3761
Sök

Hur långt över hastihetsbegränsningen kan man ligga innan kameran tar kort?

982 Inlägg
13 juli 2008
olika från kommun till kommun kke smile..fick 2600 i böter o de var förra året smile

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
13 juli 2008
Smajly skrev:
Coffe_ skrev:
Ska ut och köra på en väg med fartkameror om en stund. Är inte riktigt säker på om de e 70 eller 90väg men gissar på att de e lite blandat.

Så min fråga är: Tar den kort om man ligger 1km/h över gränsen eller tar den inte förräns man ligger mer över?
Jag har givetvis tänkt att försöka hålla mig inom hastighetsgränsen men man kan ju tappa koncentrationen nån gång och råka lite ligga över.

Vore tacksam för snabba svar då jag ska åka strax smile

Hmm, första gången du kör på en väg med kamera ?? vilken planet kommer du från??

WTF! Jag har aldrig ens sett en såndär kamera och jag är från planeten jorden.
Det finns folk som bor på landsbygden och typ aldrig närmar sig större städer än skövde big_smile (typ jag)
Föresten, jag har aldrig ens kört på motorväg, är jag jättekonstig nu?!?

524 Inlägg
13 juli 2008
Jag tror att de går att åka dit för bara ett par kilometer för fort. Först har du ju kanske en glädjemätare i bilen som visar 5-10 km/h för mycket, sen drar ju kameran bort ett par kilometer också, å har du då någon över så kanske den tar ett kort eftersom allt går på automatik...

3 059 Inlägg
13 juli 2008
TCG skrev:
HereComesTrouble skrev:
TheMan89 skrev:
Rånarluva o tejpad skylt sen är de fri fart som gäller wink

Eller så drar man bara ner solskyddet så ansiktet inte syns , .... Man behöver ju inte krångla till det wink

Du kan inte sitta normalt om solskyddet ska dölja dig. Kameran tar snett från höger.

Ja och i en låg vinkel så man döljs inte av solskyddet om man inte är riktigt lång. Dom (kamerorna) sitter ju inte så värst långt upp på stolpen så.. och det ligger nog i beräkningarna när dessa sätts upp att dom ska kunna ta en bild även med solskydd nere.. Visst, det varierar från bil till bil men ett genomsnitt finns säkert med i beräkningarna.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 juli 2008
den börjar fota efter 6 kmh förfort om kameran är aktiverad sen fastnar man på bild 15-10 meter ifrån den

3 059 Inlägg
13 juli 2008
Möjligt.. hastigheten mäter den vad jag hört, från ca 60-70 meters avstånd.. ?

1 741 Inlägg
13 juli 2008
Off topic nu men...
Fäller jag ner solskyddet (rakt ner) så ser jag inte många meter framför mig. Så jag tror faktiskt den metoden skulle funka på vissa bilar.  Ser jag knappt basen på stolpen kan ju inte den se mitt ansikte heller. (Tycker jag.. Men kan ju ha fel.)

Back till topic... 5km/h är "tillåtet" över det tar den kort... Som den ovanstående skrev

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

MR Andersson
1 229 Inlägg
14 juli 2008
Här på ön har vi bara en kamerajävel så kamerorna är inget hot ännu smile Men det lär väl bli fler med tiden tyvär då snutarna har svårt o va överallt smile

Beemern går aldrig saktare än 120 på 90 väg wink

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
14 juli 2008
tecman skrev:
Off topic nu men...
Fäller jag ner solskyddet (rakt ner) så ser jag inte många meter framför mig. Så jag tror faktiskt den metoden skulle funka på vissa bilar.  Ser jag knappt basen på stolpen kan ju inte den se mitt ansikte heller. (Tycker jag.. Men kan ju ha fel.)

Back till topic... 5km/h är "tillåtet" över det tar den kort... Som den ovanstående skrev

Den tar kort från sidan, därför du kommer med på bild.

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
14 juli 2008
här har ni bild så slipper ni spekulera i hur vart den tar bild

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59440/390471_p89fut.jpg

Som ni ser är det bara att fälla ner skyddet så är man safe.
Senast redigerat av -Kotten- (14 juli 2008)

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!

22 Inlägg
14 juli 2008
Maximaracingoils skrev:
tittade på fifth gear (elr hur det stavas på discovery förut tongue och när dom körde 290km/h förbi en fatkamera så regerade den inte men allt under 290 tog den direkt smile

fifth gear kopierar top gear som vanligt..wink

Cause´.. That Boy Ronaldo, Makes England Look Shite!

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
14 juli 2008
staahl skrev:
Maximaracingoils skrev:
tittade på fifth gear (elr hur det stavas på discovery förut tongue och när dom körde 290km/h förbi en fatkamera så regerade den inte men allt under 290 tog den direkt smile

fifth gear kopierar top gear som vanligt..wink

Touché ;D

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!

963 Inlägg
14 juli 2008
-Kotten- skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/59440/390471_p89fut.jpg

Möjligt att de är ställda annorlunda i Norge då, kollegan hade solskyddet nere. Ärendet gick till svenska polisen som frågade varför han hade solskyddet nere mitt i natten.

Sleeper
3 084 Inlägg
14 juli 2008
TCG skrev:
-Kotten- skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/59440/390471_p89fut.jpg

Möjligt att de är ställda annorlunda i Norge då, kollegan hade solskyddet nere. Ärendet gick till svenska polisen som frågade varför han hade solskyddet nere mitt i natten.

vad svarade han? Att han var rädd att bli bländad av kamerablixtar tongue?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
14 juli 2008
Kompis åkte dit i 97 på 90-väg...

Brukar alltid ligga typ 10 över och har aldrig åkt dit men man kan ju haft tur med avstängda kameror etc också. Drog förbi en i 130 på 90-väg nyligen, missade den helt men ja, kanske får en överraskning på posten snart då. smile

En fråga till, tar den alltid kort med blixt eller är det bara blixt när den behövs dvs när det är mörkt? Hört olika varianter...

/ichi

22 Inlägg
14 juli 2008
ichibon skrev:

Brukar alltid ligga typ 10 över och har aldrig åkt dit men man kan ju haft tur med avstängda kameror etc också. Drog förbi en i 130 på 90-väg nyligen, missade den helt men ja, kanske får en överraskning på posten snart då. smile

En fråga till, tar den alltid kort med blixt eller är det bara blixt när den behövs dvs när det är mörkt? Hört olika varianter...

alltid blixt tror jag..men som sagt tror, har inte vetenskapligt testat detta så..tongue

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
14 juli 2008
staahl skrev:
ichibon skrev:

alltid blixt tror jag..men som sagt tror, har inte vetenskapligt testat detta så..tongue

Mitt Kort togs vid 10-11 tiden mitt i sommaren och ja det blixtrar så man märker det även när solen skiner som mest

22 Inlägg
14 juli 2008
-Kotten- skrev:
staahl skrev:
ichibon skrev:

Mitt Kort togs vid 10-11 tiden mitt i sommaren och ja det blixtrar så man märker det även när solen skiner som mest

han är grym kotten wink

963 Inlägg
14 juli 2008
ichibon skrev:

VV har en FAQ om kamerorna, där är bl.a. svaret på din fråga:
Blir inte bilisten bländad av blixten? Mörkerseendet påverkas ju ganska snabbt av exempelvis en blixt.
Svar: Blixten har inte så hög ljuseffekt att föraren bländas.

Hur fungerar det om det är ljust, blixtrar det i alla fall eller tas bara en bild?
Svar: Det blixtrar alltid i samband med fotograferingen.

Kommer de nya trafiksäkerhetskamerorna att fotografera fordonet bakifrån?

Svar: Nej, de nya trafiksäkerhetskamerorna kommer bara att fotografera fordonet framifrån, inte bakifrån.

Är det sant att kamerorna kan räkna ut hastigheten mellan två kameror? Så, om jag överstiger hastigheten mellan två kameror, kommer det då att blixtra när jag kommer fram till den andra kameran?

Svar: Hastigheten mellan två kameror räknas inte ut. Kör du för fort förbi en kamera så fotograferas du.

Resten hittas här:
http://www.vv.se/templates/page3____124 … 3%A4llning

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
14 juli 2008
staahl skrev:
-Kotten- skrev:
staahl skrev:

han är grym kotten wink

nja tanten tyckte inte det va grymt då jag vart fotat 2dagar efter att fått tillbaka kortet efter 3måns utlåning, så hon va lagom glad över 6000kr i böter på 3mån ;D

Sök