3514
Sök

Tona framfönsterna på dörrarna ?

1 661 Inlägg
17 juli 2008
Tonar du med en helt genomskinlig film så kommer ljusgenomsläppet att bli för lite.
Så glöm alla toningstankar på framrutorna.

Och för dom som vill prova så åk förbi bilprovningen och låt dom kolla genomsläppet på rutorna.
Finns apparater för sånt.

865 Inlägg
17 juli 2008
Man ska inte lita på bilprovningen pga av att dom släpper igenom ljusaste solfilmen som polisen inte gillar så mitt råd lita aldrig på bilprovningen vad de gäller solfilm för många kommer igenom med solfilm

MitsuNörd
880 Inlägg
17 juli 2008
Måste fråga angående Golf 2a
Prata med en som sa att det var lagligt att ha fram sido ruterna tonade på den eftersom att det är delade rutor.

Stämmer det ?

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

1 661 Inlägg
17 juli 2008
Nope

646 Inlägg
17 juli 2008
evilaudio skrev:
Elda skrev:
http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

Många som har fel här ja.. Men i praktiken är det olagligt för du måste kunna bevisa att du har tuillräckligt ljusinsläpp för polisen.. Dock är det lagligt.

på nästan ALLA besiktningstationer i sthlms området så tillåter dom INGEN som helst film på framrutorna hur lite toning du än har....

Samma som här, dock e det bara å slita väck å tona om ju cool

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
17 juli 2008
L_M3lin skrev:
de sägs att de nyare Mercedes har nån orginal toning (den ljus blåa) att om man hade de på en vanlig bil så är de olagligt förstår inte hur de funkar för i fram ska de vara rent och inte finnas nån färg men de kan ha den blåa :S

Finns många tillverkare som har "väldigt" mörka rutor orginal. Finns ju t.o.m mörkare orginalrutor att köpa från utlandet.

174 Inlägg
17 juli 2008
vet en kille som klarade sig med mörkt tonade rutor en  fin sommar dag, hade rutorna nere och ingen brydde sig typ..

16 197 Inlägg
17 juli 2008
ErikJohansson skrev:
vet en kille som klarade sig med mörkt tonade rutor en  fin sommar dag, hade rutorna nere och ingen brydde sig typ..

finns många som klarat sig, men de känns inte så relevant för de e lika olagligt för de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

29 Inlägg
18 juli 2008
Har hört av folk att dom kommit igenom besiktningen med tonade rutor bara genom att köra ner rutorna helt och dra ur kontakten/säkringen till elhissen. Någon som testat detta? Det finns väl inget krav att man måste ha fungerande elhissar?

If you risk nothing, you gain nothing!

835 Inlägg
18 juli 2008
Som säkert någon har påpekat före mig så har man ju förbud mot framrute-toning av en anledning. Kanske inte är värt det i slutändan? Böter, vara nojjig för kontroller, ombesiktning, OLYCKSRISKEN mm....? Tänk om tänk rätt smile

16 197 Inlägg
18 juli 2008
WiGi skrev:
Har hört av folk att dom kommit igenom besiktningen med tonade rutor bara genom att köra ner rutorna helt och dra ur kontakten/säkringen till elhissen. Någon som testat detta? Det finns väl inget krav att man måste ha fungerande elhissar?

försök å gör de på vintern får du se..tongue

sen e de lika kört iaf om du blir stoppad av snuten, böter å ombesiktning direkt,

29 Inlägg
18 juli 2008
evilaudio skrev:
försök å gör de på vintern får du se..tongue

sen e de lika kört iaf om du blir stoppad av snuten, böter å ombesiktning direkt,

vilken tur att jag har besiktining i maj då, jobbigt om de regnar också iof...
Men har man tonat i fram så tar man ju risken att bli stoppad ute på gatan. Ombesiktning är det dock många som slipper iaf om man river ner filmen på platts, inte för att det alltid är så lätt.

If you risk nothing, you gain nothing!

Yellow bug!
1 640 Inlägg
18 juli 2008
Tänkte köra dold strömbrytare på matningen till elhissarna, sen dra ner dom fort som fan, och hävda att det är ett elfel o bilen och att hissarna inte går att få upp... Kan detta funka? De kan väl inte ge ombesiktning utan att bevisa, och det går ju inte att få upp hissarna hur dom än försöker? tongue

Borde således funka även mitt i vintern..?
Senast redigerat av Edil_ (18 juli 2008)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
18 juli 2008
Edil_ skrev:
Tänkte köra dold strömbrytare på matningen till elhissarna, sen dra ner dom fort som fan, och hävda att det är ett elfel o bilen och att hissarna inte går att få upp... Kan detta funka? De kan väl inte ge ombesiktning utan att bevisa, och det går ju inte att få upp hissarna hur dom än försöker? tongue

Borde således funka även mitt i vintern..?

Prova får du se. Kommer inte funka. Dom kollar ner i springan eller skickar bara hem dig och säger att du får komma tillbaka när dom är upphissade.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
18 juli 2008
som sagt!!!
man får inte eftermarknads-tona sidorutorna fram.
dom bilar som har de från fabrik har inte toningen på utsidan av glaset, utan dom har antingen
ett ytterst lite mörkare glas lr så har dom en j*vligt tunn toningsfilm i rutans mitt.
typ en film som e ihopklämd imellan två rutor.

och som nån innan mig skrev så står de i bilens papper på nya bilar
om de finns nån form av solskydd på sidoframrutorna.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

8 156 Inlägg
18 juli 2008
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=91595

Edil_ att hävda att du har elfel osv är bara dumt.
Om dom kan se att det finns rutor så kan dom även kräva att dom ska besiktigas för att den punkten ska bli godkänd. Att åka in helt utan rutor är ok, men aningen suspekt.

Tar man ut säkringen så kan man räkna med att besiktningsmannen har ett par i reserv.
Kolla in tråden ovan. Där har det diskuterats en hel del om just toning.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

187 Inlägg
18 juli 2008
Bara o byta ut dom tonade framrutorna mot ett par begagnade från skroten innan du ska köra in o tona o sen sätta på dina gamla igen tar några minuter på var sida bara

16 197 Inlägg
18 juli 2008
Stephane_ skrev:
Bara o byta ut dom tonade framrutorna mot ett par begagnade från skroten innan du ska köra in o tona o sen sätta på dina gamla igen tar några minuter på var sida bara

men du får ju lik förb-nnat  böter om snuten stoppar dig.

köp en bil som har tonat orginal..wink

Fattig student
1 282 Inlägg
18 juli 2008
Undrar varför dom har prylar att mäta hur mycket toning du har på sidorutorna fram på bilprovningen när det är totalt olagligt.. Har för mig att du får ha 25 eller 30% toning men ring till bilprovningen och kolla.. Glöm bara inte i såfall att skriva vad dom sa i denna tråden..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

187 Inlägg
18 juli 2008
evilaudio skrev:
Stephane_ skrev:

men du får ju lik förb-nnat  böter om snuten stoppar dig.

köp en bil som har tonat orginal..wink

hehe ja vet men oftast så har dom inte mätaren på ljusinsläppet med så o då så får man bara en ombesiktning.. Fick jag iaf..

Om man inte har KOLSVARTA rutor för då behövs det nog ingen mätare till det hehe

Sök