3302
Sök

extraljusena lyser hela tiden

132 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
Har satt på 3st extraljus på en suzuki grand vitara.  Men nu  till felet dom lyser hela tiden, har kopplat relä och extraljus som de ska vara men dom lyser hela tiden även om jag slår på helljuset.
de sitter en sån där lite extraljusramp med små lysen och dom fungerar som dom ska.

Så någon som har något förslag på va de kan vara ?

tacksam för svar och hjälp

/ sumpen
Senast redigerat av sumpis (15 juli 2008)

Volkswagen Motorsport!

Körv
3 535 Inlägg
9 juli 2008
Koppla till vanliga helljuset, sen sätter du bara strömbrytare på den ledningen..

Truckdriving Man

Körv
3 535 Inlägg
9 juli 2008
sumpis skrev:
okej. men de sitter 3 bläck på knappen. Är de en till ström en till jord och en till helljuset då eller ?

är inte så duktig när de gäller bil el.

Även fast du är elektriker wink hehe.. Iofs, jag gick elprogrammet men är fan ingen elektriker ^^

Jo du har rätt tror ja.. Lycka till! smile

Truckdriving Man

21 761 Inlägg
9 juli 2008
Antar att det är en knapp med inbyggd lampa. Då är två av knapparna själva brytaren, den tredje är minus till lampan.

Kabeln från helljuskabeln ska alltså gå till ena stiftet, sedan från andra stiftet går en kabel till reläspolarnas plusingångar.
Senast redigerat av Drönirettab (9 juli 2008)

132 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Antar att det är en knapp med inbyggd lampa. Då är två av knapparna själva brytaren, den tredje är minus till lampan.

Kabeln från helljuskabeln ska alltså gå till ena stiftet, sedan från andra stiftet går en kabel till reläspolarnas plusingångar.

okej. då tror jag att jag fattar. tack så mycke

Volkswagen Motorsport!

310 Inlägg
9 juli 2008
https://www1.garaget.org/gallery/archive/48452/396903_137obw.jpg

Rätta mig om jag har fel..
Men om du är elektriker så borde du väl också kunna hålla med om att det är en självklarhet

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

132 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
_IsakssoN_ skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/48452/396903_137obw.jpg

Rätta mig om jag har fel..
Men om du är elektriker så borde du väl också kunna hålla med om att det är en självklarhet

nu så klarnade de. får lite hjärnsläpp ibland på sånna enkla saker.
tack så mycket

Volkswagen Motorsport!

21 761 Inlägg
9 juli 2008
Brytaren ska alltid sitta på styrkabeln, annars kan den bli överbelastad ifall man har flera extraljus på samma relä. Även om nu brytaren skulle klara av strömmen så är det inte en bra koppling tycker jag.

132 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Brytaren ska alltid sitta på styrkabeln, annars kan den bli överbelastad ifall man har flera extraljus på samma relä. Även om nu brytaren skulle klara av strömmen så är det inte en bra koppling tycker jag.

okej tack

Volkswagen Motorsport!

177 Inlägg
10 juli 2008
Med tanke på att en vanlig brytare inte pallar av den strömmen som går igenom, Så ska ALLTID brytaren sitta på tillslaget.
Detta är samma vanliga fel som folk gör när man sätter 100W lampor i original lyktorna, Lyktorna kanske klarar av den effekten men varken kablar eller brytare är gjorda för dessa starka lampor.

så försök att alltid få bort belastningen från brytare och låt reläet göra jobbet.
För övrigt så är det aldrig fel att ha en brandsläckare i bilen, Rätt som det är så brinner det och då är det en billig självrisk wink

Over and out!

132 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
granada75 skrev:
Med tanke på att en vanlig brytare inte pallar av den strömmen som går igenom, Så ska ALLTID brytaren sitta på tillslaget.
Detta är samma vanliga fel som folk gör när man sätter 100W lampor i original lyktorna, Lyktorna kanske klarar av den effekten men varken kablar eller brytare är gjorda för dessa starka lampor.

så försök att alltid få bort belastningen från brytare och låt reläet göra jobbet.
För övrigt så är det aldrig fel att ha en brandsläckare i bilen, Rätt som det är så brinner det och då är det en billig självrisk wink

okej. du menar alltså att brytaren ska sitta på kabeln som går till helljuset ? (signalen)

Volkswagen Motorsport!

132 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
Nu skulle jag vilja ha lite tips på drag väg till kablarna som ska till brytaren.
någon som har nått bra förslag på hur man kan dra kablarna in till kupén på lättaste sättet ?
va väldigt trångt i motorutrymmet.

Volkswagen Motorsport!

21 761 Inlägg
12 juli 2008
sumpis skrev:
okej. du menar alltså att brytaren ska sitta på kabeln som går till helljuset ? (signalen)

Ja, det är så man ska koppla smile.

BTLulle
12 juli 2008
Jag brukar dra in jorden i bilen koppla till strömbrytaren och jorda den i bilen så slipper man dra 2 kablar in i kupen.

MVH Peter

21 761 Inlägg
12 juli 2008
Fast om man har en brytare med belysning så får man ju koppla plus från något lämpligt ställe i kupen i så fall, annars blir det fortfarande flera kablar wink.

132 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
okej. men vilken väg in är lämpligast och lättast att gå ?

Volkswagen Motorsport!

Sök