2321
Sök

Hur går SBP till väga med bromstest på en 4x4?

1 688 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#1
Hur går SBP till väga med bromstest på en fyrhjulsdriven bil?
Vet att dom gör det vid kör-provet, frågan är vad dom kollar.
Olika besiktningsmän borde ju tycka olika då det alla tycker individuellt, så vad går dom på?

// Losgard

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

5 089 Inlägg
13 juli 2008
#2
ja dom får ju köra på en vanlig väg och bromsar. och tycker dom att den drar åt något håll eller så när dom bromsar så kan dom säga att den ligger emot eller nått sånt. är ju som sagt upp till varje besiktningsman om det är ok eller inte.

\Lindgren

1 688 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#3
FLindgren skrev:
ja dom får ju köra på en vanlig väg och bromsar. och tycker dom att den drar åt något håll eller så när dom bromsar så kan dom säga att den ligger emot eller nått sånt. är ju som sagt upp till varje besiktningsman om det är ok eller inte.

Om en broms ligger emot tittar dom när bilen är upphissad på liften och snurrar på hjulen.

Uppskattar om någon som kör 4x4 kan svara med säkra kort! smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Maskinförare
72 Inlägg
13 juli 2008
#4
De rullar upp axel för axel på bromsprovarrullarna och gör som med en 2wd bil.
Då får de exakta värden.

Jag kan inte få sparken, slavar måste säljas...
Vorsprung durch tecknik-Försprång genom teknik

1 688 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#5
allwheelspinn skrev:
De rullar upp axel för axel på bromsprovarrullarna och gör som med en 2wd bil.
Då får de exakta värden.

Det är ju precis det jag har fått höra att man absolut inte får gör, gjorde dom så på din bil utan att det blev problem med din drivning?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Abiit, excessit, evasit, erupit
145 Inlägg
13 juli 2008
#6
hell noo   min celica den körde han en liten sväng med... bromsa några gånger å så att han tyckte det var bar.. på besiktnings pappret stog det "bomstest- alternativt boromstest har genomförts" visst rullade han på hjulen när bilen var upphissad å så men broms testet då körde han en sväng med bilen..

Abiit, excessit, evasit, erupit - Han har farit, försvunnit, undkommit, störtat iväg.

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
13 juli 2008
#7
s4orna har ju elektronisk diffad mellan axel om jag minns rätt dock har ju inte alla det så det är bil till bil


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
13 juli 2008
#9
Losgard skrev:
allwheelspinn skrev:
De rullar upp axel för axel på bromsprovarrullarna och gör som med en 2wd bil.
Då får de exakta värden.

Det är ju precis det jag har fått höra att man absolut inte får gör, gjorde dom så på din bil utan att det blev problem med din drivning?

har dom ingen 4-hjuls provare så kan dom hissa upp den axel som inte prövas, så kan dom även få exakta värden för varje axel.

annars sker provet på väg.
Senast redigerat av The_Mechanic (13 juli 2008)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 688 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#10
The_Mechanic skrev:
Losgard skrev:
allwheelspinn skrev:
De rullar upp axel för axel på bromsprovarrullarna och gör som med en 2wd bil.
Då får de exakta värden.

Det är ju precis det jag har fått höra att man absolut inte får gör, gjorde dom så på din bil utan att det blev problem med din drivning?

har dom ingen 4-hjuls provare så kan dom hissa upp den axel som inte prövas, så kan dom även få exakta värden för varje axel.

annars sker provet på väg.

Hissa upp bilen lät lite farligt, bilen åker ju fram och tillbaka när bromsarna nyper i bromsprovarn.
Dessutom har jag aldrig sett någon anläggning som har 4 bromsrullar, det kan ju inte fungera då alla bilar har olika axelavstånd?


Hertigen skrev:
s4orna har ju elektronisk diffad mellan axel om jag minns rätt dock har ju inte alla det så det är bil till bil

Gamla S4 har väl torsen-diffar? Förutom bakaxeln som går att låsa via elektronik.
Senast redigerat av Losgard (13 juli 2008)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Örebroare i exil
970 Inlägg
13 juli 2008
#11
När jag besiktade jeepen körde han bara runt huset och parkerade, så man kan väl kanske diskutera hur seriöst det testet utfördes smile Annars ska dom ju som sagt testa bromsen under provkörning. Finns väl lika många metoder att utföra testet på som det finns besiktningsmän

Hej FRA!

761 Inlägg
13 juli 2008
#12
Helt olika från modell till modell beroende på hur driften är konstruerad. Så finns inget specifikt svar på frågan.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
13 juli 2008
#13
Markus_MR2 skrev:
Helt olika från modell till modell beroende på hur driften är konstruerad. Så finns inget specifikt svar på frågan.

Efter femtielva gissningar så kom äntligen ett korrekt svar!  Vissa bilmodeller tål dom inte, men de vet dom på bilprovningen...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Avstängd
58 Inlägg
13 juli 2008
#14
Min gamla jeep cherokee 1980 körde dem i bromstestaren.

Golfare
164 Inlägg
13 juli 2008
#15
Markus_MR2 skrev:
Helt olika från modell till modell beroende på hur driften är konstruerad. Så finns inget specifikt svar på frågan.

Exakt! beroende på bil och årsmodell så kan bromstestet alltså ske annorlunda.

133 Inlägg
13 juli 2008
#16
är de konstant fyrhjuls drift går de inte bromstesta, men om man kan koppla ur de så kan man testa både fram och bak. sen finns de bilar man kan testa fram som tex v70 awd, fram till 02 lr 03, för på dom kopplas bakaxlen bort när man bromsar. vet inte hur de är med haldexen som kom 02 lr 03. är säkert olika på alla sysytem, men kolla instuktions boken kan stå hur den funkar där.


1 661 Inlägg
13 juli 2008
#17
Japp, Konstant AWD som inte går att koppla ur ska inte köras på rullar. I mitt protokoll står det att bromstest utfördes på väg.
Senast redigerat av Hardjim (13 juli 2008)

1 688 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#18
Hm okej, så en Audi S2 lär då provköras på väg då den har torsen-diffar. tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
13 juli 2008
#19
Losgard skrev:
Hm okej, så en Audi S2 lär då provköras på väg då den har torsen-diffar. tongue

Nä, de behövs inte, torsen klarar rullarna utan problem, då dom går ganska sakta...
Sa till att audin var en quattro när ja besiktade och fick till svar att de går bra ändå med dom, och min fyrhjulsdrift funkar perfekt efter en tur i rullarna...
Har även läst om detta på nordicaudi, å där har det skrivits samma sak, torsen klarar rullarna...

Har dock sett att en del volvos me visko awd fått alternativ bromskontroll eller va de nu heter...
Senast redigerat av TobbeE_87 (13 juli 2008)

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

194 Inlägg
13 juli 2008
#20
Min s4 körde dom i bromstestaren, dom slår upp  det i datorn så står det hur den ska bromsas, och hur man går tillväga. Uppgifter dom fått av tillverkaren.


Sök