2140
Sök

Vad tycker ni om "Sinus Live SL-A3000" ???

BilstereoNörd
576 Inlägg
13 juli 2008
mrBira skrev:
MrCalle skrev:
Det finns några tusen Sinus steg ute i Sverige idag så det är inte helt omöjligt att alla har sett/testat uplevt etc. ett Sinus steg idag.

Bänkresultat på Sinus Live 3000:
1350 watt
, effekten som uppges är max, och uppmätt med ett batteri.
Med andra ord en bra bit under dom "2200 watt RMS" som vissa yrar om.

Audi-powah: Jag kan med säkerhet "driva" 8 st 15"-are med biltemas billigaste steg.

1350w max lol ja den som mätt upp den effekten saknar både ström och kunskap..

Finns allt för många som gör egna mätningar men saknar totalt kunskap o utrustning som krävs för att kunna göra det rikigt..
Tråkigt nog verkar folk lita på dessa klåpmätningar..

För att göra det seriöst så behövs:
1* Stabil spänning alltså kunna hålla tex 12volt oavsett effekten.
2* Använda en konstant last som inte ändrar impedans med frekvens eller värme..
3* Mätinstrument med true rms mätning för ett korrekt AC värde eller likrikta för DC mätning.
    (alternativ ett ocilliscop men då förstå att det är peakspänningen som visas i topparna)
4* Någon typ av mätutrustning som kan visa THD (eller kontrollera DC klipp med ocilliscop)..
5* Kunskaper i ohms lag och veta skillnad på AC och DC när effekten räknas ut..

Alla andra sk bänkningar är ointressanta och ska absolut inte jämföras med något annat!
De siffror som figurerar kring detta steg visar ju tydligt att det inte går att lita på dessa sk bänkningar,
allt från 1350wmax till 2200wrms det är ju katastrof..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Mr Kock =)
199 Inlägg
13 juli 2008
Ja om jag nu spelar 149 db med musik, med ett steg som lämnar 1350 W så är jag jätteglad, snacka om att spela högt med begränsad effekt..  smile

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se

BilstereoNörd
576 Inlägg
13 juli 2008
Morre_W skrev:
Ja om jag nu spelar 149 db med musik, med ett steg som lämnar 1350 W så är jag jätteglad, snacka om att spela högt med begränsad effekt..  smile

Det var 1350wmax, så att du spelar riktigt jävla högt med endast 675wrms! cool
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Avstängd
159 Inlägg
13 juli 2008
Audi-powah skrev:
de lämnar 2200 riktiga wrms så det duger väl för att vara så billigt men inte så bra kontroll och väljud/rent ljud till basarna men det är bra med pulver i de men skulle satsa på lite bättre märke om man nu vill ha 3000+wrms typ 2 stycken mutant 1500.1 om man vill ha billigt ljud eller kickers/impact/orion med mera om man vill ha lite dyrare steg

du får en grymt fin signal med detta Sinus steg då det är digitalt

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
13 juli 2008
Det är dom flesta monoblock idag så det är inget speciellt........

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

73 Inlägg
13 juli 2008
BAE skrev:
Morre_W skrev:

// Tommy

ja med 675wrms skulle de spelat jävligt bra om det var så men såkallade 3000wrms kan du drömma om för isåfall spelar de JÄVLIGT DÅLIGT smile
Senast redigerat av bmwkvinna (13 juli 2008)

6 851 Inlägg
14 juli 2008
bmwkvinna skrev:
BAE skrev:
Morre_W skrev:

// Tommy

ja med 675wrms skulle de spelat jävligt bra om det var så men såkallade 3000wrms kan du drömma om för isåfall spelar de JÄVLIGT DÅLIGT smile

Tycker inte det är så *****dåligt till musik..vad spelar du?

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
14 juli 2008
Silverbilar skrev:
Audi-powah skrev:
de lämnar 2200 riktiga wrms så det duger väl för att vara så billigt men inte så bra kontroll och väljud/rent ljud till basarna men det är bra med pulver i de men skulle satsa på lite bättre märke om man nu vill ha 3000+wrms typ 2 stycken mutant 1500.1 om man vill ha billigt ljud eller kickers/impact/orion med mera om man vill ha lite dyrare steg

du får en grymt fin signal med detta Sinus steg då det är digitalt

Så du menar att alla digitala steg spelar bra ???...eller ska jag säga så här, bara för att de e digitalt så kan det bara spelar bra...nu e jag inte med riktigt, eller e jag .......hhhmmmm
Senast redigerat av busfabror (14 juli 2008)

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

Team Autohifi!
865 Inlägg
14 juli 2008
bmwkvinna skrev:
BAE skrev:
Morre_W skrev:

// Tommy

Du förstår att de är ironiska?
Vad de menar är att det är högst osanorlikt att deras så kallade garage mätningar stämmer, för om de skulle göra det så är det så att det bör det nog vara någon form av Världsrekord att spela 149db musik i en vanlig bil med då "675watt".

73 Inlägg
14 juli 2008
TT-Avant skrev:
bmwkvinna skrev:
BAE skrev:

// Tommy

om det är såkallade 3000wrms så är de mycket dåligt, musik men de e ett burp steg isåfall för de e ikke rent för dem så kallade 5 örena smile

73 Inlägg
14 juli 2008
MrCalle skrev:
bmwkvinna skrev:
BAE skrev:

// Tommy

Vad de menar är att det är högst osanorlikt att deras så kallade garage mätningar stämmer, för om de skulle göra det så är det så att det bör det nog vara någon form av Världsrekord att spela 149db musik i en vanlig bil med då "675watt".

jo de e sant men alla kan ju komma överens om att där inte är några 3000wrms i dem smile

297 Inlägg
14 juli 2008
bmwkvinna skrev:
MrCalle skrev:
bmwkvinna skrev:

jo de e sant men alla kan ju komma överens om att där inte är några 3000wrms i dem smile

haha , du behöver ta o spänna av lite , du får mer än gärna komma med 650w eller tom 1500w o slå det svenska rekordet ?

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

Team Autohifi!
865 Inlägg
14 juli 2008
bmwkvinna skrev:
MrCalle skrev:
bmwkvinna skrev:

Om du läser mitt första inlägg om CEA-2006 och om du förstår innerbörden med detta så borde du förstå att INGA slutsteg oavsett märke som är specade enligt CEA-2006 lämnar den effekten  i verkligheten i en bil.
Så om det är steg "A" eller "B" är ingen skilnad.
Att säga att detta har jag mätt i min garage mätning till X watt så det stämmer inte att det ska vara specat till det som de gör är helt fel.
Fabrikanter specar enligt detta sett (CEA.2006) för att du ska kunna gemföra olika steg.
Sen att ett dyrare slutsteg kan vara mycket bättre är det ingen som ordar om utan vad det hela handlar om är den att ska du ange en garag mätnings effekt så måste du ha andra referenser med som då är gjorda på samma sett.
Vad har du annars för riktlinjer?

73 Inlägg
14 juli 2008
omegaman1 skrev:
bmwkvinna skrev:
MrCalle skrev:

haha , du behöver ta o spänna av lite , du får mer än gärna komma med 650w eller tom 1500w o slå det svenska rekordet ?

exakt Stefan 650w eller tom 1500w är inte 3000 iallafall smile var det ett steg då? smile

6 851 Inlägg
14 juli 2008
bmwkvinna skrev:
TT-Avant skrev:
bmwkvinna skrev:

om det är såkallade 3000wrms så är de mycket dåligt, musik men de e ett burp steg isåfall för de e ikke rent för dem så kallade 5 örena smile

Igen...vad spelar du?

73 Inlägg
14 juli 2008
MrCalle skrev:
bmwkvinna skrev:
MrCalle skrev:

Om du läser mitt första inlägg om CEA-2006 och om du förstår innerbörden med detta så borde du förstå att INGA slutsteg oavsett märke som är specade enligt CEA-2006 lämnar den effekten  i verkligheten i en bil.
Så om det är steg "A" eller "B" är ingen skilnad.
Att säga att detta har jag mätt i min garage mätning till X watt så det stämmer inte att det ska vara specat till det som de gör är helt fel.
Fabrikanter specar enligt detta sett (CEA.2006) för att du ska kunna gemföra olika steg.
Sen att ett dyrare slutsteg kan vara mycket bättre är det ingen som ordar om utan vad det hela handlar om är den att ska du ange en garag mätnings effekt så måste du ha andra referenser med som då är gjorda på samma sett.
Vad har du annars för riktlinjer?

nä för du har oftast ej ström

73 Inlägg
14 juli 2008
TT-Avant skrev:
bmwkvinna skrev:
TT-Avant skrev:

Igen...vad spelar du?

just nu Lazee - Rock Away ;D

297 Inlägg
14 juli 2008
bmwkvinna skrev:
omegaman1 skrev:
bmwkvinna skrev:

exakt Stefan 650w eller tom 1500w är inte 3000 iallafall smile var det ett steg då? smile

öö ... precis hmm
fråga två : ja , ett steg .
Senast redigerat av omegaman1 (14 juli 2008)

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

Team Autohifi!
865 Inlägg
14 juli 2008
bmwkvinna skrev:

Då åter till det du skriver...
Tror du att om du tar ett slutsteg som lämnar 3kw i 2ohm ( kostantsmotstånd) med 14,4volt( fast spänning) lämnar denna siffra i en Garag mätning där de oftast gör denna i sin bil med en bas som har en talspole där impedancen varierar, batteri med oregelbunden spänning osv... Nej.
Svårare än så är det inte.
Men detta gäller inte endast detta slutsteg utan alla slutsteg på marknaden som då har en effekt angivelse enligt CEA-2006.
Så för att inte orda mera så är den angivelsen enligt CEA-2006.... inget annat!
Och det är precis som alla andra slutsteg (95% av dem i vart fall ) som idag säljs i Sverige.
Sen är det up till användaren att se till att du har tillräkligt med ström, jord. för att kunna få ut allt från slutsteget.

73 Inlägg
14 juli 2008
MrCalle skrev:
bmwkvinna skrev:

Då åter till det du skriver...
Tror du att om du tar ett slutsteg som lämnar 3kw i 2ohm ( kostantsmotstånd) med 14,4volt( fast spänning) lämnar denna siffra i en Garag mätning där de oftast gör denna i sin bil med en bas som har en talspole där impedancen varierar, batteri med oregelbunden spänning osv... Nej.
Svårare än så är det inte.
Men detta gäller inte endast detta slutsteg utan alla slutsteg på marknaden som då har en effekt angivelse enligt CEA-2006.
Så för att inte orda mera så är den angivelsen enligt CEA-2006.... inget annat!
Och det är precis som alla andra slutsteg (95% av dem i vart fall ) som idag säljs i Sverige.
Sen är det up till användaren att se till att du har tillräkligt med ström, jord. för att kunna få ut allt från slutsteget.

gör det enkelt för överflöddig info går bara igenom, säg då vad där är i steget? smile

Sök