Xuri skrev:
Jag skulle tippa på Dessa sakerna
1. Dålig jord (startar lite beroende på utetemp å fuktighet kanske? behöver dock inte ha med de å göra)
2. Dåligt batteri
3. Hur mår startspärren i nyckeln ? harru någon reservnyckel å testa med som användes sällan ?
4 Putsa till flatstiftet på startmotorn
att utesluta jordfel är lätt ..man kopplar en startkabel eller liknande mellan batteriets minus å någon metalldel på motorn å testat så lite för å se ifall startproblemen försvinner....
Kan även vara så vid jordfel att om man kollar under huven samtidigt som man startar bilen när de är mörkt ute att man ser gnistor i motorutrymmet..
Tack för svaret! Det spelar ingen roll vad det är för väderlek och dyl. Den bråkar ändå
Idag har den dock startat på första försöket 3 gånger av 5. De andra två gångerna fick jag testa massa gånger (typ 4-6 ggr) innan den startade.
Hur ser man om batteriet är dåligt? vad ska man kolla efter?
Jag har en extranyckel som används sällan, det är den jag har använt idag efter att jag läste här igår kväll. Den fungerar varken bättre eller sämre utan det är som tidigare.
Det där att kolla jordfel klarar jag nog låter det som!
Ska man ha den där startkabeln där medans man kör då? För om bilen tex. inte startar första gången, och jag sätter dit startkabeln och försöker igen, och den startar direkt då så vet jag ju inte om den hade gjort det utan startkabel också? om du förstår vad jag svamlar om
Om man ska kolla efter gnistor, ska man ha startkabeln kopplad sådär då eller gnistrar det ändå?
Vart sitter startmotorn? Om den är kass, går det att se det på den utifrån?
Tack så jättemycket för din hjälp!