2526
Sök

Svampiga bromsar på volvo 940 trots upprepad luftning! Hjälp!

14 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
Tjena,

Jag har en volvo 940 96:a, (abs). Renoverade precis bromssystemet och bytte alla skivor och belägg, tömde systemet på bromsvätska och fyllde på nytt, luftade sedan genom att trycksätta bromsvätskebehållaren med trycket från ett däck (bromsluftningsverktyg från mekonomen).

Hur som helst har jag gått igenom alla hjulen 2 ggr och bromsarna är fortfarande svampiga och kan med lite kraft när motorn är igång trampas till botten. Vad kan jag göra? Är det luft som är problemet eller kan det vara huvudcylindern? När jag pressar ner bromsen hårt med motorn avstängd kan det höras ett litet gnäll någonstans ifrån.

Jag läste nån gång om någon med liknande problem som luftade huvudcylindern, hur gör man det? Någon pratade om att trycksätta abs-enheten också? Några rekommendationer?

Mvh Leffe

272 Inlägg
18 juli 2008
Du kollade väl oxå att glidpinnarna på främre oken gled fint oxå ??

Ett vanligt fel på Volvo när man bara lossar en skruv på oket och fäller ner det, utan att kolla om nedre glidpinnarna rör sig.

Annars: prova lufta manuellt med hjälp av en polare, öppna och stäng fort när polaren trycker på pedalen, så den inte går helt i botten (kan förstöra cylindern)
Prova oxå att lufta på bromsrörsnipplarna på cylinder på samma sätt.

Åker helst på is =)

14 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
Jodå, glidpinnarna verkade inte vara några problem med. Kanske får prova lufta manuellt då, misstaget jag gjorde är att jag torrlade hela systemet istället för att bara pumpa igenom ny bromsvätska...

Vet du något om lufta abs-enheten? Det är två nipplar på huvudcylindern, undrar om ordningen spelar någon roll?

blacken
18 juli 2008
Kolla bromsslangarna..

375 Inlägg
21 juli 2008
Leta upp det där "gnället". kolla bromsslangarna och huvudbromscylindern. Det låter ju som att något inte är helt tätt och därför förlorar du sagta men säkert trycket.

226 Inlägg
21 juli 2008
jag skulle tippa på luftficka nånstans, börja med att slänga i en polare i bilen som pumpar på bromsen, sen är det bara å börja lufta från huvudcylindern och fortsätta utåt.
gnället du hör är luft i systemet... men det tar tid, speciellt till bak då det är långa rör.

lycka till.

31 Inlägg
22 juli 2008
blacken skrev:
Kolla bromsslangarna..

smile

Sök