2594
Sök

Dump

54 Inlägg
2 februari 2006
Trådstartare
Hejsan på er alla ;)

Hur och vart ska jag montera min Dumpventil det är en öppen dump och vart ska vakum slangen gå ?

Jag har en Nissan 200sx  från 1992  s13

MVH: Tobbe

Mr:Dahm

91 Inlägg
2 februari 2006
Montera dumpen strax innan gasspjället - vakum plockar du bakom insuget

RaceWars
12 Inlägg
2 februari 2006
Tjena. Det här med dump.. jag köpte en dumpventil,, fast utan det här vacumslangen.. måste man ha den med alltid på alla dumventiler ellr??.. hur mkt kostar den o köpa.. slangen alltså?

5 710 Inlägg
3 februari 2006
2FAST2LUNATIC skrev:
måste man ha den med alltid på alla dumventiler ellr??.. ?

Ja, annars fungerar de inte.
2FAST2LUNATIC skrev:
hur mkt kostar den o köpa.. slangen alltså?

Några kronor metern om det duger med vanlig svart? finns tex på Mekonomen eller OK/Q8.

MVH Jonas
..............

82 Inlägg
3 februari 2006
Vad gör man med den gamla avlastningsventilen ? Måste man strypa den för att behålla effekten ? har även där hört allt möjligt.

747 Inlägg
3 februari 2006
SVAR!!!! Du ska sätta den efter intercoolern... du måste ha vakuumslangen på annars blir tomgången fel och gå orent... kolla på min 240 så ser du en dump...

Älgahäng Räjsing Club

Sir
21 Inlägg
3 februari 2006
Vad är egentligen en dump?

5 710 Inlägg
3 februari 2006
singsong skrev:
Vad är egentligen en dump?

En ventil som skall avlasta turbon när du släpper gasen.
I öppen version (alltså att luften "dumpas" rakt ut) kallas den "dumpventil" eller "dump".

MVH Jonas
..............

Sir
21 Inlägg
3 februari 2006
aha har alla turbo-motorer dump eller?

5 710 Inlägg
3 februari 2006
singsong skrev:
aha har alla turbo-motorer dump eller?

I princip ja även om det finns undantag.
Men någon "dump" har ännu inte originalmonterats av någon biltillverkare vad jag vet, däremot en avlastningsventil som är samma sak bara att det är en sluten variant.
Anledningen till detta är att de flesta vill att en ny bil skall vara tyst och inte låta som en brunstig häst vid gasuppsläpp wink
Dessutom vet jag inte om det är regelrätt då man släpper ut en viss mängd vevhusventilationsluft vilket igentligen är olagligt.

MVH Jonas
..............

Sir
21 Inlägg
3 februari 2006
väldigt givande svar måste jag säga!

Sir
21 Inlägg
3 februari 2006
Hur tar jag reda på om min probe har en dumpventil?

5 710 Inlägg
3 februari 2006
singsong skrev:
Hur tar jag reda på om min probe har en dumpventil?

Mja du får väl vänta o se om det kommer någon som kan Probarna (jag kan det inte) eller så springer du ut i laggår´n o leter själv wink
Bör sitta på röret mellan laddluftkylet och spjällhuset isf.

Och det är lika bra att du lär dig att säga rätt i ämnet....smile:
-Avlastningsventil (AV) Sluten ventil som biltillverkaren originalmonterar på turbomotorer.
-Dumpventil (dump) Öppen ventil som eftermarknaden erbjuder, ofta cromad eller färglad med trattar o annat bjäfs som skall förstärka "pyset" ännu mer.

MVH Jonas
..............

Sir
21 Inlägg
3 februari 2006
Tror ja ser den, det är kopparrör till en blank liten burk. Skall fota motorn vid tillfälle.

Sök