Tjena. Det här med dump.. jag köpte en dumpventil,, fast utan det här vacumslangen.. måste man ha den med alltid på alla dumventiler ellr??.. hur mkt kostar den o köpa.. slangen alltså?
SVAR!!!! Du ska sätta den efter intercoolern... du måste ha vakuumslangen på annars blir tomgången fel och gå orent... kolla på min 240 så ser du en dump...
I princip ja även om det finns undantag. Men någon "dump" har ännu inte originalmonterats av någon biltillverkare vad jag vet, däremot en avlastningsventil som är samma sak bara att det är en sluten variant. Anledningen till detta är att de flesta vill att en ny bil skall vara tyst och inte låta som en brunstig häst vid gasuppsläpp Dessutom vet jag inte om det är regelrätt då man släpper ut en viss mängd vevhusventilationsluft vilket igentligen är olagligt.
Hur tar jag reda på om min probe har en dumpventil?
Mja du får väl vänta o se om det kommer någon som kan Probarna (jag kan det inte) eller så springer du ut i laggår´n o leter själv Bör sitta på röret mellan laddluftkylet och spjällhuset isf.
Och det är lika bra att du lär dig att säga rätt i ämnet....: -Avlastningsventil (AV) Sluten ventil som biltillverkaren originalmonterar på turbomotorer. -Dumpventil (dump) Öppen ventil som eftermarknaden erbjuder, ofta cromad eller färglad med trattar o annat bjäfs som skall förstärka "pyset" ännu mer.