3650
Sök

Extraljusen lyser hela tiden

132 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#1
Har satt på 3st extraljus på en suzuki grand vitara.  Men nu  till felet dom lyser hela tiden, har kopplat relä och extraljus som de ska vara men dom lyser hela tiden även om jag slår på helljuset.
de sitter en sån där lite extraljusramp med små lysen och dom fungerar som dom ska.

Så någon som har något förslag på va de kan vara ?


tacksam för svar och hjälp

/ sumpen

Volkswagen Motorsport!

104 Inlägg
15 juli 2008
#2
Felkopplat? nej seriöst nu... du har inte kopplat extraljusen till fel pol på org. lamporna då? alltså typ satt den på kontakten för positionsljus ist för helljus? för om ja inte har helt fel så lyser väl pos. lampor hela tiden? smile


132 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#3
feffe85 skrev:
Felkopplat? nej seriöst nu... du har inte kopplat extraljusen till fel pol på org. lamporna då? alltså typ satt den på kontakten för positionsljus ist för helljus? för om ja inte har helt fel så lyser väl pos. lampor hela tiden? smile

nepp har tagit från där ljusrampen är kopplad på.
extraljusen lyser även fast inte bilen är på.

Volkswagen Motorsport!

276 Inlägg
15 juli 2008
#4
koppla dom till samma som dom små extraljusen verkar ju smartast


132 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#5
Mido__ skrev:
koppla dom till samma som dom små extraljusen verkar ju smartast

jag har gjort de. men de lyser hela tiden iaf

Volkswagen Motorsport!

276 Inlägg
15 juli 2008
#6
du kanske har kopplat åt fel håll prova o titta om du kopplat från rätt håll i reläet så att du inte har den tvärtom mot vad den ska va


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 juli 2008
#7
Men om du rycker ur 85 kabeln på relät ska det slockna. Slockar det har du kopplat fel, slocknar det inte är relät kass...
Växlande relän som saknar jord på 86 kan bli roliga fenomen med...


2 655 Inlägg
15 juli 2008
#8
Använder du dej av ett 30A relä?

Brukar vara ganska vanligt att spolen brinner ihop. Så spolen drar hela tiden.
Testa med ett nytt relä.

132 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#9
Mido__ skrev:
du kanske har kopplat åt fel håll prova o titta om du kopplat från rätt håll i reläet så att du inte har den tvärtom mot vad den ska va

har kollat och jag har kopplat som de ska vara.

Volkswagen Motorsport!

132 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#10
Streckkoden skrev:
Använder du dej av ett 30A relä?

Brukar vara ganska vanligt att spolen brinner ihop. Så spolen drar hela tiden.
Testa med ett nytt relä.

aa jag tror de är ett sånt,okej. men de värkar konstit för de funka innan. har bara tagit bort de från förra bilen och satt dit de på den nya.

Volkswagen Motorsport!

BTLulle
15 juli 2008
#11
Du kan ha minustyrd omkopplig av hel och halvljuset vilket innebär att den kabel som det ligger + på har ström hela tiden och man ändrar bara vilken tråd som ska vara jordad beroende på om hel eller halvljuset ska lysa.

MVH Peter

6 851 Inlägg
15 juli 2008
#12
Testa att byta relä..har du tvättat bilen nyligen? kan kommit in fukt och kortslutit dina relä. Detta har hänt mej antal gånger.


132 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#13
BTLulle skrev:
Du kan ha minustyrd omkopplig av hel och halvljuset vilket innebär att den kabel som det ligger + på har ström hela tiden och man ändrar bara vilken tråd som ska vara jordad beroende på om hel eller halvljuset ska lysa.

MVH Peter

okej. iofs så till ljusrampen som sitter går de 2 kablar till batteriet. en röd + andra jag och en svart om de är jorden då? och de är ström hela tiden på helljuset...

Volkswagen Motorsport!

BTLulle
15 juli 2008
#14
Styrkablarna från relät sätter man ju den ena på minus och den andra till kabeln som tänder helljuset, men ha rman en bil som har ständuig + på lampan så sätte rman den ena på plos och den andra på den kabel som år - på då helljuset är på. Men jag vet inte hur det är på din bil men bla Subaru har ständig + på lamporna och flyttar - till den tråden som ska lysa. De tär jakligt svårt att förklara och det tog en stund innan jag listat ut hur det var kopplat smilesmilesmile. men det var då Subaru började säljas i sverige, jag jobbad som mek på en verkstad där vi servade dom.

MVH Peter

132 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#15
BTLulle skrev:
Styrkablarna från relät sätter man ju den ena på minus och den andra till kabeln som tänder helljuset, men ha rman en bil som har ständuig + på lampan så sätte rman den ena på plos och den andra på den kabel som år - på då helljuset är på. Men jag vet inte hur det är på din bil men bla Subaru har ständig + på lamporna och flyttar - till den tråden som ska lysa. De tär jakligt svårt att förklara och det tog en stund innan jag listat ut hur det var kopplat smilesmilesmile. men det var då Subaru började säljas i sverige, jag jobbad som mek på en verkstad där vi servade dom.

MVH Peter

okej  tack.  jag får ta och  prova mej fram och kolla bättre.

Volkswagen Motorsport!

21 761 Inlägg
15 juli 2008
#16
Gör också som bumpe föreslår, dvs dra ur någon av reläts styrkablar och se om extraljusen slocknar. Med tanke på att styrplusen är kopplad från den lilla ljusrampen, som fungerar utan problem, så låter det ganska rimligt att felet ligger i relät tycker jag.

132 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#17
relät funka som de ska har testat de på en annan bil. och jag har kopplat rätt i relät. men jag har ström till helljuset jämt på orginal lampan. och kopplar jag in mitt relä på den så lyser extraljusen hela tiden.
så de ska va om de är nått med - och +.. för till ljusrampen går det 2st kablar till batteriet en svart - antar jag eftersom den inte sitter där ljusrampen har sin - och så är de en röd + då antar jag.

de verkar vara något speciellt på suzuki iaf för på min golf kopplade jag bara in den på helljuset och de funkar som det ska...

//Sumpis
Senast redigerat av sumpis (16 juli 2008)

Volkswagen Motorsport!

21 761 Inlägg
16 juli 2008
#18
Då är det bara att mäta vid ljusrampen vilken kabel som är den växlande och sedan koppla in reläspolen på den kabeln istället smile.

132 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
Då är det bara att mäta vid ljusrampen vilken kabel som är den växlande och sedan koppla in reläspolen på den kabeln istället smile.

okej får prova me de då ..

Volkswagen Motorsport!

132 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#20
nu har jag löst problemet. och de var att man jorden 85 skulle oxå ha ström så nu funkar de.
det är alltså ström på 30, 85 och 87 så de va de som gjorde att de inte funka så dog ström till 85 med.
så de är de man måste göra på suzuki tydligen..

//Sumpis

Volkswagen Motorsport!


Sök