Har tagit upp det här problemet tidigare här på G.ORG... men eftersom jag inte fått ordning på bilen än så tänkte jag kolla om det är nån som har nåt tips på vad man kan tänkas göra.
Jag har en Volvo S40 2,0T. -01... Som jag har haft lite problem med ett tag. Den hackar, stannar eller går dåligt på tomgången, och känns nästan som att den vill lägga av under körning också ibland, även om man trycker ner gasen så är det som att den går ner i varv, och efter några sekunder så högar varvtalet och den kommer igång igen. Sen lyser även varningslampan "felfunktion i motorstyrnings systemet"..
Vissa dagar går den rätt så bra, utom att den kan smårycka o hacka lite då o då, och att den lägger av i korsningar och sånt, och sen tänds motorlampan ibland, men sen kan den vara helt omöjlig vissa dagar också. Det har hänt flera gånger att den inte går alls på tomgången (speciellt när den är kall), ibland kan man starta den, den går upp i varv, sen går varvtalet ner och den lägger av på en gång, man startar och den lägger av... Så man får sitta och gasa och hålla varvtalet uppe tills den blir varm, då går den lite bättre, eller den stannar iallafall inte hela tiden. Och när man sitter och gasar så kan det "poffa" till ibland och komma svart rök ur avgasröret.
Har haft den inne på verkstad flera gånger, och dom har gjort massa åtgärder utan resultat. Bland annat är laddtrycksgivare och LMM bytta för knappt ett år sen. Direkt efter LMM bytet så gick den bättre, den slutade hacka, tomgången blev stabilare och den stannade inte lika ofta. Men nu har problemet kommit tillbaka igen... Den hackar, stannar, och man får sitta och gasa och hålla varvtalet uppe tills den blivit varm annars stannar den.
Har gjort felsökning och felkoden som kommer fram är att Laddtrycksgivaren ger för låg signal/signal utanför området. Men givaren och allt sånt är bytt. Dom på Volvo vet inte alls vad det kan vara, utan dom säger att om man ska lyckas få reda på vad det är för fel så måste dom ta in bilen och ha den inne en hel dag, och jag har en känsla av att det skulle bli väldigt dyrt. Så jag tänkte kolla om det är nån här som har nåt förslag på vad som kan vara fel...
Tacksam för svar!