2506
Sök

Motorproblem - S40

256 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#1
Har tagit upp det här problemet tidigare här på G.ORG... men eftersom jag inte fått ordning på bilen än så tänkte jag kolla om det är nån som har nåt tips på vad man kan tänkas göra.

Jag har en Volvo S40 2,0T. -01... Som jag har haft lite problem med ett tag. Den hackar, stannar eller går dåligt på tomgången, och känns nästan som att den vill lägga av under körning också ibland, även om man trycker ner gasen så är det som att den går ner i varv, och efter några sekunder så högar varvtalet och den kommer igång igen. Sen lyser även varningslampan "felfunktion i motorstyrnings systemet"..

Vissa dagar går den rätt så bra, utom att den kan smårycka o hacka lite då o då, och att den lägger av i korsningar och sånt, och sen tänds motorlampan ibland, men sen kan den vara helt omöjlig vissa dagar också. Det har hänt flera gånger att den inte går alls på tomgången (speciellt när den är kall), ibland kan man starta den, den går upp i varv, sen går varvtalet ner och den lägger av på en gång, man startar och den lägger av... Så man får sitta och gasa och hålla varvtalet uppe tills den blir varm, då går den lite bättre, eller den stannar iallafall inte hela tiden. Och när man sitter och gasar så kan det "poffa" till ibland och komma svart rök ur avgasröret.

Har haft den inne på verkstad flera gånger, och dom har gjort massa åtgärder utan resultat. Bland annat är laddtrycksgivare och LMM bytta för knappt ett år sen. Direkt efter LMM bytet så gick den bättre, den slutade hacka, tomgången blev stabilare och den stannade inte lika ofta. Men nu har problemet kommit tillbaka igen... Den hackar, stannar, och man får sitta och gasa och hålla varvtalet uppe tills den blivit varm annars stannar den.

Har gjort felsökning och felkoden som kommer fram är att Laddtrycksgivaren ger för låg signal/signal utanför området. Men givaren och allt sånt är bytt. Dom på Volvo vet inte alls vad det kan vara, utan dom säger att om man ska lyckas få reda på vad det är för fel så måste dom ta in bilen och ha den inne en hel dag, och jag har en känsla av att det skulle bli väldigt dyrt. Så jag tänkte kolla om det är nån här som har nåt förslag på vad som kan vara fel...

Tacksam för svar! smile

89 Inlägg
23 juni 2008
#2
har du bytt till sportluftfilter utan att nolla den? de kan vara de. om du inte nollar den så blir i regel konsikvenserna att LMM tar skada och lägger av eller med otur så sabbar styrdonet. men kolla de:)


256 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#3
Näe, har inte bytt till sportluftfilter.. bilen är helt orginal..

Nåt annat förslag? smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juni 2008
#4
provtryck rån turbon och fram och lyssna om det läcker...   kroka av trycköret bak vid turbon och blås med tryckluft.  du hör läckor direkt

titta även efte läckor på snorkeln som går från luftburken ner till tubon, går den av så hackar bilen och går allmänt illa
Senast redigerat av torpis (23 juni 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Servicetekniker
235 Inlägg
23 juni 2008
#5
Kan vara tändtstift eller en tändspole som strular. Vet att på dom älder så är det inte helt ovanligt med att en tändspole kan strula. Men det borde du fått felkod på när du läste av bilen.

Team Chevy740

211 Inlägg
23 juni 2008
#6
Tändstiften kan det vara som ralle säger. hade en likadan bil inne på jobbet men liknande fel, då bytte vi stiften.

Kan det vara spjällhuset???????


Livsnjutare
362 Inlägg
23 juni 2008
#7
Mekaren skrev:
har du bytt till sportluftfilter utan att nolla den? de kan vara de. om du inte nollar den så blir i regel konsikvenserna att LMM tar skada och lägger av eller med otur så sabbar styrdonet. men kolla de:)

hur nollar du det?
och varför skulle lmm ta skada av att man inte nollar?

vissa försäkringsbolag är bra tills det händer något....

89 Inlägg
23 juni 2008
#8
de finns ju nått som heter lamda ett, 14,7kg luft till 1kg bränsle den stämmer inte om du inte nollar den. och stämmer inte den så pajjar nånting förr eller senare.


Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juni 2008
#9
highway skrev:
Mekaren skrev:
har du bytt till sportluftfilter utan att nolla den? de kan vara de. om du inte nollar den så blir i regel konsikvenserna att LMM tar skada och lägger av eller med otur så sabbar styrdonet. men kolla de:)

hur nollar du det?
och varför skulle lmm ta skada av att man inte nollar?

Behöver inte nolla någonting...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juni 2008
#10
Mekaren skrev:
de finns ju nått som heter lamda ett, 14,7kg luft till 1kg bränsle den stämmer inte om du inte nollar den. och stämmer inte den så pajjar nånting förr eller senare.

Vad är det du vill nolla för att uppnå nånting som sköts automatiskt?

LMM mäter ju luften just för att kunna ge rätt mängd soppa. I avgasröret sitter lambdasonden och mäter så det blev rätt.


I detta fallet kan det vara så att snorkeln som går mellan LMM och turbo är av, då komemr det in mer luft än LMM mätt upp och bilen går kass, man får felkod på att bilen går för magert.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Medlem 34530
908 Inlägg
24 juni 2008
#11
Inte för att jag är bra på volvo, men jag tycker det låter som att den tar tjyvluft någonstans. Har du otur så är det inte enbart ett fel som orsakar ditt bekymmer.

JAg skulle börja med att byta tändstift, det är ofta orsaken till problem, och kolla efter läckor. Skulle det inte hjälpa, så är det bara att kolla turbon.

Har du fortfarande inte hittat felet, så är det nog bara att bita i det sura äpplet o lämna in den.

mvh
victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juni 2008
#12
VictorW skrev:
Inte för att jag är bra på volvo, men jag tycker det låter som att den tar tjyvluft någonstans. Har du otur så är det inte enbart ett fel som orsakar ditt bekymmer.

JAg skulle börja med att byta tändstift, det är ofta orsaken till problem, och kolla efter läckor. Skulle det inte hjälpa, så är det bara att kolla turbon.

Har du fortfarande inte hittat felet, så är det nog bara att bita i det sura äpplet o lämna in den.

mvh
victor

Håller med dig helt här smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
24 juni 2008
#13
Kan låta lite orelevant men S/V40 2,0 T har haft problem med jordpunkter, hade inne en S40 något äldre för ett tag sedan. Den hade problem med att den var svårstartad, gick mkt dåligt och i bland gick den klockrent. Den satt felkod på atmosfärstryckgivaren, så efter lite huvudbry så bytte vi den. Det resulterade i att en ny felkod sattes (lamdasond bakre) och bilen gick fortfarande dåligt.
För att göra en lång historia kort så bytte vi lite grejor fram och tillbaka, felkoder bytte till det ena och det andra. Men det visade sig till slut att när jag gick över jordpunkter till motorstyrdonet så gick bilen klockrent efter det.
Rekomenderar att du går över och rengör alla jordpunkter i motorrummet.

Mvh Adam

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Fattig drömmare
123 Inlägg
24 juni 2008
#14
jag lånar gärna tråden lite.

jag har en v40 2,0 (ingen turbo asså) som beter sig så med att den bluddrar o har sig. står den på tomgång så går de bra men så fort man ger lite gas så bluddrar den som fan o den e svår o ta sig fram med från stillastående. i början va de bara tomgången som inte funkade men nu så e de så att så fort man gasar så kommer ett "BÖÖÖL" ljud. jag bytte till ett öppet luftfilter för typ 1-2 veckor sedan, annars har jag inte gjort ngt med den. den började krångla igår.
Senast redigerat av da_Rayman (24 juni 2008)


Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juni 2008
#15
da_Rayman skrev:
jag lånar gärna tråden lite.

jag har en v40 2,0 (ingen turbo asså) som beter sig så med att den bluddrar o har sig. står den på tomgång så går de bra men så fort man ger lite gas så bluddrar den som fan o den e svår o ta sig fram med från stillastående. i början va de bara tomgången som inte funkade men nu så e de så att så fort man gasar så kommer ett "BÖÖÖL" ljud. jag bytte till ett öppet luftfilter för typ 1-2 veckor sedan, annars har jag inte gjort ngt med den. den började krångla igår.

Felkoder?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fattig drömmare
123 Inlägg
24 juni 2008
#16
inte haft inne den.


Medlem 34530
908 Inlägg
24 juni 2008
#17
da_Rayman skrev:
inte haft inne den.

Börja med att lämna in den för att få felkoderna som förhoppningsvis finns, borde inte kosta många hundralappar.

mvh
victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juni 2008
#18
Är man artig och lite smidig så brukar en hundring till mekanikern lösa det mesta vad gäller läs/nolla felkoder faktiskt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

256 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#19
Tack för alla svar! smile

Tror man får börja med att kolla stiften, kontakter, kablar o dyl. och om den tar in tjyvluft nånstans.

Men för övrigt så är stift och kablar bytta för knappt ett år sen, så man tycker ju inte att det skulle kunna vara det heller, men jag får väl kolla stiften också iallafall och se hur dom ser ut.

Men som "Flubbe" skrev och tipsade om... Kan det vara spjällhuset som strular, vad tror ni?? Och isåfall, kan man kolla det på nåt sätt?

Tänkte på en annan sak, skulle det kunna vara Lambdasonden som spökar??


Kom gärna med mer tips och förslag om ni skulle komma på nåt bra! smile

Livsnjutare
362 Inlägg
24 juni 2008
#20
torpis skrev:
Mekaren skrev:
de finns ju nått som heter lamda ett, 14,7kg luft till 1kg bränsle den stämmer inte om du inte nollar den. och stämmer inte den så pajjar nånting förr eller senare.

Vad är det du vill nolla för att uppnå nånting som sköts automatiskt?

LMM mäter ju luften just för att kunna ge rätt mängd soppa. I avgasröret sitter lambdasonden och mäter så det blev rätt.


I detta fallet kan det vara så att snorkeln som går mellan LMM och turbo är av, då komemr det in mer luft än LMM mätt upp och bilen går kass, man får felkod på att bilen går för magert.

tack smile tyckte väll att han va ute på fel bana...
gäller att man vet vad man säger på detta forum för man hjälper ju en hel del folk här...
folk gör ju som man säger om dom inte kan så mycket...

vissa försäkringsbolag är bra tills det händer något....


Sök