3762
Sök

Laga intercooler på volvo v70 t5 -98

58 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#1
Någon som har några tips och tricks att laga intercooler ? om den inte går att svetsa vill säga. har ännu inte sett hur stort hålet är men laddtrycket skiljer sig drygt 0.2 - 0.3 bar så hålet är nog inte jätte litet eller jättestort. men om ni har några egna erfarenheter så mottages det med nöje

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 juli 2008
#2
skulle inte tro att din intercooler är körd... har din intercooler gått sönder så är de för du kört på något å de borde du märkt tongue

Möjligtvis har någon tryckslang spruckit eller så är din magnetventil / Lmm på väg å ge sig...


58 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#3
hmm trycktesta den idag å tydligen så läcker det förhoppningsvis så är det som du säger med det ser jag juh först när jag plockar isär men jag bypassa intercoolern på mitt egna lilla vis å då låg trycket rätt helt plötsligt. dessvärre gick det juh inte att köra en längre tid med tanke på tempökningen tongue

har inte sett intercoolern på denna modellen men har nån nån aning om vad det rör sig om för tjocklek på plåtarna är det möjligt att svetsa ?

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 juli 2008
#4
Rowe skrev:
hmm trycktesta den idag å tydligen så läcker det förhoppningsvis så är det som du säger med det ser jag juh först när jag plockar isär men jag bypassa intercoolern på mitt egna lilla vis å då låg trycket rätt helt plötsligt. dessvärre gick det juh inte att köra en längre tid med tanke på tempökningen tongue

har inte sett intercoolern på denna modellen men har nån nån aning om vad det rör sig om för tjocklek på plåtarna är det möjligt att svetsa ?

Hehe jo men är man bara försiktig så går allt wink

De är extremt sällan en sån intercooler spricker i gavlarna eller dyl om man inte kört på något...
Att dom gått sönder i aluminiumen har jag inte råkat  ut för..å de blir nog bara ett större hål om man sätter svetsen i den :p men de  behöver vara ett rätt stort hål om den ska tappa så mycke ladd...

Har för mig att de sitter en tryckgivare på de vänstra utloppet på intercoolern..kolla så givaren sitter kvar å packningen är hel (den kan inte läcka så mycke där ändå men..)


58 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#5
OK menar du slangen som går till insuget ?
jag har så dålig koll på detta dessvärre.
men det lät som om de kom från nederdelen av icn
om inloppet kommer in på höger sida så lät det mer på vänster sida
eller det kanske är 2 inlopp ?

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 juli 2008
#6
Rowe skrev:
OK menar du slangen som går till insuget ?
jag har så dålig koll på detta dessvärre.
men det lät som om de kom från nederdelen av icn
om inloppet kommer in på höger sida så lät det mer på vänster sida
eller det kanske är 2 inlopp ?

Ja slangen som är mellan insug å ic...
Nått som är lite vanligare är nu när du säger de att är att de blir olja liggandes i den nedre slangen å detta sliter på slangen... men har du kopplat förbi icn så borde de ju läkt i alla fall ? kolla den slangen annars...


4 682 Inlägg
12 juli 2008
#7
brukar gå att laga me löddtenn.

Truck förare
273 Inlägg
12 juli 2008
#8
kan ju va så att den har vittrat bort me för de hade min gjort på min s70 t5-99 så det fanns typ inget kvar av den..


58 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#9
är de krångligt å rycka icn ?

Truck förare
273 Inlägg
12 juli 2008
#10
du måste ju ner me kylet för icn sitter skruvad i kylet så det e lite pill du kanske behöver lossa på frontkorgen oxå lite..


4 824 Inlägg
12 juli 2008
#11
Till och börja med så är IC i plast föruton själva cellpaketet och det sitter ingen tryckgivare på den heller för den delen.

Nej det är inte så krångligt, bara att töma kylet på kylarvätska sen ta bort elfläckten sen lossar du 4st skruvar som håller ihop ac kylet med kylet sen lossar du 2st skruvar som håller kylet (sitter underifrån) sen lyfter du bort kylet och IC:n.

Jag har en IC legandes om du kan få välldigt billigt bara du kommer och hämtar den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

58 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#12
Christian S skrev:
Till och börja med så är IC i plast föruton själva cellpaketet och det sitter ingen tryckgivare på den heller för den delen.

Nej det är inte så krångligt, bara att töma kylet på kylarvätska sen ta bort elfläckten sen lossar du 4st skruvar som håller ihop ac kylet med kylet sen lossar du 2st skruvar som håller kylet (sitter underifrån) sen lyfter du bort kylet och IC:n.

Jag har en IC legandes om du kan få välldigt billigt bara du kommer och hämtar den.

så man behöver inte skruva loss kylarn från själva bilen eller ?

är givet intreserad av ny ic big_smile

4 824 Inlägg
12 juli 2008
#13
Jo du måste ta bort kylet för att få bort IC:n, först sitter AC kylet sen IC:n och sist kylet.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

58 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#14
hmm nu har ja haft nere icn å kylar paketet å visst hittade ja ett hål i plasten men det ser u att vara ett fabrikerat hål i botten på icn typ nåt kondens avtappning eller så men testade i alla fal att plugga igen de hålet dock gick aldrig trycket upp som jag hade hoppats på. så nu återstår det bara en sak å de e turbon.
Någon som har felsökt turbon .? ja provade i alla fall att trycka systemet å det pös ¨ganska rejält. men frågan är om jag gjorde rätt eftersom ja aldrig trycksatte vaccum slangen till dumpen. någon som har gjort såna tester nån gång å vet hur man skall gå tillväga lite mer korrekt `?

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 juli 2008
#15
Förresten kolla runt tomgångsmotorn om de är någon trasig slang där...brukar kunna ge sig där



Sök