2891
Sök

Ställa ner laddtrycket en aning på en Saab 9000 turbo

77 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
#1
Nån som vet hur man ställer ner laddtrycket på min saab 9000 2.3cse -93

465 Inlägg
24 juli 2008
#2
dra ur säkringen så han ställer sej på grundladd

465 Inlägg
24 juli 2008
#3
har förövrigt aldrig varit med om att ngn vill ställa ner laddet!  jag trodde man var ute efter mer ladd smile

1 019 Inlägg
24 juli 2008
#4
Somsagt ryck säkring nummer 5 i handskfacket så kommer bilen gå på grundladdtryck (0,4 bar). Dvs som en lättryckare.


77 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
#5
Garfield skrev:
Somsagt ryck säkring nummer 5 i handskfacket så kommer bilen gå på grundladdtryck (0,4 bar). Dvs som en lättryckare.

ok tackar för det men om ja ska ställa upp det sedan igen hur gör jag då:O

77 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
#6
laaantz skrev:
har förövrigt aldrig varit med om att ngn vill ställa ner laddet!  jag trodde man var ute efter mer ladd smile

Jo men låt mig citera med att jag kör med orginal turbo och steg 3 chippad så den verkar inte klara det så bra med värmen vill hellst inte riskera nått turboras eller liknande.hmm

77 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
#7
Elda skrev:
Hade jag varit du hade jag investerat i en ny turbo. Om man drar säkringen går bilen ner på grundladd som sagt, för att återställa till orginal är det bara att trycka in säkringen igen.

Jo men det hade räckt att ställa ner det lite bara..

2 164 Inlägg
24 juli 2008
#8
ska du bara ställa ner den lite är de att skaffa annat chip.
Men hur menar du att den inte klarar de så bra?
Berätta så man kan hjälpa dig.

MVH

F


77 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#9
Fredrik-79 skrev:
ska du bara ställa ner den lite är de att skaffa annat chip.
Men hur menar du att den inte klarar de så bra?
Berätta så man kan hjälpa dig.

MVH

F

Ok jag menar så den laddar runt 0.8 ist för 1.3 bar som den gör nu,problemet nu är att turbon inte klarar trycket känns det som eftersom den blir mycket varm då den rusar snabbt upp i temp.Osäker på vad det är för chip som sitter i men jag tror det är steg 3.

MVH

2 164 Inlägg
27 juli 2008
#10
Menar du att motorn blir väldigt varm?
Om de är så byt termostaten som sitter vid slangen som går från kylaren till toppen på förar sidan  så sitter den i närheten där vid insuget.
Bilen ska klara de laddet utan problem.
kan även va termostaten som reglerar kylfläkten som gått sönder.
Byt den med.
Kostar inte många kronor.

MVH

F


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
27 juli 2008
#11
nog för jag inte gillar saab men har inte saab nån intercooler?


374 Inlägg
27 juli 2008
#12
Det är ju en av anledningarna till att man skaffar större turbo när man ska igång och trimma lite. En liten turbo får jobba hårdare för att bygga samma laddtryck som en större och blir därav varmare och värmer insugningsluften.

Nu minns inte jag vad som sitter original på din buse men 0,8 borde den ju klara av.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

Labborant
307 Inlägg
27 juli 2008
#13
Skaffa en pysventil så kan du ju ställa trycket precis hur du vill...

Köp en sån som man kan ställa från kupèn så kan ju reglera lite smile

Biltokig
870 Inlägg
27 juli 2008
#14
Om det nu är så att motorn blir för varm så har inte det med turbon att göra, då skall du börja med att göra som fredrik sagt!
Om det är så att turbon blir för varm när du gasar på så får du helt enkelt gasa mindre. Detta låter dock inte naturligt då du inte bör ha några som helst problem med värmen på turbon om den kyls som den skall.

volvo_dude: Jodå på 9000 sitter en IC, en ovanligt bra sådan också...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Biltokig
870 Inlägg
27 juli 2008
#15
la_palma skrev:
Skaffa en pysventil så kan du ju ställa trycket precis hur du vill...

Köp en sån som man kan ställa från kupèn så kan ju reglera lite smile

Pysventil kör man INTE med om man inte vill ha ett komplett ras i händerna... Trionic som styrsystemet heter är väldigt avancerat och försöker kompensera för att alltid bibehålla den prestanda som motorn skall ha så att ställa laddet med pysventil fungerar inte utan riskerar bara att skada motorn.

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

77 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#16
Fredrik-79 skrev:
Menar du att motorn blir väldigt varm?
Om de är så byt termostaten som sitter vid slangen som går från kylaren till toppen på förar sidan  så sitter den i närheten där vid insuget.
Bilen ska klara de laddet utan problem.
kan även va termostaten som reglerar kylfläkten som gått sönder.
Byt den med.
Kostar inte många kronor.

MVH

F

Ok det ska ja allt testa.

MVH

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 juli 2008
#17
la_palma skrev:
Skaffa en pysventil så kan du ju ställa trycket precis hur du vill...

Köp en sån som man kan ställa från kupèn så kan ju reglera lite smile

Eller så gör man inte det om man är lite rädd om motorn när man har elektronisk syrning...
Dessutom kan man inte sänka laddet med en pysventil. När den är på lägsta blir det som gruddladdtryck eller om man har elektroniskt i detta fall så blir det 1.3 bar iaf...

Med andra ord så blir det några hundra för en skarvhylsa på slangen bara...



Sök