3751
Sök

Fjärde ordningens bandpasslåda. Funderingar.

69 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
Hej! Jag har en bilbas som jag tänkt använda som sub i min bioanläggning. Basen är en Rockford Fosgate p212s4 med följande specifikationer:

FS = 27Hz
QMS = 7,55
QES = 0,58
QTS = 0,53
VAS = 80,6 liter

För att driva basen kommer jag att använda ett sinus live A-1500 som jag kopplar till ett bilbatteri och underhållsladdare.

Jag har kollat ett par beräkningsprogram för baslådor på internet. Båda programmen har gett ungefär likvärdiga resultat och ett program ger mig följande dimensioner:

En ritning som jag gjort utefter programmets output. Notera att elementvolymen och eventuell stagnings volym inte är medräknad.
http://pici.se/pictures/fRjWegxmo.jpg
Är det något fel på denna konstruktion? Jag tycker den ser liten ut och att det är konstigt att den slutna delen ska ha mer volym än den portade.

Om denna modell är helt uppåt väggarna fel så skulle jag bli mycket tacksam om någon kunde komma med ett alternativt förslag. Skulle gärna vilja ha porten utformad som en springa istället för ett rör om det är möjligt.

/Alexander

Bilar! Vilket jävla påhitt.

1 400 Inlägg
20 juli 2008
För att få den högtalaren att passa som hemma sub så bör kammare 1 (den som basen sitter i )vara på 45 liter och kammare 2. 25 liter och vara avstämd med två 4" rör på25 cm.

Har ej räknat med volymen som högtalare och rören tar upp så det får du lägga till.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

69 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
micke7406 skrev:
För att få den högtalaren att passa som hemma sub så bör kammare 1 (den som basen sitter i )vara på 45 liter och kammare 2. 25 liter och vara avstämd med två 4" rör på25 cm.

Har ej räknat med volymen som högtalare och rören tar upp så det får du lägga till.

Tack så mycket! Finns det något sätt att räkna om portarna till en öppning istället?

Ungefär så här:
http://pici.se/pictures/VhfrCeOTC.jpg

Eller är runda portar helst att föredra vad gäller ljudet?
Senast redigerat av Samara (20 juli 2008)

21 761 Inlägg
20 juli 2008
Innermåtten verkar lite konstiga tycker jag, det är olika mått på antingen bredd eller höjd när man jämför den slutna och portade kammaren. Sedan är inte yttermåtten riktigt korrekt heller, om materialtjockleken är 21mm så blir yttermåtten annorlunda smile. Lådans längd stämmer, men inte övriga mått.

Sedan undrar jag om 90mm är portens innermått eller yttermått?
Är det meningen att det ska vara dämpmaterial i lådan?

micke7406: Med de där kammarvolymerna och rören så får lådan en väldigt hög peak vid ca 80-100 Hz, sedan faller frekvenskurvan relativt mycket nedåt i frekvens. Den skulle nog fungera i en bilkupe, men jag tror inte att den blir bra som innesubba smile.
Senast redigerat av Drönirettab (20 juli 2008)

21 761 Inlägg
20 juli 2008
Samara skrev:
Jag tycker den ser liten ut och att det är konstigt att den slutna delen ska ha mer volym än den portade.

Ibland är den slutna delen större och ibland mindre, det beror bla på basens parametrar och hur stor bandbredd man vill ha på återgivningen smile. Tyvärr finns det litteratur som säger att man ska göra den portade kammaren en viss procent av den slutna, men det är helt felaktigt. Riktigt så enkelt är det inte.

Samara skrev:
Skulle gärna vilja ha porten utformad som en springa istället för ett rör om det är möjligt.

Det går lika bra, men då är frågan om man vill ha en slotport eller en "vanlig" fyrkantig port. Det skiljer sig litegrann i beräkningen av dessa portar, slotporten blir kortare vid samma avstämningsfrekvens smile.

69 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Innermåtten verkar lite konstiga tycker jag, det är olika mått på antingen bredd eller höjd när man jämför den slutna och portade kammaren. Sedan är inte yttermåtten riktigt korrekt heller, om materialtjockleken är 21mm så blir yttermåtten annorlunda smile. Lådans längd stämmer, men inte övriga mått.

Sedan undrar jag om 90mm är portens innermått eller yttermått?
Är det meningen att det ska vara dämpmaterial i lådan?

micke7406: Med de där kammarvolymerna och rören så får lådan en väldigt hög peak vid ca 80-100 Hz, sedan faller frekvenskurvan relativt mycket nedåt i frekvens. Den skulle nog fungera i en bilkupe, men jag tror inte att den blir bra som innesubba smile.

Haha! Jag var lite snabb när jag skissade upp lådan i paint så måtten på innervolymen har blivit omkastade och som du säger yttermåttet är fel, borde bli 402x402x593 istället.

90mm är portens innermått.

Är en rak frekvenskurva att föredra för hemmabruk? Vill ju att att alla basfrekvenser ska låta lika mycket.

Edit: Det blir nog slotport vad jag förstått. Om du kollar på min senaste ritning så ser du nog vad jag menar. Kanske ska var en viss lutning på skivan som går inåt i lådan?

Har en bal med paroc till förfogande om de skulle behövas dämpning. Det är väll isådanna fall den slutna delen av lådan som ska fyllas med dämpmaterial?
Senast redigerat av Samara (20 juli 2008)

21 761 Inlägg
20 juli 2008
Ja, för inomhusbruk så brukar man försöka få till en så rak frekvenskurva som möjligt eftersom vanliga rum inte förstärker djupbasen på samma sätt som en bilkupe gör. I en bilkupe så kan man göra så att basen får en lite sluttande återgivning nedåt i frekvens (typ sluten låda) just därför att kupen hjälper till att förstärka de lägsta frekvenserna.

Visst kan man designa lådan så att den får rak frekvensgång även fast den ska sitta i en bilkupe, men då får man en markerad baspeak pga (tack vare?) kupeförstärkningen istället. Fast vill man ha extra tryck vid en del frekvenser så är det till fördel förstås smile. Beror på smaken som vanligt.

Angående portdimensionen så är 4" rör nästan i minsta laget om du ska spela högt, det kan gå bra om det sitter konade trattar i båda ändar av röret.

Ditt lådförslag borde annars fungera ganska hyffsat när man kikar på frekvensgången i ett beräkningsprogram, kurvan är relativt rak. Men som vanligt måste man komma ihåg att ett beräkningsprogram inte kan räkna ut en perfekt låda, ofta får man labba en del med finjustering av volymer och avstämning smile.

736 Inlägg
20 juli 2008
Det är inte så viktigt med dämpning på en bandpasslåda. De låga frekvenserna den kommer att spela har så lång våglängd så de inte kan bli någon stående våg i lådan.

21 761 Inlägg
20 juli 2008
Jo, håller med smile.

Det som kan bli är att ljudet får lite "hårdare" klang när man inte har någon dämpning alls, men sånt är också en smaksak. Slutna lådor har ofta mycket dämpull enligt de flesta rekommendationer, fast en del väljer att inte ha någon ull alls i lådan smile.

När jag ger förslag på bandpasslådor så utgår jag dock ifrån lagom eller mycket dämpull i den slutna kammaren och endast dämpmatta i botten på den portade kammaren. Sedan går det ju att labba litegrann med mängden dämpmaterial.

Ska lådan enbart spela högt så skippar man allt som har med dämpmatta/ull att göra.

69 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
Ok! Då ska jag börja rita på den lådan och se vart det leder någonstans smile Ni som är proffs på detta område kanske kan ge mig några ungefärliga utgångsmått på dessa variabler, och vad som händer om jag förminskar eller förstorar dem?

http://pici.se/pictures/jBwbMFaBj.jpg

Bredden på porten blir lika stor som innermåttet på lådan. Alltså 360mm bred. Är bara höjden och längden jag skulle behöva några riktlinjer på.

21 761 Inlägg
20 juli 2008
Så du vill alltså ha 32,4 liter kvar i den portade kammaren när både basen och porten är inräknade?

Jag har räknat på en slotport avstämd till ca 55 Hz, vilket borde ge en hyffsat rak frekvensgång med de kammarvolymer som är angivna. Porten ska vara 30mm i innerhöjd och 300mm lång, då kommer den att ta upp 5,5 liter ifall materialtjockleken är 21mm. Basen tar gissningsvis upp 2,5-3 liter.

Det innebär att du får lägga till ca 8,5 liter för att få 32,4 liter nettovolym i den portade kammaren.

Nu kommer inte förhållandet mellan höjd och bredd i porten att vara optimal, men det borde fungera ändå. Det är en fördel att runda av alla kanter i portens båda mynningar för att minimera risken för flåsljud smile.

69 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Tack så mycket för alla svar!  Drönirettab: du är ju kung på detta smile Ska prova bygga ihop lådan nu i helgen. Ska bygga så att ett sidostycke blir löstagbart ifall att jag måste exprimentera med porten.

21 761 Inlägg
24 juli 2008
Jag räknar normalt sett med vanliga rör, är ovan vid slotport. Hoppas att beräkningarna stämmer smile.

Sök