3418
Sök

Fm-sändare. Bra/dåligt!?

Fotograf
51 Inlägg
11 juli 2008
Trådstartare
Tjabba!

Har nu skaffat mig en bil. Ska börja med att byta stereon ifrån farfars gamla bandare till en riktig cd/mp3-spelare, det jag undrar nu är om någon kör med FM-sändare kopplade till sin mp3 och är nöjd med detta och vad ska man tänka på och ni som vet någon bra länka gärna!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
11 juli 2008
Har aldrig varit med om att det varit drägligt ljud i någon av dom, men då har jag inte provlyssnat dom dyra (finns det dyra?) mao så har jag bara lyssnat på billiga.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

27 Inlägg
11 juli 2008
Jag tycker alltid att de är för känsliga, plus att de "distar" så fort man vrider på för hög volym... Men jag har bara testat 4 - 5 stycken...
(Bättre att köpa en stereo med aux / line in och ha en kabel... )

Fotograf
51 Inlägg
11 juli 2008
Trådstartare
Tarjei skrev:
Jag tycker alltid att de är för känsliga, plus att de "distar" så fort man vrider på för hög volym... Men jag har bara testat 4 - 5 stycken...
(Bättre att köpa en stereo med aux / line in och ha en kabel... )

Okej, aah jo för är ju lite ljudnörd i sig så det bästa vore ju att bränna en skiva eller som du säger ha en kabel men då måste man köpe en just sån. Men om man är ljudnörd så stör man sig alltså på att det distar vid högt ljud? Hur menar du med känsliga, kanske förstår men frågar ändå?!

50 Inlägg
11 juli 2008
Håller helt och hållet med Tarjei, jag köpte en relativt billig som var skräp, sen har jag testat alla polares som och visade sig vara skräp. Så jag gick och köpte en stereo med aux ingång på framsidan, kanske inte så snyggt men det funkar jääävligt bra och man slipper allt brus när man kör in i en tunnel:)

"No chrome on the wheels, I'm a grown-up for real"

Fotograf
51 Inlägg
11 juli 2008
Trådstartare
J-J-JOHAN skrev:
Håller helt och hållet med Tarjei, jag köpte en relativt billig som var skräp, sen har jag testat alla polares som och visade sig vara skräp. Så jag gick och köpte en stereo med aux ingång på framsidan, kanske inte så snyggt men det funkar jääävligt bra och man slipper allt brus när man kör in i en tunnel:)

Tackar, får helt enkelt ge upp mina planer helt för brus o distande är inte okej för mina öron alls hehe.

Då kör vi denna istället tips på bra Aux-ingång-spelare (najs kombo där)?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
11 juli 2008
Skulle rekomendera usb styrning istället, slippa byta på mp3-spelaren, bättre ljud (iaf enligt mig)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

27 Inlägg
13 juli 2008
Ledsen, glömde bort att hålla koll på tråden... tongue

Med känslig menar jag att de brusar och bråkar alldeles för enkelt. hmm

discokapten har annars väldigt rätt, USB är helt klart att föredra. (Har det i bilen nu och det är suveränt!)

född blåvit
624 Inlägg
13 juli 2008
har precis semestrat 300mil med fm sändare/mp3 spelare på hela tiden och kan inte klaga nåt särskilt. Kruxet är snarare min original stereo från 96 som ger sisådär ljud tongue

fm sändaren kostade 119:- på clas olson.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
13 juli 2008
när det gäller just dessa Fm-sändare så har jag bara en sak att säga! Desså fetare plånbok = Desså bättre ljud!
Menar alltså att du får vad du betalar för.
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (13 juli 2008)

C H E V R O L E T <3

2 337 Inlägg
13 juli 2008
Jag kör med FM-sändare, funkar skitbra. Det är bra kvalitet på ljudet och allt. Har en Belkinsändare, kostade strax över femhundringen. Jag rekommenderar FM-sändare som ett billigt och bra sätt att få in mp3-spelaren i stereon.

Jag tycker att det blir bättre om man kör på låga frekvenser, själv ligger jag på 88.30 eller 88.60 och har inga störningar. Har provat högre frekvenser, men det funkade inte lika bra.

Ett annat tips är att aldrig ha mer än ca 75% volym på mp3-spelare motsv och att stänga av EQ:n (eller ställa den neutralt om den inte går att stänga av).

Fotograf
51 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
Okej aah ska ta in infon, hur anser du att det är med störningar om man kör i tunnlar och sådant?

144 Inlägg
20 juli 2008
Du sänder ju från mp3 spelaren så en tunnel utanför gör ingen skillnad.

Föresten, akta dig för tunnlar inne i bilen big_smile då kan de bli farligt.
Senast redigerat av SpikeForsberg (20 juli 2008)

Sir Real
390 Inlägg
20 juli 2008
har en itrip till min ipod är bra ljud i den om man jämför med andra billigare fm sändare. Men funkar bäst på bilar som har antennen fram tongue

RM-operatör
667 Inlägg
20 juli 2008
Min FM-sändare som jag köpte på Tradera för ca130:- med frakt är helkass i bilen, men fungerar kanonbra på jobbet. Även om jag går 10-15 meter bort med en stor maskin i stål och en halvmeters betongvägg emellan så märks inget på ljudet. Och ljudet är bra=)
Men jag kanske har ett omvänt måndagsex wink

1 163 Inlägg
22 juni 2009
Sarge skrev:
Jag kör med FM-sändare, funkar skitbra. Det är bra kvalitet på ljudet och allt. Har en Belkinsändare, kostade strax över femhundringen. Jag rekommenderar FM-sändare som ett billigt och bra sätt att få in mp3-spelaren i stereon.

Jag tycker att det blir bättre om man kör på låga frekvenser, själv ligger jag på 88.30 eller 88.60 och har inga störningar. Har provat högre frekvenser, men det funkade inte lika bra.

Ett annat tips är att aldrig ha mer än ca 75% volym på mp3-spelare motsv och att stänga av EQ:n (eller ställa den neutralt om den inte går att stänga av).

Helt r'ätt också köpt en belkin ida , å kör på 88.3 , å typ 75-80 % vollle på iphonen .. sedan få man hu cleant ljud som helst , låter något lägre än på skiva men det kommer ikapp smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

2 337 Inlägg
23 juni 2009
Eftersom tråden ändå dragits upp kan jag väl bidra med lite fler erfarenheter. Det är fördelaktigt att montera FM-sändaren nära bilens antenn och sedan dra en förlängningskabel (med 3.5 mm stereoplugg) genom bilen och låta den mynna ut där fram för inkoppling av mp3-spelare motsv. Detta har, iaf för mig, gett bättre resultat.

1 163 Inlägg
23 juni 2009
Sarge skrev:
Eftersom tråden ändå dragits upp kan jag väl bidra med lite fler erfarenheter. Det är fördelaktigt att montera FM-sändaren nära bilens antenn och sedan dra en förlängningskabel (med 3.5 mm stereoplugg) genom bilen och låta den mynna ut där fram för inkoppling av mp3-spelare motsv. Detta har, iaf för mig, gett bättre resultat.

i Mitt fall alltså typ vid exempelvis hatthyllan? MVH

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

2 337 Inlägg
25 juni 2009
Hoaken skrev:
Sarge skrev:

i Mitt fall alltså typ vid exempelvis hatthyllan? MVH

Yes. Min sitter i övre hörnet i bakrutan, den syns knappt men ger bra signal.

bihfocus
27 augusti 2009
Farsan köpte en idag och den funkar fint förutom att det sprakar lite det som är störande. Hur får man bättre signal. Har ni nå bild på hur ni gjort för att få bättre ljud kvalitet.

Hörde att man kan öppna den och löda dit en antenn

Sök