3414
Sök

Val av motorolja för Volvo 850 GLT -97a ?

22 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Jag är ny här och tänker köpa motorolja till min bil som är en Volvo 850 GLT 97a och har gått 16500mil. Jag bor i Lund och tänkte köpa motoroljan där omkring.

Enligt vad jag fick för uppgift från Volvo (Bilia) så kör de på följande olja för min bil ifall jag gör servicen hos de:
Castrol SLX Professional 5W/40(BI 95200391) då kostar det 920kr för cirka 5.3 liter som går åt motorn.

Jag försökte kolla på Micro.se, Meca och Mekonomen så hittar jag inte ritkigt denna Castrol SLX Proffesional 5W/40 i någon av deras webshop, finns det annat ställe där man kolla ? eller man köra med en annan sorts olja då, tex 0W/30 eller 0W/40 ? hur vet man vilken olja ska man ha i motorn ?

Vore tacksam om jag får konkret svar för att jag har letat länge och var och en säger nåt annorlunda än den andra.

/Tony
Senast redigerat av tony77 (23 juli 2008)

Team Pro5
313 Inlägg
23 juli 2008
#2
Om du kommer till mekonomen i ängelholm så har vi den i lager. kan återkomma med pris om du vill.

Med vänliga hälsningar / Best regards
Daniel Kronvall-Pedersen
Webmaster @ Team-Overdrive.tk
http://www.team-overdrive.tk

12 086 Inlägg
23 juli 2008
#3
Kör med vanlig Magnatec lr dylika om du vill ha märkesolja. Kostar kanske 600kr för så mkt olja.

Du kan ha 0w40 oxå, det är ingen skillnad förutom att den tål lite kyligare klimat, men den är bara dyrare så.

Lite OT men de bästa är ju SAAB, i deras bilar måste man använda MOBIL1 för att garantin ska gälla, när man åker till SAAB i Motala lr Linköping så har dom inte MOBIL1 och får svaret att de går lika bra med Castrol tongue

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2008
#4
tony77 skrev:
Hej!

Vore tacksam om jag får konkret svar för att jag har letat länge och var och en säger nåt annorlunda än den andra.

/Tony

Visst är det så smile  allt beror på tycke och smak.  vissa gillar mobil 1 andra castrol. en 850 GLT är ingen racermaskin och funkar på i princip vad som helst. Är man intresserad och sköter sina oljebyten som man skall så slår jag ett slag för Biltemas fullsyntet.  0W-40 alternativt 5W-40 är rimliga viskositeter för en standardbil smile

(gör en sökning var nån tråd uppe om detta bara för några dagar sedan)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

22 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
#5
Bommen skrev:
Om du kommer till mekonomen i ängelholm så har vi den i lager. kan återkomma med pris om du vill.

Kan du vara snäll och kolla va kostar 4liters dunk + 2 liter = 6 liter totalt ? Tack smile

22 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
#6
Hej alla och tack för alla svar !

Jag kom i kontakt igen med Bilia i Lund via email, frågade om vilka sortsoljor man kan använda så var svaret så här:

"Det stämmer att endast helsyntitisk olja ska användas i din bil. Du kan använda vilket oljemärke du vill bara Viskositeten (oljetäthet) inte understiger 5W/40."


så menar de att jag inte kan använda 0W/30 eller 05W/30 ?????? och det går att ha tex 10W/40???

Jag kan välja bland Mobil1 och Castrol .. jag gillar Mobil1 mer än Castrol faktiskt, men är det någon som rekommenderar starkt  nåt av dessa märken?

/Tony

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2008
#7
0W-30 är en tunn olja, blir blaskig när den blir varm... tunn olja läcker lätt ut, volvos vita motorer har rätt bra tryck i vevhuset = undvik för tunn olja.

vanlig helsynt 5W-40 av valfritt märke fungerar ypperligt.   Hade Biltema sålt 10W-60 hade jag köpt av dem(måste ha det i min spis pga ovannämnda vevhustryck), man byter olja så pass ofta att det säkerligen inte är några konstigheter alls.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

22 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
#8
Jag ser tex att  Mobil Super 3000 5W-40   4Liter  hos Meca i Lund kostar 525kr
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1

medan Motor Castrol Magnatec helsyntet 4W-40   4Liter hos Mekonomen i Lund kostar 589kr
http://webkat.mekonomen.se/inetkat/defa … mp;hregnr=

Frågan är dessa oljor exakt samma fast två märken ? eller det finns skillnader ?

Kan man köra med dessa oljor i motorn från serviceintervallerna emellan eller man ska byta oftare?

//Tony

22 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
#9
tack Torpis du besvarade några av mina frågor smile

Men hur ofta byter man olja ? jag kör inte så mycket och serviceintervallen kan ta 2 år emellan, kan man ändå lita på att motoroljan som man använder idag kommer att klara sig?  det står annars antigen 1500mil eller en gång om året .. men efter ett år så kollar jag oljestycket i motorn och oljan fortfarande ok, ska man ändå byta ut den?

//Tony

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2008
#10
tony77 skrev:
tack Torpis du besvarade några av mina frågor smile

Men hur ofta byter man olja ? jag kör inte så mycket och serviceintervallen kan ta 2 år emellan, kan man ändå lita på att motoroljan som man använder idag kommer att klara sig?  det står annars antigen 1500mil eller en gång om året .. men efter ett år så kollar jag oljestycket i motorn och oljan fortfarande ok, ska man ändå byta ut den?

//Tony

Finns nog inget bra svar på den frågan.

En bil drar alltid olja, försvinner ingen olja så beror det på att olja spätts ut med bensin/diesel/E85 som sipprar ner med tiden.  Så olja blir gammal, men hur fort vet jag inte. Man sliter även ut oljan genom att molekylerna slås sönder.  Teorin är sådan att alla oljor med en viss klassning har samma egenskaper, såväl Biltema som Castrol, men det kan skilja i hur fort egenskaperna försvinner, alltså hur fort molekylerna slås sönder.  Byter man således olja ofta(bilentusiast), 1000mil/2ggr per år så tror jag att Biltemaolja fungerar ruggit bra.

BMW har löst det så i sina nyare M-modeller att de drar olja, alltså upp till 2 liter olja per 100mil. På så vis har man alltid fräsh olja i motorn iom ägaren får gå och snutta i lite då och då, när servicen kommer så behöver man egentligen bara byta filtret, olja är ju "ny"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 250 Inlägg
23 juli 2008
#11
torpis skrev:
Så olja blir gammal, men hur fort vet jag inte.

BMW har löst det så i sina nyare M-modeller att de drar olja, alltså upp till 2 liter olja per 100mil. På så vis har man alltid fräsh olja i motorn iom ägaren får gå och snutta i lite då och då, när servicen kommer så behöver man egentligen bara byta filtret, olja är ju "ny"

Olja åldras inte. Den behåller sina egenskapler i teorin hur länge som helst. Oljan i sig är egentligen inte så viktig att byta om man jämför mot själva filtret.

Så kan man göra på vilken bil som helst. Du kan hälla ur oljan, byta filter, och hälla tillbaks den gamla oljan och fylla på med lite ny och sen är det bara att åka och det kommer inte smörja sämre. Så länge man fyller på det som försvinner funkar det bra.


Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2008
#12
Marlboroman skrev:
Olja åldras inte. Den behåller sina egenskapler i teorin hur länge som helst. Oljan i sig är egentligen inte så viktig att byta om man jämför mot själva filtret.

Så kan man göra på vilken bil som helst. Du kan hälla ur oljan, byta filter, och hälla tillbaks den gamla oljan och fylla på med lite ny och sen är det bara att åka och det kommer inte smörja sämre. Så länge man fyller på det som försvinner funkar det bra.

Jag tror du har fel.   Dels pga utspädning med bränsle och dels att molekylerna slås sönder.  Bara att komma och lukta på min olja som referens.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 653 Inlägg
23 juli 2008
#13
Marlboroman skrev:
torpis skrev:
Så olja blir gammal, men hur fort vet jag inte.

BMW har löst det så i sina nyare M-modeller att de drar olja, alltså upp till 2 liter olja per 100mil. På så vis har man alltid fräsh olja i motorn iom ägaren får gå och snutta i lite då och då, när servicen kommer så behöver man egentligen bara byta filtret, olja är ju "ny"

Olja åldras inte. Den behåller sina egenskapler i teorin hur länge som helst. Oljan i sig är egentligen inte så viktig att byta om man jämför mot själva filtret.

Så kan man göra på vilken bil som helst. Du kan hälla ur oljan, byta filter, och hälla tillbaks den gamla oljan och fylla på med lite ny och sen är det bara att åka och det kommer inte smörja sämre. Så länge man fyller på det som försvinner funkar det bra.

gör du rent oljan också innan du häller tillbaka den eller?
du vet, att oljan blir svart är pga sotavlagringar och skit, det ska du inte hälla tillbaka i motorn...
och sen som torpis sa så slås molekylerna sönder i oljan och den tappar sina smörjande egenskaper med tiden.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

8 250 Inlägg
23 juli 2008
#14
torpis skrev:
Marlboroman skrev:
Olja åldras inte. Den behåller sina egenskapler i teorin hur länge som helst. Oljan i sig är egentligen inte så viktig att byta om man jämför mot själva filtret.

Så kan man göra på vilken bil som helst. Du kan hälla ur oljan, byta filter, och hälla tillbaks den gamla oljan och fylla på med lite ny och sen är det bara att åka och det kommer inte smörja sämre. Så länge man fyller på det som försvinner funkar det bra.

Jag tror du har fel.   Dels pga utspädning med bränsle och dels att molekylerna slås sönder.  Bara att komma och lukta på min olja som referens.

Nej då oljan smörjer lika bra, hur gammal den än är. Våran tribolog på jobbet har en S80, som nu gått över 28000 mil, och den gör han med som jag beskrivit ovan. Och han har ju tillgång till testutrustning och har testat oljan med jämna mellanrum. Och oljan han har i tråget nu smörjer lika fint som den som va i tråget när bilen rullade av bandet. Han har även förevisa en del andra hydrauloljor och liknande i olkika system som gått länge utan att oljan blivit sämre, det "värsta" va ett fall där oljan hängt med sen slutet på 80-talet.

Däremot kan utspädning vara en risk ifall man har en motor som läker igenom tillräckligt med bensin för att skada, men på en standardbil så är det inget egentligt bekymmer.


Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2008
#15
Marlboroman skrev:
torpis skrev:
Marlboroman skrev:
Olja åldras inte. Den behåller sina egenskapler i teorin hur länge som helst. Oljan i sig är egentligen inte så viktig att byta om man jämför mot själva filtret.

Så kan man göra på vilken bil som helst. Du kan hälla ur oljan, byta filter, och hälla tillbaks den gamla oljan och fylla på med lite ny och sen är det bara att åka och det kommer inte smörja sämre. Så länge man fyller på det som försvinner funkar det bra.

Jag tror du har fel.   Dels pga utspädning med bränsle och dels att molekylerna slås sönder.  Bara att komma och lukta på min olja som referens.

Nej då oljan smörjer lika bra, hur gammal den än är. Våran tribolog på jobbet har en S80, som nu gått över 28000 mil, och den gör han med som jag beskrivit ovan. Och han har ju tillgång till testutrustning och har testat oljan med jämna mellanrum. Och oljan han har i tråget nu smörjer lika fint som den som va i tråget när bilen rullade av bandet. Han har även förevisa en del andra hydrauloljor och liknande i olkika system som gått länge utan att oljan blivit sämre, det "värsta" va ett fall där oljan hängt med sen slutet på 80-talet.

Däremot kan utspädning vara en risk ifall man har en motor som läker igenom tillräckligt med bensin för att skada, men på en standardbil så är det inget egentligt bekymmer.

Då kan man ju ställa sig frågan varför ALLA verkstäder roar sig med att byta olja på bilar dagligen då? När det absolut inte behövs?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

22 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
#16
det blir en het discussion här ser jag .. det är bra wink

Men ingen har svarat mig på frågan ifall jag kör inte så mycket och mina serviceintervaller kan bli en gång vartannant år, måste man ändå byta olja årligen ? eller man kan nöja sig med att byta olja just när jag gör servicen? om det handlar om slitage och klimat (vinter slitage) så bor jag i Lund i Södra Sverige och här är det typ mildare så slitaget blir en anning mindre ?!

/Tony

1 653 Inlägg
23 juli 2008
#17
jag byter var 500e mil på lekbilarna, och var 1000e på brukshäcken som också är en 850 GLT-97 smile
så det beror lite på hur "lite" du kör per år smile

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

22 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
#18
Thullen skrev:
jag byter var 500e mil på lekbilarna, och var 1000e på brukshäcken som också är en 850 GLT-97 smile
så det beror lite på hur "lite" du kör per år smile

Service intervallen är vart 1500 mil, jag kör den sträckan typ på två år

1 653 Inlägg
23 juli 2008
#19
tony77 skrev:
Thullen skrev:
jag byter var 500e mil på lekbilarna, och var 1000e på brukshäcken som också är en 850 GLT-97 smile
så det beror lite på hur "lite" du kör per år smile

Service intervallen är vart 1500 mil, jag kör den sträckan typ på två år

då skulle iaf jag säga att du kan fortsätta köra den intervallen.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

8 250 Inlägg
24 juli 2008
#20
torpis skrev:
Marlboroman skrev:
torpis skrev:

Jag tror du har fel.   Dels pga utspädning med bränsle och dels att molekylerna slås sönder.  Bara att komma och lukta på min olja som referens.

Nej då oljan smörjer lika bra, hur gammal den än är. Våran tribolog på jobbet har en S80, som nu gått över 28000 mil, och den gör han med som jag beskrivit ovan. Och han har ju tillgång till testutrustning och har testat oljan med jämna mellanrum. Och oljan han har i tråget nu smörjer lika fint som den som va i tråget när bilen rullade av bandet. Han har även förevisa en del andra hydrauloljor och liknande i olkika system som gått länge utan att oljan blivit sämre, det "värsta" va ett fall där oljan hängt med sen slutet på 80-talet.

Däremot kan utspädning vara en risk ifall man har en motor som läker igenom tillräckligt med bensin för att skada, men på en standardbil så är det inget egentligt bekymmer.

Då kan man ju ställa sig frågan varför ALLA verkstäder roar sig med att byta olja på bilar dagligen då? När det absolut inte behövs?

Tillverkarna garanterar ju att motorn ska hålla et visst antal mil / år och då säter de ju upp vissa intervaller på saker som ska bytas, för att skydda sig själv under garantitiden. Det mesta som ingår i servicar byts ju i rent förebyggande syfte, inte för att det akut måste bytas, sen spelar det inte så stor roll om man pratar olja, kamrem, bränslefilter eller vad det nu kan vara. Sen kan ju även en vild chansning vara som så, att om du ägt en verkstad så vill du ju hellre sälja ett helt oljebyte a 1500:- istället för ett filterbyte och lite olja för 400:-

Gör man täta filterbyten så kan man klarar sig under lång tid, eftersom man då ändå lär fylla på med olja när man byter själva filtret och för att kompensera det som försvinner på naturlig väg. Men det skadar säkert inte att ändå byta all olja nån gång ibland.



Sök