3655
Sök

olje läcka 740 tic

1 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#1
Tjenare. Jag har en 740 tic, som läcker olja. turbon har jag redan kollat, någon som vet om det kan vara något annat som är vanligt på dessa?


906 Inlägg
13 december 2008
#3
var sitter returen?=/ gärna bild?

=)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 december 2008
#4
returen lr kankse oljefiltret som packningen blitt dålig till


422 Inlägg
13 december 2008
#5
740Fors skrev:
var sitter returen?=/ gärna bild?

är ju röret från turbon de som går ner i blocket.

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

422 Inlägg
13 december 2008
#6
Lindstrom88 skrev:
Tjenare. Jag har en 740 tic, som läcker olja. turbon har jag redan kollat, någon som vet om det kan vara något annat som är vanligt på dessa?

du vet inte mer exakt var de läcker?

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

344 Inlägg
13 december 2008
#7
pompom88 skrev:
Lindstrom88 skrev:
Tjenare. Jag har en 740 tic, som läcker olja. turbon har jag redan kollat, någon som vet om det kan vara något annat som är vanligt på dessa?

du vet inte mer exakt var de läcker?

precis vad jag tänkte också. kunde vart bra att veta om det va framtill eller baktill. det kan ju läcka på ganska många ställen

läcker den mycke?
Senast redigerat av sunkmaster (13 december 2008)


906 Inlägg
16 december 2008
#8
vet ej om trådskaparen fortfarande undrar, dock undrar jag varav det försvinner olja lika mycket som bensin, kan påtala att oljelampan blinkar till när man varvar på lite och växlar till 2an samt till 3an, det finns olja på röret från icn till turbon, min morfar gissade på att han tappa trycket och lagrerna är slut, men vart tar oljan vägen?

=)

Entreprenör
1 784 Inlägg
16 december 2008
#9
740Fors skrev:
vet ej om trådskaparen fortfarande undrar, dock undrar jag varav det försvinner olja lika mycket som bensin, kan påtala att oljelampan blinkar till när man varvar på lite och växlar till 2an samt till 3an, det finns olja på röret från icn till turbon, min morfar gissade på att han tappa trycket och lagrerna är slut, men vart tar oljan vägen?

Ringarna e nog slut då..om de försvinner också..!! ryker den inte då??

906 Inlägg
16 december 2008
#10
mrbuggy skrev:
740Fors skrev:
vet ej om trådskaparen fortfarande undrar, dock undrar jag varav det försvinner olja lika mycket som bensin, kan påtala att oljelampan blinkar till när man varvar på lite och växlar till 2an samt till 3an, det finns olja på röret från icn till turbon, min morfar gissade på att han tappa trycket och lagrerna är slut, men vart tar oljan vägen?

Ringarna e nog slut då..om de försvinner också..!! ryker den inte då??

Nopp ryker inte de minsta, och oljan stannar typ 2-3 dagar, men sen helt tom igen så=/

=)

Entreprenör
1 784 Inlägg
16 december 2008
#11
740Fors skrev:
mrbuggy skrev:
740Fors skrev:
vet ej om trådskaparen fortfarande undrar, dock undrar jag varav det försvinner olja lika mycket som bensin, kan påtala att oljelampan blinkar till när man varvar på lite och växlar till 2an samt till 3an, det finns olja på röret från icn till turbon, min morfar gissade på att han tappa trycket och lagrerna är slut, men vart tar oljan vägen?

Ringarna e nog slut då..om de försvinner också..!! ryker den inte då??

Nopp ryker inte de minsta, och oljan stannar typ 2-3 dagar, men sen helt tom igen så=/

Å ingen pöl under den heller...? försvinner de så snabbt så måste de synas nånstans...flottigt i avgasröret då...

906 Inlägg
16 december 2008
#12
mrbuggy skrev:
740Fors skrev:
mrbuggy skrev:

Ringarna e nog slut då..om de försvinner också..!! ryker den inte då??

Nopp ryker inte de minsta, och oljan stannar typ 2-3 dagar, men sen helt tom igen så=/

Å ingen pöl under den heller...? försvinner de så snabbt så måste de synas nånstans...flottigt i avgasröret då...

Nopp ingen pöl när den stått osv, ja måste ju ta vägen någonstans med, flottigt? att det blir klabbigt eller vad menar du?smile

=)

Entreprenör
1 784 Inlägg
16 december 2008
#13
740Fors skrev:
mrbuggy skrev:
740Fors skrev:

Nopp ryker inte de minsta, och oljan stannar typ 2-3 dagar, men sen helt tom igen så=/

Å ingen pöl under den heller...? försvinner de så snabbt så måste de synas nånstans...flottigt i avgasröret då...

Nopp ingen pöl när den stått osv, ja måste ju ta vägen någonstans med, flottigt? att det blir klabbigt eller vad menar du?smile

Väldigt svart.... kladdigt....ska vara ganska rent där...

906 Inlägg
16 december 2008
#14
mrbuggy skrev:
740Fors skrev:
mrbuggy skrev:

Å ingen pöl under den heller...? försvinner de så snabbt så måste de synas nånstans...flottigt i avgasröret då...

Nopp ingen pöl när den stått osv, ja måste ju ta vägen någonstans med, flottigt? att det blir klabbigt eller vad menar du?smile

Väldigt svart.... kladdigt....ska vara ganska rent där...

Inget jag tänkt på direkt, ska ta och kolla imorgon i ljuset så kan jag återkomma om det=)

=)

344 Inlägg
16 december 2008
#15
740Fors skrev:
vet ej om trådskaparen fortfarande undrar, dock undrar jag varav det försvinner olja lika mycket som bensin, kan påtala att oljelampan blinkar till när man varvar på lite och växlar till 2an samt till 3an, det finns olja på röret från icn till turbon, min morfar gissade på att han tappa trycket och lagrerna är slut, men vart tar oljan vägen?

det e inte så att turbon e slut om du får olja i röret till intercooler?


906 Inlägg
17 december 2008
#16
Sådär ja, idag har jag tittat, hade min morfar med mig som gjorde lite gissningar med, men först kolla vi ena sidan av turbon, helt snustort, sen andra ska jag kolla i helgen, MEN jag fyllde på olja och hitta den igen, i slutröret/avgasröret, det spruta ut där bak, samt att det droppa ner lite på marken, min morfar gissade på att lagrerna samt ringarna var slut, men han kunde inget garantera, är det era gissningar med eller finns där fler ställen att glo på?

=)

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 december 2008
#17
740Fors skrev:
Sådär ja, idag har jag tittat, hade min morfar med mig som gjorde lite gissningar med, men först kolla vi ena sidan av turbon, helt snustort, sen andra ska jag kolla i helgen, MEN jag fyllde på olja och hitta den igen, i slutröret/avgasröret, det spruta ut där bak, samt att det droppa ner lite på marken, min morfar gissade på att lagrerna samt ringarna var slut, men han kunde inget garantera, är det era gissningar med eller finns där fler ställen att glo på?

Där ser man hur de kan försvinna...! Turbon eller ringarna...!

Saabvilde!
1 708 Inlägg
17 december 2008
#18
sunkmaster skrev:
740Fors skrev:
vet ej om trådskaparen fortfarande undrar, dock undrar jag varav det försvinner olja lika mycket som bensin, kan påtala att oljelampan blinkar till när man varvar på lite och växlar till 2an samt till 3an, det finns olja på röret från icn till turbon, min morfar gissade på att han tappa trycket och lagrerna är slut, men vart tar oljan vägen?

det e inte så att turbon e slut om du får olja i röret till intercooler?

Då skulle ju bilen gå skit och ryka som en jävla borstbindare ju.


Mvh Michael!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

906 Inlägg
17 december 2008
#19
Nej den går ju bra, ryker inte heller, ska man gissa på ringarna då? Kan man byta ringarna underifrån om man bara tar bort tråget? eller bör man lyfta ur motorn då?=/

=)

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 december 2008
#20
740Fors skrev:
Nej den går ju bra, ryker inte heller, ska man gissa på ringarna då? Kan man byta ringarna underifrån om man bara tar bort tråget? eller bör man lyfta ur motorn då?=/

Vet faktiskt inte om de går att göra på plats. hursomhelst så e de enklare att lyfta ur den..blir bara krångligt att göra de på plats..Vem vet?? du kanske måste åtgärda nåt annat som kräver att du tar ur den...Såå mitt tips...lyft ur den. toppen måste ju också av mm.mm


Sök