3998
Sök

turbon tappar trycket - Saab 9000 2.3T

84 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
Hej alla garagare smile

Har mina funderingar på att köpa mig en bil att åka runt i. Ungdomlig som man är så vill man ju självklart ha en turbo bil smile var iväg och kollade på en saab 9000 2.3T av årsmodell 94 idag och den kändes helt okej.
När det sedan var dags för en provtur så märker jag att vid fullt gaspådrag tappar turbon trycket? (små dumpljud) och får därför inte en jämn och fin acceleration utan har små ryckningar hela tiden.

Finns det någon här som är kunnig på Saab och som har någon aning om vad det kan vara för fel? och om det är värt att köpa bilen och försöka fixa det själv!?

MVH Jonas

Allt i allo
358 Inlägg
6 juli 2008
kollade du på laddtrycksmätaren? om den var graderad hur mycket ladda den som mäst? annars om det va orginal mätaren var den uppe på rött sedan sjönk? för isåfall kan det vara någon vacumslang som läcker så turbon laddar tills wg'n klipper trycket och då rycker det. annars kan turbon vara kass om den "pendlar" i laddtrycket om du gasar fullt och den laddar 1.1bar sen sjunker ner till 0.8 sen ökar till 1.1bar igen osv...

De é nice !

med lem
1 925 Inlägg
6 juli 2008
om det var små dumpljud så är det vacumslangen på dumpen som är kass !

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

84 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
Nej jag kollade aldrig mätaren ordentligt men vet att den stod på gult vid lugn körning och att den inte rörde sig speciellt mycket vid kortare men ganska rejält gaspådrag.. för den började ladda sen kom ett pysljud sen ladda den och pyste till igen så höll den på så under hela accelerationen.. var aningen mindre ryck vid lugnare gaspådrag!

men känns som att det är klokast att titta efter en annan då jag inte vill köpa en bil som kanske får ett turboras när som helst :S

84 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
_fillan_ skrev:

det sitter alltså en dump orginal på dom bilarna? för det var som du säger små dumpljud med jämna mellanrum.. något som jag då skulle kalla för att turbon släpper ut eller tappar trycket någonstans och inte laddar fullt!

med lem
1 925 Inlägg
6 juli 2008
McBlom skrev:
_fillan_ skrev:

det sitter alltså en dump orginal på dom bilarna? för det var som du säger små dumpljud med jämna mellanrum.. något som jag då skulle kalla för att turbon släpper ut eller tappar trycket någonstans och inte laddar fullt!

exakt ! precis så är det smile ibland händer det att slangen hoppar av. ibland kan det hända att den blivit så torr så den går sönder osv osv.. men det är garanterat den

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

81 Inlägg
6 juli 2008
hehe tackar för tipsen exakt detta händer på min ibland vid fullt gaspådrag o så dumpar den med mellan rum så de är nästan säkert vacumslangen till dumpen man ska byta??

1 002 Inlägg
6 juli 2008
_fillan_ skrev:
McBlom skrev:
_fillan_ skrev:

exakt ! precis så är det smile ibland händer det att slangen hoppar av. ibland kan det hända att den blivit så torr så den går sönder osv osv.. men det är garanterat den

när vakumslangen hoppar av så kommer dumpen börja kvittra som en bofink.. men det låter som det ev är nått hål i slangen..

...

preem pump
836 Inlägg
6 juli 2008
eller att dumpen inte orkar hålla tätt vid högre laddtryck,
antar att original dumpens membran torkar med tiden och inte pallar med

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

1 002 Inlägg
6 juli 2008
mannen666666 skrev:
eller att dumpen inte orkar hålla tätt vid högre laddtryck,
antar att original dumpens membran torkar med tiden och inte pallar med

ja, så skulle det med kunna va.. men kolla slangen först..

...

Sök