är chansen stor att den är orginal, de flesta sätter i socklar när man ändå håller på för hålmonterade kretsar är de värsta som finns att arbeta med wink

Dessutom, om det är chippat så är kretsarna i 9 fall av 10 fyra pins kortare, d.v.s. 28 pin istället för 32 orginal.

123 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
#19
Decibel skrev:
RomyMontana skrev:
Men är det någon som vet hur man kollar upp om den är chippad eller inte?

Öppna boxen, titta in mellan korten.
Sitter det socklar med lösa kretsar på = troligen chippat.
Är kretsarna fortfarande lödda så är chansen stor att den är orginal, de flesta sätter i socklar när man ändå håller på för hålmonterade kretsar är de värsta som finns att arbeta med wink

Dessutom, om det är chippat så är kretsarna i 9 fall av 10 fyra pins kortare, d.v.s. 28 pin istället för 32 orginal.

Tack för svaret! Men vart sitter boxen ? Tittade lite snabbt idag men hittade inget. Hur ser den ut?

Känns ibland som att s4an ryter och vibrerar efter 5000rpm. Är det vanligt eller upplever ni samma sak?

Är det elektronisk diff på dom? Den låser inte upp något alltså??


1 867 Inlägg
26 juni 2008
#20
Boxen gömmer sig under mattan på passagerarsidan. Montera loss kickpanelen och försök vika upp mattan, oftast får man skära lite i "vecket" på mattan för att kunna vika ner tillräckligt. När du fått ner mattan tillräckligt hittar du lite skruvar som håller två plastplattor, där under finns boxen wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.


Sök