2169
Sök

ska bygga om nu men ha en fråga ska man ha 6/9 or eller 6,25 högtalare i hatthyllan ?

2 600 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
hej nu ska jag bygga om min hatthylla och min fråga är. jag ha just nu 6/9or där plus en baslåda i skuffen och en av mina 6/9or låter ibland lite illa så jag fundera på att sätta i 6,25 högtalare där istället vad tro ni om de? blir det bättre eller sämre ?

även tips på högtalare för 1000kr smile länkar gärna. ha en trevlig dag.

gör som jag kör gubba racer=)

6 851 Inlägg
29 juni 2008
Har du 6x9" i avskild låda från basen?

2 600 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
nej utan dom sitter ju i open air om man säger så själva skuffen är ju lådan för dom .

6 851 Inlägg
29 juni 2008
Kan vara därför som den ena låter illa. Detta för att luften från baslådan trycker på dina 6x9"are. Testa att koppla ur balådan och spela bara med dina 6x9or, låter det fortf. lika illa?

2 600 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
konstiga är att den låter bara ibland tongue ha testa att stänga av baslådan och då lät det då me. men sen så slutar den helt plösligt igen kan komma när som trodde först att den va sprängd men den verka vara intakt så. men hur som fundera jag på att bygga om men fråga är om man ska ha dom kvar eller om man ska bytta ut till 6,25 istället.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
29 juni 2008
Mitt tips är att du skaffar separata lådor åt 6x9:orna istället för att spela open air om du har basen under

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

2 600 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
spelar det nån roll vart man ha baslådan i skuffen jag ha den rätt långt bak ? tongue  bygga lådor till mina 6/9or känner jag inte för tycker det ser lite fult ut. sen är det lite plats i hatthyllan för bakrutan går ner rätt långt.

2 600 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
ingen som som vet om det blir bättre me 6,25 högtalare i hatthyllan istället för 6/9or?

1 400 Inlägg
29 juni 2008
Det spelar ingen roll vad du har för högtalare i hatthyllan om du inte har en separat låda till dom.
Basen kommer att slå ut dom vare sig dett är 6,9 eller 6.5or.
Lufttrycket från basen trycker ut konen på högtalarna i hyllan och risken är att dom går sönder. och dom kommer aktera som slavbasar

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

260 Inlägg
29 juni 2008
eller så skaffar du ett bra framsystem ( om du inte redan har det ). för då behöver man oftast inga högtalare bak, förutom basen då.

2 600 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
ha bra eller är nöjd me mitt framsystem tongue men ha man ofta flera i bilen så kankse det skulle vara trevligt me ett bra ljud system där bak me smile

148 Inlägg
29 juni 2008
jag hade valt 6/9 or i hatthyllan o sen hade jag satt basreflexhål i den..

huh?
10 427 Inlägg
29 juni 2008
http://www.nardik.se/ säljer Infinity KAPPA 693.7i för 1270kr+frakt just nu smile
Kostade runt 2000 innan, så är säkert prisvärt smile
Finns under 'Fynda'. Men gamla priset står när man klickar på högtalarna..
men borde väl gälla. yikes

21 761 Inlägg
29 juni 2008
klimpan skrev:
ha bra eller är nöjd me mitt framsystem tongue men ha man ofta flera i bilen så kankse det skulle vara trevligt me ett bra ljud system där bak me smile

Som flera har skrivit så finns risken att baslådans tryck kan styra konerna på högtalarna i hatthyllan så att de låter illa, speciellt om det är ganska tätt mellan skuffen och kupen. Det bästa sättet i såna fall är faktiskt att göra egna lådor till hatthyllehögtalarna.

6,5" högtalare räcker nog ganska bra för det ändamål som du har tänkt dig, men vill du ha 6x9" så är det upp till dig. Det behöver väl egentligen inte vara så stor låda till högtalarna i hatthyllan eftersom det mest är meningen att passagerarna ska få lite musik istället för bara basdunk.

Då är det ju inte så ruskigt noga att högtalarna ska kunna spela så pass låga frekvenser att de möter upp baslådan, det går nog att "tumma" litegrann på ljudkvaliteten i just detta fall tror jag smile.

2 600 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
ok men tro inte redigt det bero på baslådan men  kan ju vara de me . min nuvarande hatthylla är lite instabil vilket kan me osaka att det kan låta illa ibland. låter ju bara nån gång ibland  annars spelar dom bra kan ju till läga att dom drivs me stereon me och dom är lite väll tung drivna är ju på 200 watt rms . så jag tänkte liksom bygga ny hatthylla sätta i ett par 6,5 högtalare me minder watt stryka  watt är ju inte allt men för att dom inte ska bli allt för tunga att driva. men att man kanske skippa att bygga låda och bara sätta dom i hyllan.  kankse inte den smartaste lösningen men känner mig trött på 6/9 or me låter inte så klart heller som jag vill ha det tongue  jag vill helt enkelt bygga om sätta ditt nya högtalare som inte är så tungdrivna för jag vill inte ha slusteg räker me det jag ha till basen tongue  hoppas ni förstår lite vad jag mennar i alla fall.

Drönirettab skrev:
klimpan skrev:

Som flera har skrivit så finns risken att baslådans tryck kan styra konerna på högtalarna i hatthyllan så att de låter illa, speciellt om det är ganska tätt mellan skuffen och kupen. Det bästa sättet i såna fall är faktiskt att göra egna lådor till hatthyllehögtalarna.

6,5" högtalare räcker nog ganska bra för det ändamål som du har tänkt dig, men vill du ha 6x9" så är det upp till dig. Det behöver väl egentligen inte vara så stor låda till högtalarna i hatthyllan eftersom det mest är meningen att passagerarna ska få lite musik istället för bara basdunk.

Då är det ju inte så ruskigt noga att högtalarna ska kunna spela så pass låga frekvenser att de möter upp baslådan, det går nog att "tumma" litegrann på ljudkvaliteten i just detta fall tror jag smile.

Drive It Like You Hate It
93 Inlägg
29 juni 2008
ja skulle iaf ha köpt mig Kickers gamla serie av 6x9, ja har inte orkart spela sönder nån av mina 4.. haft dom i 3 år nu

36 Inlägg
29 juni 2008
Fixa en port i hatthyllan...
Sen tar du bort djupbasen i 6.25orna..
Så dom spelar snärt endast... 
Lär spela bra då...  smile

127 Inlägg
29 juni 2008
jag har precis kopplat in 6*9 i min bil och har baslåda också.. men byggde lådor till 6*9erna och jag blev jävligt nöjd med resultatet..
pioneers 6*9 högtlarare köpte jag och dom spela skitbra.

2 600 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
får se vad det blir. tro ni att det skulle låta bättre me 6,5 högtalare kankse ett par rockford forsgate eller hur det stavas tongue än minna mds gp369 jag ha nu 6/9 or .

6 851 Inlägg
29 juni 2008
klimpan skrev:
får se vad det blir. tro ni att det skulle låta bättre me 6,5 högtalare kankse ett par rockford forsgate eller hur det stavas tongue än minna mds gp369 jag ha nu 6/9 or .

Om du nu ska envisas med att ha högtalare bak så räcker det med små 5.25" eller 4". Bas behöver du inte någon bak (som 6½" och 6x9" kan spela) utan mellanregister och diskant.

Sök