3864
Sök

Knasig 5:a på växellådan - Saab 9000 94a

84 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
Då var det dags för nästa bekymmer med bilen :S

Idag när jag var ute och körde med bilen så kommer ett "plastigt?" ljud från området runt växelspaken när jag byter växlar.. detta ljud har medfört att 5:ans växel är lite lurig.. den går att få i men har inte sitt vanligt läge utan sitter närmare 3:an om ni förstår och måste alltså läggas i med mer omtanke för att hitta den.. någon som vet vad detta beror på och om det är lätt fixat?

MVH Jonas

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
22 juli 2008
tips är att byta bil tongue saab lådor rasar med jämna mellan rum och enklaste sättet är nog att fara till närmaste skrot och köpa en ny låda big_smile

2 164 Inlägg
22 juli 2008
De första du ska kolla är växlingslänkage gummit.
Du kan se de uppifrån eller nedifrån. Bara att välja. De kostar inte jätte mycket och är inte så jätte svårt att byta.

MVH

F

84 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
Fredrik-79 skrev:
De första du ska kolla är växlingslänkage gummit.
Du kan se de uppifrån eller nedifrån. Bara att välja. De kostar inte jätte mycket och är inte så jätte svårt att byta.

MVH

F

Hur får jag bort damasken och platsen vid spaken då? kändes som jag skulle bryta sönder något förut när jag försökte.. och hur ser jag om det är kasst?

MVH

2 164 Inlägg
22 juli 2008
Den är inte vid damasken.
Kolla i motor rummen precis vid torped väggen eller under bilen.
den bussningen är precis vid lådan.
inget direkt som behöver tas bort vid byte.

MVH

F

84 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
Fredrik-79 skrev:
Den är inte vid damasken.
Kolla i motor rummen precis vid torped väggen eller under bilen.
den bussningen är precis vid lådan.
inget direkt som behöver tas bort vid byte.

MVH

F

Okej! Tack för hjälpen smile Jag får ta en titt på det så återkommer jag.. känns som jag kommer bli kunnig på Saab om den ska fortsätta bråka med mig tongue

MVH

Sök