Har en saab där vevhusventilationen uppgraderades för drygt 1 månad sedan. När det fixades var det ngt fel på den satsen så det drog in olja i motorn. Det fixades av verkstaden så klart men efter det har det vid flera tillfällen rykt vid start. Röken är som jag bedömmer grå eller grå/vit ej svart. Jag är ingen hejare på bilar men vevhusventilationen blev väl "dålig" då det varit för lite olja i bilen under en kortare period. Min fråga är nu till alla er saabkännare. Beror röken på att turbon är på väg att gå eller är det olja som fortfarande ska ut? Verkstaden hävdar det senare då jag förde det på tal när det hände första gången. Nu har de semester en vecka till sen ska jag så klart ta kontakt med dem igen! Bör man låta bilen stå? Det ryker inte under färd utan vid start ibland, oftare nu än då det hände första gången. Jag vill så klart inte skada den mer om det är ngt som lätt kan rättas till. Tilläggas ska att jag känner ingen skillnad i turbotryck och mätaren går upp. Ska kolla oljan ikväll hur pass mkt den har dragit sedan servicen för dryga månaden sedan. Upplevever att den drar mer bensin nu. Brukar normalt ligga på 0.85 vid småkörningar och betydligt lägre om man kör längre med farthållare. Nu har det legat på 0.9 men jag startade om färddatorn och den fått en knäpp, ligger nu på allt från 0.83-0.87. Ngn som vet vad detta kan vara om man ska vara riktigt orolig eller om en kommer försvinna eller är det kanske början på bilens död ? Bilen har gått 19 tusen mil. / Anna
För de fösta kan du kolla om turbon glappar. Gör den de är de snart dags för byte. De är så att de inte är vevhus ventilationen eller turbon som är de största problemet utan de är kolvringarna som inte håller tätt. Håll koll på oljenivån så är de nog ingen fara. Men är ju misstänkt likt turboras.
För de fösta kan du kolla om turbon glappar. Gör den de är de snart dags för byte. De är så att de inte är vevhus ventilationen eller turbon som är de största problemet utan de är kolvringarna som inte håller tätt. Håll koll på oljenivån så är de nog ingen fara. Men är ju misstänkt likt turboras.
MVH
F
Hur kollar jag om turbon glappar? Hur mkt olja ska den eg dra? Vad är normalt?
Helst ingen olja alls. Du tar bort inlopps röret från luftboxen och sen känner du på axeln. Den får glappa upp och ner (radialt) men inte in och ut (axialt).
Helst ingen olja alls. Du tar bort inlopps röret från luftboxen och sen känner du på axeln. Den får glappa upp och ner (radialt) men inte in och ut (axialt).
MVH
F
Många frågor blir det :-) Vad kan "ofarlig" rök bero på, om det nu finns vill säga? Känns ju som att rök alltid är att betrakta som illa.. Ponera att turbon är på väg att gå sönder. Finns det ngt man kan göra för att förhindra det nu eller är det liksom ett faktum? Är det lönt att ö h t byta eller kan hela motorn tagit skada? Kan en verkstad lätt konstatera om turbon är på väg att haverera? Har hört talas om engine flash som ska vara ngn form av motortvätt. Kan det vara ngt för min bil tro? / Anna
Engine flash skulle jag nog inte rekomedera. Är turbon på väg så byt. Bättre med en ny än en begagnad för dom turbo modellerna som är till LTT är skit till 9-5an. Ja de kan bli så illa att hela motorn töms på olja så att motorn skär och de är inte kul.
Engine flash skulle jag nog inte rekomedera. Är turbon på väg så byt. Bättre med en ny än en begagnad för dom turbo modellerna som är till LTT är skit till 9-5an. Ja de kan bli så illa att hela motorn töms på olja så att motorn skär och de är inte kul.
MVH
F
Den verkar inte ha dragit nämnvärt mkt olja när vi kollade igår. Låter bilen stå till dess verkstaden öppnar igen på måndag så får de väl vackert kolla hur läget ligger, suck! Ska kolla ikväll det du nämnde huruvida turbon glappar. Lite spännande att den inte varnar för låg oljenivå utan bara lågt tryck eller vad de nu sa på verkstaden. Jag trodde i min enfald att det var mer modernt än så.. Den varnade vid ett par tillfällen i skarpa kurvor men det var som sagt ett fåtal gånger innan den var inne på service. Det som stör är ju om vi själva "dödat" bilen.
Har bilen varnat för lågt oljetryck är de INTE bra. de kan va så illa att motorn är skadad. För er skull hoppas jag inte på de. Om de är så ska du helst nu på en gång byta lager i motorn utan att plocka ur motorn. De går men är jobbigt. Turbon lär ha tagit skada.
Har bilen varnat för lågt oljetryck är de INTE bra. de kan va så illa att motorn är skadad. För er skull hoppas jag inte på de. Om de är så ska du helst nu på en gång byta lager i motorn utan att plocka ur motorn. De går men är jobbigt. Turbon lär ha tagit skada.
MVH
F
Hur kan en verkstad konstatera att turbon tagit skada alt hela motorn? Går det? Om det du nämnde igår med glapp i turbon, om det inte är det finns det hopp då eller är det ändå risk? Jag tycker de är mystiskt att det inte ryker hela tiden för det är vad många säger att det ska göra när turbon är på väg att gå sönder. Man märker ju inget med bilen när man kör förutom att det drar aningen mer bensin. Den drar ju inte mer olja eller ngt om det har med saken att göra.
Drar den mer bensin säger du. De låter ju inte som turbon ändå för den har inget med förbrukningen för de är ju ändå luft mängden som mäts upp som har med de och göra. Mitt tips är att varva upp motorn och höra efter knackningar från motorn. Finns de blir de INTE billigt. Men kolla även upp vevaxelgivaren hur de står till med den och tändstiften. De ska vara platina stift i bilen. Dyra men bäst för bilen.
Drar den mer bensin säger du. De låter ju inte som turbon ändå för den har inget med förbrukningen för de är ju ändå luft mängden som mäts upp som har med de och göra. Mitt tips är att varva upp motorn och höra efter knackningar från motorn. Finns de blir de INTE billigt. Men kolla även upp vevaxelgivaren hur de står till med den och tändstiften. De ska vara platina stift i bilen. Dyra men bäst för bilen.
Motorn låter helt normalt o den är precis som vanligt att köra. Det som är problemet är att den ryker vid start och att den drar aningen mer bensin. Ska se om jag kan få in den på en annan verkstad för att få domen, fortsättning följer...
det sitter en liten vit backventil mellan spjällhus o ventilkåpan ! om den inte fungerar som den ska får man i regel blårök vid främst kallstart, den ingår inte i steg 4 vevhus satsen! det bästa du kan göra är att lämna in bilen på en akturiserad saab vst o kolla turbon , backventilen , demo tråg rengöra silen o kolla ram o vevlager, sen har du väl rassel o pling från transmissionen oxå som dom flesta andra har!! men om du skött service efter boken så kan delar av detta gå på garantin dvs transmission o ev block om lagerna är skadade, turbon ingår dock ej
Bilen har nu fått sin dom/diagnos av märkesverkstaden. Sambon skulle runt och prata mer med dem men per telefon till mig: turbon läcker (förutsätter att motorn f ö är ok för det sa de inget om). Kostnad för ny 15-17 tusen. Känns ju så klart piss men samtidigt skönt att veta vad tusan det är för de med den. Bilen har som sagt gått 19 tusen mil men är fräsch. Tidigare tjänstebil så den är välservad och extrautrustad. Vi ville/vill gärna behålla den ett tag till. Frågan är till er - Ska man satsa på ovan kostnad för en ny turbo eller ska man köpa sig en begagnad o sätta in? Det är mkt pengar att lägga ut men det är vi nog villiga att göra då vi precis fixat andra saker för ca 10 tusen bl a nya däck osv.
Är man dum som lagar upp den? Smartast att göra det på en märkesverkstad eller kan man ta vilken bilversktad som?
känns lite väl dyrt med 17000 kr för ny turbo och byte , finns många firmor som säljer utbytesturbo , och en annan firma än saab som som kan byta den åt er så kommer ni tjäna tusen lappar ...
känns lite väl dyrt med 17000 kr för ny turbo och byte , finns många firmor som säljer utbytesturbo , och en annan firma än saab som som kan byta den åt er så kommer ni tjäna tusen lappar ...
Det var väl iofs en allmän koll med borttag av sump osv. Vi ska kolla upp det med andra firmor också, nu har man i alla fall ett pris att utgå från. En och en halv dags arbete skulle det ta.
bättre att köpa en utbytesturbo, finns på speedparts för ca 5000 spänn, det gjorde vi på våran 9-5:a. lycka till, saab= sveriges absolut attraktivaste bil,
Känslan som blir när du väntar på att turbon ska kicka in när du inte har någon :)
bättre att köpa en utbytesturbo, finns på speedparts för ca 5000 spänn, det gjorde vi på våran 9-5:a. lycka till, saab= sveriges absolut attraktivaste bil,
det skulle visst vara en utbytesturbo sa sambon. de skickar vår o får en annan tillbaka antar jag. om det nu är en och en halv dags arbete + att de rensar motorn mm så verkar ju arbetskostnaden vara det stora.