2586
Sök

Tempratur problem i Volvo v40 2,0T 1998

1 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
Min kompis har en Volvo v40 2,0T -98 som han har problem med att temperaturen är väldigt ostadig. Som hans mekaniker så är det min uppgift o veta varför den gör så tycker han men själv vet jag iten varför.

För den är så att när han kör lugnt på landsväg 70 o 90 väg så ligger han runt 90 men drar han på på motorvägen så stiger temperaturen och uppför sig väldigt konstigt och när han kör i städer så är den likadan.

När den står stilla o man låter den gå så så går han upp till 102 grader innan el fläkten statar och fortsätter gå ända till temperaturen nått 96 grader sen så slår el fläkten ifrån och den gör om samma sak.

Han säger även att den tar vatten någonstans.

Jag har bytt termostat så den är det inte och jag har även provtryckt kylsystemet så att toppackningen är till 99 % inte för det byggde itne upp tryck i kylsystemet  eller läkte ut någonstans.

Det jag funderar på nu är vad det kan vara för fel.  Jag ska testa byta locket till expansionskärlet om det är ventilen som satt sig, har även funderat på o byta givaren till el fläkten.

Men nu undrar jag om det är någon som kanske har haft samma problem eller vad det kan vara för fel.

Tacksam för svar

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juli 2008
fläkten fungerar som den skall.

Det kan vara din vattenpump, vissa pumpar har impeller i plast vilken spricker och frihjular på axeln. Då pumpar vatten riktigt risigt.  så byt vattenpump, Mekonomen har rätt sort med plåtimpeller.

alternativ 2 är sprucket block. 2.0t har tunna cylinderväggar som spricker om man överskrider 260hk eller fuskar med pystrim eller så.

då får man byta hela motorn.

http://www.henke.rchomepage.com/bilder/torpis_weee.jpg
Senast redigerat av torpis (22 juli 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök