3656
Sök

Är det normalt med torrsprickor i en 2 år gammal läderratt?

94 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
Är det nån här som haft eller har sprickor i sin läderratt?
Enligt meken på verkstan var det inget ovanligt,men jag tycker det verkar konstigt att en 2 år gammal ratt ska få torrsprickor i ratten?

OM det nu skulle visa sig vanligt, kan man isåfall åberopa fabriksgarantin (3år) ?

I brist på annat :)
526 Inlägg
1 juli 2008
Är inte säker på hur läder beter sig men tycker det verkar väldigt mysko... om du har fabriksgaranti på 3 år så tycker jag du ska kolla upp det smile

Medlem 34530
908 Inlägg
1 juli 2008
Halvdan skrev:
Är det nån här som haft eller har sprickor i sin läderratt?
Enligt meken på verkstan var det inget ovanligt,men jag tycker det verkar konstigt att en 2 år gammal ratt ska få torrsprickor i ratten?

OM det nu skulle visa sig vanligt, kan man isåfall åberopa fabriksgarantin (3år) ?

Tycker det låter väldigt konstigt, har inga sådana problem med ratten som sitter i min 9-5:a. Den har suttit i 7 år.

Helt klart att du ska åberopa fabriksgaranti.

mvh
victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

94 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
Snabba svar! Tack för det! Verkar än så länge vara unikt....ska kolla med återförsäljaren om garantin.

Om det är fler än jag som drabbats får ni gärna skriva en rad här!

876 Inlägg
1 juli 2008
farfar fick torrsprickor i sin läderratt, en 307 SW men han fick en ny på garantin :)

edit: den var 1.5 år gammal då.
Senast redigerat av lindell90 (1 juli 2008)

Smålänning
7 887 Inlägg
1 juli 2008
Ta det på garantin!
IOm inte läderratten i en gammal saab från 80-talet är sprucken så ska inte någon ny bil kunna få det!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 688 Inlägg
1 juli 2008
Hade en bmw 525 från -94 som hade läderinredning utan en enda torrspricka.
Låter som dom använt dåligt läder (läder som legat i torr miljö för länge etc).

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
1 juli 2008
Vad gör du med ratten? Sitter och torkar av den med aceton efter varje tur? tongue Har aldrig sett enller hört om torrsprickor i en ny läderratt...

Rock'n Roll

94 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
Nä, inte jag heller! Det var därför jag undrade om det fanns fler.Och det fanns ju iaf EN till..
Fick svar på mailen från ÅF idag:

"Det som inte ingår i fabriksgarantin är:
Lack (det finns en speciell lackgaranti)
Däck (däckfabrikatens garanti)
Glas (t.ex. sprickor)

Sedan ingår de mesta."

Låter ju som att det skulle vara OK? Jag skrev tillbaka och frågade specifikt om ratten.Får se vad de säger.

Har nu bilder på sprickorna också för de som vill se:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=57643

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
2 juli 2008
det beror ju lite på hur man sköter den.. en läderratt bör man väl ändå smörja in med läderfett så att den håller sig fräch... sen om det står mycket i solljus så kan den bli torr och få sprickor:) men det är ju bara å hämta ut en ny på garantin:D

Team Insane Racing

94 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
Lite info för att knyta ihop säcken.

Både ratt och växelspaksknopp bytt på garantin nu.Knoppen hade fått ett färgsläpp på 5x5 mm..

Tack för alla svar!

Sök