Kul att ni gillar kärran och det jag gör
unpatterned - Dessa 1,6or ska stå pall för en hel del effekt!
Just RS turbo modellen fick exklusiva kolvar
som sänkte kompet från 9,5:1 till 8,3:1, och därmed tillåter mkt laddtryck.
Ser man till att dessa motorer får soppa så är 1,5 bar inga problem med standard
Turbon.. Sen mixtras det mycket med Ford Zetec motorer ( tidigare Focus, Mondeo
och Nyare Escorter ) då tar man block osv fast orginal topp med komponenter, och
får därmed ut mer effekt, svårt att säga exakt men runt 220 - 250 hk.
Sen finns det ju dom ( framför allt i england ) som har bromsat 300 ++ fortf med 1,6.
JapMax - Jag har faktiskt funderat på att försöka räkna ut vad jag har lagt ut än sålänge men jag har
inte vågat gjort det än
RST_Tobbe Okej, det var bättre det än att nån dålig ägare får den här i det långa landet
Så... har haft lite problem sista tiden nu :S.
Började med att ett oroande tick kom från toppen efter ca 50 mil, och igårkväll startade inte bilen efter lite körning..
Ticket antar jag har med kambytet och dess komponenter att göra med, printar vad en kille skrev på FMCS ( FordForumet )
- Ang Piper och Kent kammarna. CVH motorn "äter" kammar om de inte körs in rätt. Detta är en topp som går mycket hårt. Det rekomenderas att byta kamremmen efter ca 6000 mil om man vill vara på den säkra sidan. I England har både Piper och Kent fått riktigt dålig kritik för att de inte lyckas ta fram kammar som håller till denna motor. Newmans kammarna har legat i topp på önskelistan för de som vill köpa något som håller men de har bara solida lyftare + att de kammarna nu också inte längre hålle måttet. Rs turbo ägarna i England har nu börjat gå över till originalkammen igen för den är det billigaste alternativet.
Min egen erfarenhet: Köpte ett helt nytt kit, Kent CVH34.
Efter ca 70 mil började det ticka från min topp, från och till. Det kunde ticka något vid start av motor sedan försvann det. Sen kunde det komma igen fastän jag inte körde alls aggresivt. Undrade givetvis vad detta var och beslöt mig för att demontera ventilkåpa. När detta var gjort plockade jag up lyftarna. Alla var mycket fina utom en, den hade skurit rejält. Plockade bort den nya Kent kammen och nocken var mer eller mindre rundad.... Antagligen det jag råkat ut för
Å idag startade jag felsökandet till varför den inte startar.. tog bort Tändstift, kollade om kamremen rappat nått kugg, undersökte soppa och tändning osv.. efter lite pill hoppade faktiskt bilen igång fast det gick inte varva över 1K rpm hur mkt man än gasade.
Tänkte slänga igen huven för dagen men innan provade jag att dra ut kontakten till Tryckomvandlaren som sitter på Bränslehuvudet ( det som sköter soppa tillförseln under övertryck ) och då startade den direkt som vanligt och gick att varva mer.. Passade på att mäta lite ström fram till kontakt och det fanns.
Så en ny tryckomvandlare kommer inhandlas fort fort i hopp om att den kommer gå mkt mkt bättre efter..
I Fredags var jag och polarn _Joccev ute en sväng och tog lite kort på våra kärror, här är några utav dom.