3788
Sök

Konstigt fel på min Volvo 740gl -88 b230f

Team MTM
43 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#1
Min 740 beter sig konstigt och undrar om de finns någon som kan hjälpa mig. De är så att min bil gick hur bra som helst när ja köpte den och tills nu (typ 4 månader).
När ja va ute och körde bara den dog inget bensin stopp hostande utan bar som om någon drog bort strömmen lr  vred nykeln till off (knasigt) sedan fick ja i gång den efter en stund när vi bogserat i gång den. men den dog snart igen.
Och aldrig mer startat hmm förutom när vi fick reda på att de kunde va relät till spridarna som kunde va trasigt så vi byte de och den starta och vi skulle ut igen och göra en test run, vad händer då? ju bil f*n stannar igen sad är de någon nu som kan hjälpa mig med detta  smile skulle va bra smile för att de är ju sommar och allt då vill man ju ut och glida tongue


MVH Riro

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
5 juli 2008
#2
har samma problem med min 240i b230f..testa sök på svenska 700-900 klubben för dom har ett par trådar om den

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

3 650 Inlägg
Team MTM
43 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#4
Kesler skrev:
tänder den?

den tänder inte

Team MTM
43 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#5
xorox_88 skrev:
har samma problem med min 240i b230f..testa sök på svenska 700-900 klubben för dom har ett par trådar om den

ok ska kolla och se om ja hittar något tack för tipset

Team MTM
43 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#6
kan tillägga att den får gnista

3 650 Inlägg
5 juli 2008
#7
Prova byta tändmodulen, sitter bakom spolarvätskebehållaren mot innerskärmen

kolla också om du har gnista på alla tändstift


3 650 Inlägg
5 juli 2008
#8
Fördelarlock brukar också vara en vanlig orsak..ta loss fördelarlocket och se efter om du har några sprickor, räcker med en liten spricka för att det ska knasa

Kanske smart att kolla alla säkringar först innan du börjar byta grejjer..går båda bränslepumparna?
Senast redigerat av Kesler (5 juli 2008)


Team MTM
43 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#9
Kesler skrev:
Fördelarlock brukar också vara en vanlig orsak..ta loss fördelarlocket och se efter om du har några sprickor, räcker med en liten spricka för att det ska knasa

Kanske smart att kolla alla säkringar först innan du börjar byta grejjer..går båda bränslepumparna?

Alla säkringar är hela, tryckpumpen vet ja funkar men matar/sugpumpen är ja inte hundra på att den funkar.
Tack för tipsen

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
5 juli 2008
#10
Pump reläet brukar ge upp, pröva bytt de....


Team MTM
43 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#11
Toffe10 skrev:
Pump reläet brukar ge upp, pröva bytt de....

De ska ja göra men dör inte båda pumparna då? för den ena funkar ju?

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
5 juli 2008
#12
Nja, om du öppnar upp reläet så är de ju två stycken spolar som styr var sin pump o om de e bara enna spolen som gett upp så är de ju bara den pumpen som slutar fungera...


3 650 Inlägg
5 juli 2008
#13
Om huvudpumpen (under bilen) gett upp så startar inte bilen. Men om den funkar och tankpumpen inte funkar så startar bilen ialf.


Team MTM
43 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#14
Toffe10 skrev:
Nja, om du öppnar upp reläet så är de ju två stycken spolar som styr var sin pump o om de e bara enna spolen som gett upp så är de ju bara den pumpen som slutar fungera...

Ska kolla på de wink

Team MTM
43 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#15
Kesler skrev:
Om huvudpumpen (under bilen) gett upp så startar inte bilen. Men om den funkar och tankpumpen inte funkar så startar bilen ialf.

Ok, men någon sa att de kunde va tankpumpen som inte gav tillräckligt med bensin för att de skulle bli rätt tryck i huvudpumpen så att trycket till insprutarna va för lågt.

243 Inlägg
5 juli 2008
#16
jag skulle tippa på bränslerelät, ett ganska vanligt fel att dom spricker i lödningarna, detta testas lättast (om man inte har ett extra relä liggandes) att hänga dit direktström på pumpen under bilen.

jag har även haft problem med att det har lagt sig skit på hallgivaren t.ex. olja och gjort att bilen gått felfritt och sedan dött, för att 10minuter senare starta som inget hänt... skadar ju aldrig och ta bort och göra rent.

Team MTM
43 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#17
Mr_V skrev:
jag skulle tippa på bränslerelät, ett ganska vanligt fel att dom spricker i lödningarna, detta testas lättast (om man inte har ett extra relä liggandes) att hänga dit direktström på pumpen under bilen.

jag har även haft problem med att det har lagt sig skit på hallgivaren t.ex. olja och gjort att bilen gått felfritt och sedan dött, för att 10minuter senare starta som inget hänt... skadar ju aldrig och ta bort och göra rent.

De skadar ju inte att testa smile tack

mvh Riro

3 650 Inlägg
5 juli 2008
#18
Riro skrev:
Kesler skrev:
Om huvudpumpen (under bilen) gett upp så startar inte bilen. Men om den funkar och tankpumpen inte funkar så startar bilen ialf.

Ok, men någon sa att de kunde va tankpumpen som inte gav tillräckligt med bensin för att de skulle bli rätt tryck i huvudpumpen så att trycket till insprutarna va för lågt.

jo men då borde den starta..


3 650 Inlägg
5 juli 2008
#19
Mr_V skrev:
jag skulle tippa på bränslerelät, ett ganska vanligt fel att dom spricker i lödningarna, detta testas lättast (om man inte har ett extra relä liggandes) att hänga dit direktström på pumpen under bilen.

jag har även haft problem med att det har lagt sig skit på hallgivaren t.ex. olja och gjort att bilen gått felfritt och sedan dött, för att 10minuter senare starta som inget hänt... skadar ju aldrig och ta bort och göra rent.

lättare att ta bort relät och öppna kåpan så ser du om lödningarna är hela där inne..ditt relä borde vara vitt (rektangulärt) sitter bakom askkoppen på förarsidan om jag minns rätt


Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
366 Inlägg
5 juli 2008
#20
hade samma fel på min 240 förut. då var det förkopplingsmotståndet som gett upp


Sök