Volvo v40 2.0t motorproblem

stefan707
31 juli 2008 · 11 Inlägg

Något är inte riktigt som det ska med min motor, vet inte riktigt vad det kan vara.
När jag startar bilen kall, låter det som att den läcker ngn stans, jag misstänker grenröret, men det slutar när den är varm då hör man inte minsta missljud alls.

Sen de lite mer allvarliga problemet är att den lägger av ibland, om man trycker på rätt ordentligt så kan motorn dö. hostar eller rycker inte, inga varningslampor eller någor sånt, utan bara tvär dör.

Tänkte höra efter här och med lite kunnigt folk innan man skickar in på verkstad och betalar flera tusenlappar för något skit fel man kanske hade kunnat åtgärda själv.

Tips om vad jag ska kolla upp mottages tacksamt,

mvh, stefan

sp1cket
31 juli 2008 · 23 Inlägg

Om den bara stannar utan att tända några lampor etc känns ju lite som en bränslepump som gett upp. Då bilen tror att det är en naturlig avstängning om bränslet stryps registrerar den inga fel men det kan du ju bara hänga på en manometer o mäta trycket och ha den inkopplad när du kör så ser du när den stannar om trycket försvinner, kan vara men de kan ju också vara hundra andra saker men det kan du ju kolla själv om du har manometer eller känner nån som har.

torpis Forummoderator
31 juli 2008 · 10 576 Inlägg

Dra åt grenröret, 13nyckel. Standardfel.

stängs motorn av eller finns bara inte tomgången?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
stefan707
1 augusti 2008 · 11 Inlägg

Ska kolla grenröret, hade mina misstankar på att det va det som lät.

Och bilen lägger bara av tror inte det har något med tomgång att göra, då den går fint på tomgången annars, bara det att när du trycker på och turbon får jobba lite så dör den när du släpper på gasen och den är på väg ner i varv, kan det vara turbon som är på väg att säga hej då eller?

stefan

torpis Forummoderator
1 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

Gareon skrev:
Ska kolla grenröret, hade mina misstankar på att det va det som lät.

Och bilen lägger bara av tror inte det har något med tomgång att göra, då den går fint på tomgången annars, bara det att när du trycker på och turbon får jobba lite så dör den när du släpper på gasen och den är på väg ner i varv, kan det vara turbon som är på väg att säga hej då eller?

stefan

Mao om du gasat ur bilen, trampar ner kopplingen och släpper gasen så dör den?   dvs tomgången klarar inte att fiska upp motorn, skruva loss din tomångsmotor och tvätta samt smörj upp den.  också stadnardfel. sitter med torx. du behöver en ny packning med.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
stefan707
1 augusti 2008 · 11 Inlägg

Okej, ska kolla upp det, får tacka så mkt, hoppas det hjälper.

Trollmor
7 augusti 2008 · 74 Inlägg

Vet inte exakt hur det är på Volvo men hade en Golf med exakt samma problem, Det lokaliserades till en liten kalllödning på bränslepumps relät. Värt att kolla, kostar inte mycket ny. Lycka till!

Skräddarn säger nej
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang