2520
Sök

Konstigt fel på min Volvo 740gl -88 b230f

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
6 juli 2008
#21
Kesler skrev:
Om huvudpumpen (under bilen) gett upp så startar inte bilen. Men om den funkar och tankpumpen inte funkar så startar bilen ialf.

Min starta fast ja koppla bort huvudpumpen.....


3 650 Inlägg
6 juli 2008
#22
Toffe10 skrev:
Kesler skrev:
Om huvudpumpen (under bilen) gett upp så startar inte bilen. Men om den funkar och tankpumpen inte funkar så startar bilen ialf.

Min starta fast ja koppla bort huvudpumpen.....

åfan..det gjorde inte min..fan då vet jag vad som e fel på min (vrf den dör vid kickdown) det ärendast förpumpen som går smile


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
6 juli 2008
#23
de kan mycke väll vara de att den int får tillräckligt me sås på högre varv....


Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
6 juli 2008
#24
Mr_V skrev:
jag skulle tippa på bränslerelät, ett ganska vanligt fel att dom spricker i lödningarna, detta testas lättast (om man inte har ett extra relä liggandes) att hänga dit direktström på pumpen under bilen.

jag har även haft problem med att det har lagt sig skit på hallgivaren t.ex. olja och gjort att bilen gått felfritt och sedan dött, för att 10minuter senare starta som inget hänt... skadar ju aldrig och ta bort och göra rent.

det kan mycket väl vara halgivaren men tyvär så är bilen för gammal för det systemet men det kan nog vara som dom flästa säger bränslepumps relät som strular


blacken
6 juli 2008
#25
Kolla hallgivaren det låter som den har gett upp..

Team MTM
43 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
#26
Kesler skrev:
Mr_V skrev:
jag skulle tippa på bränslerelät, ett ganska vanligt fel att dom spricker i lödningarna, detta testas lättast (om man inte har ett extra relä liggandes) att hänga dit direktström på pumpen under bilen.

jag har även haft problem med att det har lagt sig skit på hallgivaren t.ex. olja och gjort att bilen gått felfritt och sedan dött, för att 10minuter senare starta som inget hänt... skadar ju aldrig och ta bort och göra rent.

lättare att ta bort relät och öppna kåpan så ser du om lödningarna är hela där inne..ditt relä borde vara vitt (rektangulärt) sitter bakom askkoppen på förarsidan om jag minns rätt

Ok, ja kollade de och de verkade helt

Team MTM
43 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
#27
blacken skrev:
Kolla hallgivaren det låter som den har gett upp..

ska kika på de

Team MTM
43 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
#28
Ja tog bort fördelaren och rotorn ida, ingen vacker syn hmm rotorn var bränd och de låg typ en liten svettsloppa på den, och fördelarlocket va oxå bränt hmm de blir till att köpa nytt i da lr i morgon smile

3 650 Inlägg
9 juli 2008
#29
Riro skrev:
Ja tog bort fördelaren och rotorn ida, ingen vacker syn hmm rotorn var bränd och de låg typ en liten svettsloppa på den, och fördelarlocket va oxå bränt hmm de blir till att köpa nytt i da lr i morgon smile

då har du förhoppningsvis hittat felet smile som jag sa så räcker det med en liiten spricka lr liknande för att det ska bli fel..


Team MTM
43 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
#30
Kesler skrev:
Riro skrev:
Ja tog bort fördelaren och rotorn ida, ingen vacker syn hmm rotorn var bränd och de låg typ en liten svettsloppa på den, och fördelarlocket va oxå bränt hmm de blir till att köpa nytt i da lr i morgon smile

då har du förhoppningsvis hittat felet smile som jag sa så räcker det med en liiten spricka lr liknande för att det ska bli fel..

Ja tackar så mkt för hjälpen alla som hjälpt till smile Hoppas bara de räcker smile

MVH Riro

Team MTM
43 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
#31
Felet kvar står fast ja bytt tändkablar, rotor, fördelarlock och de relät som sitter på expantionskälet (vet ej namn på detta) sad , de stara och gick ca 4km med de nya relät men nu när vi bytt resten så funkar han inte heller hmm kanske finns de någon som vet va de är för fel på min 740 hmm felet är nu att den inte startar och att när den startade förrut så gick den en stund sedan dog den som om någon bröt soppa tillförseln. Någon själ som kan hjälpa mig vore tacksam för så många svar som möjligt smile

Mvh Riro

3 650 Inlägg
10 juli 2008
#32
Svänghjulsgiavare/varvtalsgivaren


Team MTM
43 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#33
Kesler skrev:
Svänghjulsgiavare/varvtalsgivaren

sitter alltså på svänghjulet?

3 650 Inlägg
10 juli 2008
#34
mm.. ca 50 cm lång sladd, går från svänghjulet och upp längs torpedväggen, där den går in i en annan kontakt. dvs om du inte har hallgivare?
Senast redigerat av Kesler (10 juli 2008)


Team MTM
43 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#35
Kesler skrev:
mm.. ca 50 cm lång sladd, går från svänghjulet och upp längs torpedväggen, där den går in i en annan kontakt. dvs om du inte har hallgivare?

är inte något bil snille, vad är en halgivare?

735 Inlägg
10 juli 2008
#36
Hehe, kanske dum fråga men är du SÄKER på att du har soppa i bilen? Har varit med om att tankmätaren visat halvtank fast tanken var tom, detta var precis som din en b230f...

3 650 Inlägg
10 juli 2008
#37
Riro skrev:
Kesler skrev:
mm.. ca 50 cm lång sladd, går från svänghjulet och upp längs torpedväggen, där den går in i en annan kontakt. dvs om du inte har hallgivare?

är inte något bil snille, vad är en halgivare?

om du har en kontakt med en sladd lr liknande bakom fördelarlocket så har du en hallgivare..annars har du svänghjuls/varvtals givare smile


Team MTM
43 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#38
Kesler skrev:
Riro skrev:
Kesler skrev:
mm.. ca 50 cm lång sladd, går från svänghjulet och upp längs torpedväggen, där den går in i en annan kontakt. dvs om du inte har hallgivare?

är inte något bil snille, vad är en halgivare?

om du har en kontakt med en sladd lr liknande bakom fördelarlocket så har du en hallgivare..annars har du svänghjuls/varvtals givare smile

du har ja en svänghjuls/varvtals givare tongue heter den med andra ord pulsgivare? lr är ja helt ute och cyklar?

Team MTM
43 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#39
tobee skrev:
Hehe, kanske dum fråga men är du SÄKER på att du har soppa i bilen? Har varit med om att tankmätaren visat halvtank fast tanken var tom, detta var precis som din en b230f...

de är mer än 30 liter i den tongue

3 650 Inlägg
10 juli 2008
#40
Riro skrev:
Kesler skrev:
Riro skrev:

är inte något bil snille, vad är en halgivare?

om du har en kontakt med en sladd lr liknande bakom fördelarlocket så har du en hallgivare..annars har du svänghjuls/varvtals givare smile

du har ja en svänghjuls/varvtals givare tongue heter den med andra ord pulsgivare? lr är ja helt ute och cyklar?

den har många namn, men tror du menar impulsgivare?..kostar ialf 308kr på mekonomen wink



Sök