3632
Sök

bytt vatten pump blir för varm????

7 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
#1
hej  jag har en 142 årsmodel 73  med en b20 motor i  jah har just bytt vattenpump ,  sen fyllde ja på vatten i kylaren  o lätt den gå på tomgång  men då gick tempraturen upp o la sig på 94 grader !!   ja hade haft i gång bilen tills den vart ordentlig varm  ska den bli så varm    blir den så varm om ja åker med den osso   tack för alla svar  MVH Tobbe

21 761 Inlägg
6 juli 2008
#2
Sjunker tempen om du vrider på full värme på reglaget?
Bubblar det i expansionskärlet också?
Senast redigerat av Drönirettab (6 juli 2008)

269 Inlägg
6 juli 2008
#3
Bytte du termostat?
Annars kan den ha kärvat ihop.

Mopar or no car:)

7 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
#4
ja har inte testat fullt på reglaget   det bubblar vell inte men om ja öppnar kylar locket när den är varm så pysser det över vatten o luft

7 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
#5
termostaten är nyligen bytt cirka 3 månander sen

Skogenracing.com
309 Inlägg
6 juli 2008
#6
Låter som att de e dåligt luftat tycker jag, särkilt som du säger att det pyser luft när du öppnar kylarlocket. När du luftar så ska du ha full värme på så att du får cirkulation genom hela systemet. Leta på motorn o se om du hittar någon luftskruv, tex på termostat huset. Vet inte hur de ser ut på Volvo motorerna. Lycka till smile

------> www.skogenracing.com <------

21 761 Inlägg
6 juli 2008
#7
De där motorerna ska inte få luftfickor i systemet normalt sett vad jag vet, finns inga luftskruvar och sånt smile.

Filkörning?
852 Inlägg
6 juli 2008
#8
det där känner jag igen!
hade en 144 för ett tag sen som gjorde likadant... monterade väck kylaren och tömde den.. den var ju fylld med en jävla massa gägga :S

efter det så gick det bättre smile


Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
6 juli 2008
#9
Ta av slangen längst nere och låt det vattnet rinna ut! Sen fyll på vatten direkt i expansion kärlet medans motorn är igång och låt locket vara av, B20:n luftar sig genom expansions kärlet, därför blir det nästan alltid fel när du fyller på direkt i kylaren! Låt bara motorn stå igång och locket av sen när termostaten öppnar sjuker mängden vatten och fyll på till rätt mängd, sen är det klart! Klyddat mycket med gammla b20 motorer och haft samma problem!

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

Skogenracing.com
309 Inlägg
6 juli 2008
#10
ok. undrar om han fått i tillräckligt med vatten? brukar ju vara bra o skruva loss ett par slangar och fylla så mycket man kan den vägen innan man fyller kylaren. Brukar ju få köra motorn ett tag sedan fylla på mer och köra fylla köra fylla.... ja ni fattar tongue

EDIT: Ja som han över sa ungefär smile
Senast redigerat av ekkin (6 juli 2008)

------> www.skogenracing.com <------

7 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
#11
okej så ja tömmer ur kylaren och har stängt lock på själva kylaren o sedan fyller på vid expanision kälet när bilen är i gång o låter locket va av??


Sök