3400
Sök

Tona rutorna på volvo 745an

237 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
Hej smile

Jag ska försöka ge mig på att tona rutorna på 745an roll
Frågan är ju, är det väldigt svårt? någon som har tonat på sin 745a? smile
Måste man ha en massa medel och skit eller kan man bara göra rent glaset och sen vara noggran?
Någon som har tonat utan en massa medel? smile
Börjar man i mitten av rutan eller börjar man i kanterna? smile

Tacksam för svar smile

Abaaaaaaaaa

28 Inlägg
9 juli 2008
Är inte svårt alls...

Steg:
1 Ta bort inredning

2 rengör alla rutor NOGA (allt kommer synas annars)

3 Lägg en bit med film på utsidan av rutan och skär till den så den passar, lägg till lite extra i nederkant (kan under lätta att fukta rutan när dugör detta så ligger filmen kvar bättre)

4 blanda till vatten och en klick med diskmedel i en pump flaska, och riv av hela perforeringen på biten du skär till och "dränk" den med såpa vatten

5 sedan sprayar du vatten på rutan du ska ha den på, och lägger på hela filmen och fixerar den, och börjar trycka ut vattnet, från mitten och utåt. klart...

Inte så svårt som de låter, men som sagt.. övning ger färdighet. Och en 745 är nog bland de lättaste bilar att tona rutorna på enligt mej.

Lycka till.

237 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
mathias_855 skrev:
Är inte svårt alls...

Steg:
1 Ta bort inredning

2 rengör alla rutor NOGA (allt kommer synas annars)

3 Lägg en bit med film på utsidan av rutan och skär till den så den passar, lägg till lite extra i nederkant (kan under lätta att fukta rutan när dugör detta så ligger filmen kvar bättre)

4 blanda till vatten och en klick med diskmedel i en pump flaska, och riv av hela perforeringen på biten du skär till och "dränk" den med såpa vatten

5 sedan sprayar du vatten på rutan du ska ha den på, och lägger på hela filmen och fixerar den, och börjar trycka ut vattnet, från mitten och utåt. klart...

Inte så svårt som de låter, men som sagt.. övning ger färdighet. Och en 745 är nog bland de lättaste bilar att tona rutorna på enligt mej.

Lycka till.

okej, men när man sprutar på vatten och diskmedel inne, skall man klistra på solfilmen på det blöta vattnet då? fastnar filmen då? så man börjar i mitten och drar ut alltså? smile

Abaaaaaaaaa

Avstängd
519 Inlägg
9 juli 2008
jopp, svårare å tona på en 740 sedan, få till bakrutan på en sedan är inte de lättaste tongue hehe

Bättre en kråka i näsan än en skata i sängen..
Jag har inte alltid rätt :)

Långtradarchaufför
282 Inlägg
9 juli 2008
volvo_nicke3 skrev:
jopp, svårare å tona på en 740 sedan, få till bakrutan på en sedan är inte de lättaste tongue hehe

nä de är det verkligen inte, hade bekymmer med min, dock hade ja kvar inredningen, men fick till de i slutändan, inte helt 100%it men de duger till en sån gammal sunk

BMW - Det stavas som det låter:)

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
9 juli 2008
skulle vilja säga att 740 sedan e nog den lättaste av alla bilar jag tonat!! alla rutor e ju raka..

Långtradarchaufför
282 Inlägg
9 juli 2008
dieselknackare skrev:
skulle vilja säga att 740 sedan e nog den lättaste av alla bilar jag tonat!! alla rutor e ju raka..

raka ja, men 4 av de 7 är väldigt små å svåra att komma åt, en 745a har mer plats iaf

Långtradarchaufför
282 Inlägg
9 juli 2008
Smedhult skrev:
bmwmannen skrev:
dieselknackare skrev:

raka ja, men 4 av de 7 är väldigt små å svåra att komma åt, en 745a har mer plats iaf

dom 740 sedan ja sett har bara 2 små rutor?? en bakruta, 4 sidorutor och en framruta..

räknar du med även de 2 som är på bakdörrarna, de små bakre?

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
9 juli 2008
bmwmannen skrev:
Smedhult skrev:
bmwmannen skrev:

dom 740 sedan ja sett har bara 2 små rutor?? en bakruta, 4 sidorutor och en framruta..

räknar du med även de 2 som är på bakdörrarna, de små bakre?

Tror d tog mig en timme att tona fassans gamla 740 sedan. hur lätt som helst!!

237 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
OKej, jag skall tona allt utom framrutan, men är inte rutorna bak på en 745a lite bågiga? eller är dom helt raka? smile
när man sprutar på vatten blandat med diskmedel ska man torka bort det innan man sätter på filmen eller skall man sätta på filmen på det blöta, fatta inte riktigt det tongue

Abaaaaaaaaa

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
10 juli 2008
Mr-Karlsson skrev:
OKej, jag skall tona allt utom framrutan, men är inte rutorna bak på en 745a lite bågiga? eller är dom helt raka? smile
när man sprutar på vatten blandat med diskmedel ska man torka bort det innan man sätter på filmen eller skall man sätta på filmen på det blöta, fatta inte riktigt det tongue

Dränk bakrutan med såpa blandat med vatten.
Sen sprutar du på filmen på klistret på filmen när du drar bort plasten, annars är de lätt att det blir veck.
GL HF smile

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
10 juli 2008
klart du ska vatten mellan filmen och rutan annars kommer du svära ihjäl dig och ge upp efter 5 minuter...

mycke vatten på både film och ruta gör jobbet enklare

2slow

237 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
okej så den klistras alltså fast fast det är vatten på rutan? smile

Abaaaaaaaaa

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
10 juli 2008
du drar ju bort vattnet då du fixerat filmen så då fäster filmen du ska inte köra ner rutorna på några dagar så det hinner härda ordentligt

2slow

Avstängd
519 Inlägg
10 juli 2008
bmwmannen skrev:
dieselknackare skrev:

stämmer tongue

Bättre en kråka i näsan än en skata i sängen..
Jag har inte alltid rätt :)

Sök