4031
Sök

Bromsvärden vid Besiktning

8 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
Hej!
Idag gick bilen igenom besiktningen vilket känns väldigt bra!, Jobbade hela natten med att fixa iordning avgassystemet med avgaspasta och det var inga problem, men nu undrar jag om bilen verkligen skulle gått igenom? Bromsvärderna var vänster fram 1,9 och höger fram var 2,4. Jag är självklart glad för att den blev godkänd men vart ligger gränserna för bromspåverkan?`

Mvh Robin

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
2 juli 2008
Bra fråga sambons skajja hade skitbra värden men besgubbe satte på bromsbelägg ena fram(?) som fixa själv 2a. MKT märkligt...

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

337 Inlägg
2 juli 2008
Har för mig att det är 20% det får diffa

//Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 juli 2008
Beläggens slitningsgrad ohc bromsens bett hänger inte ihop, det kan ju varit 0.5mm kvar på belägget, då får hon 2:a för att det inte räcker till nästa besiktning typ.

För Robin är det förmodligen dax att se över belägg samt smörja oket som inte riktigt är med.

vill minns jag hade 2.8 på båda fram, men så komenterade han de större bromsarna också ^^

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

15 Inlägg
11 december 2008
Har en liknande fråga:

Fick 2'or på följande:
1. Färdbroms bromskraftsfördelning, fram, bromsverkan ojämn.
2. Parkeringsbroms bromsverkan, otillräcklig.
Bromsvärdena vid denna bes:
VF 1,0 HF 1,6
VB 1,2 HB 1,4

Bytte det som behövdes och fick godkänt vid ombes. Dock undrar jag över hur det gick till, detta var mina bromsvärden vid ombes:
VF 1,4 HF 1,3
VB 1,0 HB 1,2

Frambromsen har ju blivit mer jämnt fördelad, det förstår jag, men framförallt tycker jag det verkar som om bakbromsen har sämre värden nu än när jag fick 2'a på den. Hur funkar det här egentligen? Och vad är "bra" värden?
Senast redigerat av Solari (11 december 2008)

4 001 Inlägg
11 december 2008
Solari skrev:
Har en liknande fråga:

Fick 2'or på följande:
1. Färdbroms bromskraftsfördelning, fram, bromsverkan ojämn.
2. Parkeringsbroms bromsverkan, otillräcklig.
Bromsvärdena vid denna bes:
VF 1,0 HF 1,6
VB 1,2 HB 1,4

Bytte det som behövdes och fick godkänt vid ombes. Dock undrar jag över hur det gick till, detta var mina bromsvärden vid ombes:
VF 1,4 HF 1,3
VB 1,0 HB 1,2

Frambromsen har ju blivit mer jämnt fördelad, det förstår jag, men framförallt tycker jag det verkar som om bakbromsen har sämre värden nu än när jag fick 2'a på den. Hur funkar det här egentligen? Och vad är "bra" värden?

det är svårt att säga vad som är "bra" värden eftersom olika besiktningsmän trycker olika hårt på pedalen, det förklarar även varför värdena blivit sämre bak, sen beror det på mycket annat också såsom temperatur på både bromsar/däck & ute, däcktyp & bredd m.m är oxå grejor som påverkar bromsprov.

Sokrates kan nog ge bättre svar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

32 Inlägg
11 december 2008
de som avgör om du får ombes. e ju skillnaden imellan höger å vänster! sen varierar ju värdet i sig på olika bilar beroende på bromscylindrar, ok, osv......olika bilar har ju olika "bra" bromsar så att säga..

15 Inlägg
11 december 2008
Nicklas_G skrev:
de som avgör om du får ombes. e ju skillnaden imellan höger å vänster!

Ja så långt är jag med, men tvåan jag fick beroende på bakre bromsarna då? De har ju fått en ojämnare samt sämre effekt enligt siffrorna, och ändå godkänt andra gången.

Tro inte att jag klagar, men det känns lite underligt bara...

3 714 Inlägg
11 december 2008
vet en som fick en 2:a pga av för bra bromsar....

har läst att det får diffa 30% som mest

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Sök