3400
Sök

etanol blandat me bensin 95

2 594 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
Tjena  har hört att man kan blanda när man tankar halva bensin å halva etanol i en vanlig bensinbil
har en volvo v70 98 2,5t hur mår motorn om man gör en sån blandning är för feg för att prova nån som har provat å vet nått om det

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 juli 2008
finns en tråd om de..du vinner inget på att göra så  big_smile

Got N/A?
358 Inlägg
1 juli 2008
Motorn mår i regel bra av Etanol då det har en högre oktanhalt.
Dock har det uppstått vissa problem med äldre bilar som haft beläggningar i bränslerör, tank, och grejor på vägen. Etanol löser helt enkelt upp skit vilket ofta ger följdproblemet: Igensatt bränslefilter. Är du orolig, se till att ha ett filter på lager smile

Enl folk som kör Etanol i V70 2.5 så kör de allt mellan 50 och 100% E85.
Volvobilar med GDI verkar inte alls gilla E85, men i din V70 ska det inte vara några som helst problem smile

Mitt tips är att börja med 20% E85 och sedan arbeta dig uppåt. Min Golf3 fick ha 70% E85 i tanken när det stod och bara kördes imellanåt, och sedan 100% när det var långkörning.

Som sagt, det värsta som torde hända med din bil är att bränslefiltret sätts igen (dock inte alls troligt på en så pass "ny" bil).
Och det bästa som kan hända är att du får ut högre prestanda samtidigt som bränslekostnaderna sänks smile

Lycka till!

1 661 Inlägg
1 juli 2008
GroundX skrev:
Motorn mår i regel bra av Etanol då det har en högre oktanhalt.
Dock har det uppstått vissa problem med äldre bilar som haft beläggningar i bränslerör, tank, och grejor på vägen. Etanol löser helt enkelt upp skit vilket ofta ger följdproblemet: Igensatt bränslefilter. Är du orolig, se till att ha ett filter på lager smile

Enl folk som kör Etanol i V70 2.5 så kör de allt mellan 50 och 100% E85.
Volvobilar med GDI verkar inte alls gilla E85, men i din V70 ska det inte vara några som helst problem smile

Mitt tips är att börja med 20% E85 och sedan arbeta dig uppåt. Min Golf3 fick ha 70% E85 i tanken när det stod och bara kördes imellanåt, och sedan 100% när det var långkörning.

Som sagt, det värsta som torde hända med din bil är att bränslefiltret sätts igen (dock inte alls troligt på en så pass "ny" bil).
Och det bästa som kan hända är att du får ut högre prestanda samtidigt som bränslekostnaderna sänks smile

Lycka till!

Eller så klarar inte hans lambda och bränslesystem att korrigera och bilen blir svårstartad och går illa. Men då är det bara att slå i mer bensin så går bilen bra igen.
Vissa klarar 100% E85 och vissa inte eftersom det krävs mer soppa.
Prova när du har tom tank att slå i 10liter E85 och se hur den går. Går den illa så slår du bara i mer bensin.
mvh

93 Inlägg
1 juli 2008
Jag kör enbart på etanol i Clio:n. Den går bättre med etanol än vad den gjorde med bensin. Eftersom etanol har högre oktanhalt så brukar det inte vara några problem, precis som någon nämnde.

En bra sida är: www.etanol.nu

Det bästa med Malmö är vägen därifrån!

Drive It Like You Hate It
93 Inlägg
1 juli 2008
egentligen så ska man ha högre bränsletryck, för att etanolen är så "torr" så ledninar,spridare mm kan torka ihop om de får stå.. så kan man ju ha mkt högre laddtryck utan att den spikar me etanol=)

17 Inlägg
1 juli 2008
ja kör mer än hälften etanol och hälften bensin och mina bilar funkar lika bra ändå plus att du tjänar faktiskt på det när bensinen är så här dyr som nu..

Bara För Att Ja Är Tjej Gör Inte De Dig Te Nått Bättre Än Mig

2 594 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
dakito skrev:
ja kör mer än hälften etanol och hälften bensin och mina bilar funkar lika bra ändå plus att du tjänar faktiskt på det när bensinen är så här dyr som nu..

ja det va de som va min tanke smile tack så mykcet för infon

1 661 Inlägg
1 juli 2008
Beermann skrev:
egentligen så ska man ha högre bränsletryck, för att etanolen är så "torr" så ledninar,spridare mm kan torka ihop om de får stå.. så kan man ju ha mkt högre laddtryck utan att den spikar me etanol=)

Haha, anledningen till att man ska högre bränsletryck är att etanolen har lägre energiinnehåll. Så man  vill/bör tvinga in ca 30% mer sås för att få ut samma effekt.
Japp, ang ladd och spik så stämmer det eftersom etanolen har högre oktan.
Finns rykten om att slangar osv kan torka men inget bekräftat, spridarna kan inte torka.
Stiften där emot kan ju få smaka på att.
Så bör man ju byta olja oftare eftersom spriten inte smörjer.
mvh

Sök